2025-06-20, 20:40
Medlem
Jag har helt missat att man inte kan vara föräldraledig om man inte ansöker om föräldrapenning. Jag har alltså varit ledig men inte ansökt om det till FK. Nu skickar ju arbetsgivaren in månad för månad sen årsskiftet, i februari har jag varit ledig 4 dagar jag ej tagit ut fp för. Vad tror ni oddsen är för att man åker fast i en kontroll? Någon som åkt fast för liknande? Hur nära inpå har ni fått veta att ni blivit kollade?
Citera
2025-06-20, 20:42
Medlem
Bara att ansöka i efterhand?
Citera
2025-06-20, 20:47
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SitObo
Jag har helt missat att man inte kan vara föräldraledig om man inte ansöker om föräldrapenning. Jag har alltså varit ledig men inte ansökt om det till FK. Nu skickar ju arbetsgivaren in månad för månad sen årsskiftet, i februari har jag varit ledig 4 dagar jag ej tagit ut fp för. Vad tror ni oddsen är för att man åker fast i en kontroll? Någon som åkt fast för liknande? Hur nära inpå har ni fått veta att ni blivit kollade?

Åka fast för vad?

Du har inte jobbat och inte tagit ut föräldrapenning. Det är ju väldigt långt ifrån att få dubbelt betalt.
Citera
2025-06-20, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makaroner555
Bara att ansöka i efterhand?

Går tyvärr inte, 90 dagar har passerat.
Citera
2025-06-20, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Åka fast för vad?

Du har inte jobbat och inte tagit ut föräldrapenning. Det är ju väldigt långt ifrån att få dubbelt betalt.

Nej jag vet, men det är tydligen olovlig frånvaro när jag googlar.
Citera
2025-06-20, 21:15
Medlem
Gör försäkringskassan en avstämning med företaget så kommer dem märka det men du kommer ej få någon skit från försäkringskassan. Skulle i så fall vara från företaget om dem nu bryr sig. Med dem nya reglerna när arbetsgivaren ska skicka in all föräldraledighet i slutet av månaden så måste det vara 100 rätt men då du ej har ansökt hos försäkrings kassan så tror jag dem skiter i det. Det är mer att du har "lurat" företaget att du tagit föräldraledigt när du ej har ansökt om det. Dock har man väll rätt att ta föräldraledigt utan betalt fram tills barnet är 18 månader. Så är barnet under 18 månader säger du bara att du tog obetalt.
Citera
2025-06-20, 21:37
Medlem
Citat:
Gör försäkringskassan en avstämning med företaget så kommer dem märka det men du kommer ej få någon skit från försäkringskassan. Skulle i så fall vara från företaget om dem nu bryr sig. Med dem nya reglerna när arbetsgivaren ska skicka in all föräldraledighet i slutet av månaden så måste det vara 100 rätt men då du ej har ansökt hos försäkrings kassan så tror jag dem skiter i det. Det är mer att du har "lurat" företaget att du tagit föräldraledigt när du ej har ansökt om det. Dock har man väll rätt att ta föräldraledigt utan betalt fram tills barnet är 18 månader. Så är barnet under 18 månader säger du bara att du tog obetalt.

Barnet är 9 år.. Är risken stor att en sån avstämning sker? Funderar på att jag ska gå till min arbetsgivare och bekänna fel, dock kommer de ju behöva gå bakåt i tiden då jag trott att det var ok att gör så här och har gjort det flera gånger tidigare.
Citera
2025-06-20, 21:41
Medlem
godboys avatar
Citat:
Den du "lurat" i detta läge är din arbetsgivare med just olovlig frånvaro, men knappast så troligt att de bryr sig då de inte betalar dig under frånvaron, de lär ju inte kolla med FK huruvida du lyft föräldrapenning därifrån eller ej. FK lär ju inte bry sig så de ej betalt ut något. Skulle det mot all förmodan bli något från företaget du jobbar på så får du bara säga att du missat söka på FK.
Citera
2025-06-20, 21:47
Medlem
Citat:
Barnet är 9 år.. Är risken stor att en sån avstämning sker? Funderar på att jag ska gå till min arbetsgivare och bekänna fel, dock kommer de ju behöva gå bakåt i tiden då jag trott att det var ok att gör så här och har gjort det flera gånger tidigare.

Tror de är rätt lugnt. Dem har inte tid att kolla alla utan det är random. Är det bara 1-2 gånger sen första januari 2025 när dem nya reglerna börja gälla så säg till men de innan 1 januari 2025 kan du skita i att berätta om.
Citera
2025-06-20, 21:49
Medlem
KarlFarbmans avatar
Den enda som förlorat pengar är väl du, så vad är problemet? Din SGI?
Citera
2025-06-20, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlFarbman
Den enda som förlorat pengar är väl du, så vad är problemet? Din SGI?

Nej att det räknas tydligen som olovlig frånvaro.. SGI spelar ingen större roll.
Citera
2025-06-20, 21:55
Medlem
Citat:
Tror de är rätt lugnt. Dem har inte tid att kolla alla utan det är random. Är det bara 1-2 gånger sen första januari 2025 när dem nya reglerna börja gälla så säg till men de innan 1 januari 2025 kan du skita i att berätta om.

Ja, frågan är om jag väcker den björn som (ev) sover om jag börjar trixa med att ändra ett fel.. då kanske de kolla hur det ser ut innan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in