2025-06-20, 22:13
Medlem
KarlFarbmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SitObo
Nej att det räknas tydligen som olovlig frånvaro.. SGI spelar ingen större roll.

Men då är det ju arbetsgivaren du har problem i så fall.
Dock. Är du föräldraledig utan ersättning efter barnet fyllt 1 år kan du förlora din SGI.
Citera
2025-06-20, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlFarbman
Men då är det ju arbetsgivaren du har problem i så fall.
Dock. Är du föräldraledig utan ersättning efter barnet fyllt 1 år kan du förlora din SGI.
Ja men så kan det vara. (med sgi)
Men ja, min arbetsgivare.. jag har ju inte fått bidrag jag ej haft rätt till. Men hur går kontrollen till, hör FK av sig till min arbetsgivare och berättar att jag inte ansökt om FP? Åker man alltid dit eller är det stickkontroller? Känns som det måste finnas fler än mig som gjort fel med detta. Känner mig så dum!
Citera
2025-06-20, 23:57
Medlem
BuyardChorliks avatar
Vadå olovlig frånvaro? Har du samhällstjänst eller något? Eller får ni inte vara lediga när ni vill?
Citera
2025-06-21, 00:04
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Jävla ilandsproblem.
Tänk på alla Syd Sudanser de skulle vara överlyckliga att få dessa bidrag.
Citera
2025-06-21, 00:16
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ja men så kan det vara. (med sgi)
Men ja, min arbetsgivare.. jag har ju inte fått bidrag jag ej haft rätt till. Men hur går kontrollen till, hör FK av sig till min arbetsgivare och berättar att jag inte ansökt om FP? Åker man alltid dit eller är det stickkontroller? Känns som det måste finnas fler än mig som gjort fel med detta. Känner mig så dum!
Jag tror du oroar dig väldigt mycket över en pannkaka.

Ät en med sylt och grädde och gör rätt nästa gång.

Ska du må dåligt och bli sjukskriven för den här lilla byråkratiska missen... det är ju du som förlorat lite pengar som kunde hängt och festat på ditt konto?

Så ta nu och var lite lugn... vill du diskutera det kan du ju ringa försäkringskassan och de kommer lugna dig. Vill du prata din arbetsgivare så kan du göra det också att du gjort en miss och att du inte ska göra det igen... frågan är dock ett icke problem för arbetsgivaren. Oavsett om du säger eller inte så kommer konsekvensen vara samma.
Citera
2025-06-21, 00:42
Medlem
Citat:
Jag har helt missat att man inte kan vara föräldraledig om man inte ansöker om föräldrapenning. Jag har alltså varit ledig men inte ansökt om det till FK. Nu skickar ju arbetsgivaren in månad för månad sen årsskiftet, i februari har jag varit ledig 4 dagar jag ej tagit ut fp för. Vad tror ni oddsen är för att man åker fast i en kontroll? Någon som åkt fast för liknande? Hur nära inpå har ni fått veta att ni blivit kollade?

Trollar du ?

Du måste väl märkt att du inte fått någon ersättning från årsskiftet fram till nu från FK ?
Citera
2025-06-21, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Trollar du ?

Du måste väl märkt att du inte fått någon ersättning från årsskiftet fram till nu från FK ?
Här trollas inget. Det är ju det som jag gjort fel. Jag har inte tagit ut ersättning för de dagar jag sökt ledigt, inte alltid men ofta. Tydligen måste man söka ledigt för varje dag man är FL. där har jag missat.
Citera
2025-06-21, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuyardChorlik
Vadå olovlig frånvaro? Har du samhällstjänst eller något? Eller får ni inte vara lediga när ni vill?
Ja men om en tar föräldraledigt utan att ansöka om föräldrapenning så räknas det tydligen som olovlig frånvaro. Jobbar på Regionen.
Citera
2025-06-21, 02:09
Medlem
Citat:
Här trollas inget. Det är ju det som jag gjort fel. Jag har inte tagit ut ersättning för de dagar jag sökt ledigt, inte alltid men ofta. Tydligen måste man söka ledigt för varje dag man är FL. där har jag missat.

Men jag menade att tog det verkligen 6 mån att inse detta ?

Du kan ju inte fått någon ersättning från FK under denna tid !
Citera
2025-06-21, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Men jag menade att tog det verkligen 6 mån att inse detta ?

Du kan ju inte fått någon ersättning från FK under denna tid !
Nej men det är bara 4 dagar ju, jag har fått lön osv. Jag är medveten om att jag inte fått ersättning för dom, problemet är att jag inte visste att jag måste ansöka om VARJE dag jag sökt FL.
Citera
2025-06-21, 05:10
Medlem
haha asså den där kontrollen är att fk kollar så du faktiskt inte varit på jobbet när du fått föräldrapenning från dom

så dom gör prover där dom kollar att folk som fått föräldrapenning utbetalad också har en arbetsgivare som anmält att ja den här personen va inte på jobbet dom dagarna

har du inte anmält något till fk så existerar ingen kontroll. dom skiter väl i att du va borta från jobbet ett par dagar

du verkar tro att kontrollen handlar om det omvända (arbetsgivaren kollar att man fått föräldrapenning?!?) från vad den faktiskt handlar om (fk kollar så att du faktiskt inte jobbat dagarna du fått föräldrapenning)
Citera
2025-06-21, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
haha asså den där kontrollen är att fk kollar så du faktiskt inte varit på jobbet när du fått föräldrapenning från dom

så dom gör prover där dom kollar att folk som fått föräldrapenning utbetalad också har en arbetsgivare som anmält att ja den här personen va inte på jobbet dom dagarna

har du inte anmält något till fk så existerar ingen kontroll. dom skiter väl i att du va borta från jobbet ett par dagar

du verkar tro att kontrollen handlar om det omvända (arbetsgivaren kollar att man fått föräldrapenning?!?) från vad den faktiskt handlar om (fk kollar så att du faktiskt inte jobbat dagarna du fått föräldrapenning)
Låter extremt rimligt. Varför skulle fk lägga ned tid på att hjälpa en arbetsgivare med utredningar om ogiltig frånvaro utan att arbetsgivaren bett om det? Låter mycket märkligt.
Samma med VAB förstås. En ansökan om VAB kan förstås bli granskad men om man skulle glömma ansöka skulle det (tyvärr) aldrig mörkas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in