2025-06-20, 18:48
Medlem
konstits avatar
Inte en aning var denna hör hemma, men som rubriken säger... Hur kan jag enkelt (?) Spegla" ljud i real tid, men med lite försening ?

Jag tänker någon form av mikrofon som upptager ljudet, och sänder det ut i en högtalare, men med en liten "försening". Om man kunde få samma decibel ut vore det ett plus.

(Min granne har dålig musiksmak, och är tydligen mer än halvdöv, så tanken är att "mata" idioten med hans egen medicin !)

Sannolikt i fel forum, men flytta gärna om det är önskvärt.
Citera
2025-06-20, 19:02
Medlem
sommarlovs avatar
Shazam och Spotify?
Citera
2025-06-20, 19:08
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hemelektronik, ljud och bild
/Moderator
Citera
2025-06-20, 19:41
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Shazam och Spotify?
Nja, min fråga var tänkt som en av mer teknisk art, hur man kan göra... Och tanken är att det alltså skall vara samma oljud som "skickas tillbaka", men med lite försening för att göra det olidligt !
Citera
2025-06-20, 19:51
Medlem
Gitarrister har ju ett verktyg kallat delay.
Jag tror utan att veta, att en mikrofon bör kunna pluggas in i en sådan. Och mynna ut i en gitarrförstärkare med högtalare.

Det går säkert att göra nåt liknande med annan utrustning, kanske map en dator.
Citera
2025-06-20, 20:17
Medlem
rosalinjenhotwaryas avatar
mick, delaypedal, stor högtalare.

Du får väl lägga ut mellan 1-3000 men vafan det reder du ut.

Allt Gott
Citera
2025-06-20, 23:05
Medlem
Nej, det finns inga mikrofoner som är tillverkade med medveten delay.
Citera
2025-06-21, 12:19
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalinjenhotwarya
mick, delaypedal, stor högtalare.

Du får väl lägga ut mellan 1-3000 men vafan det reder du ut.

Allt Gott

Hmm... En Raspberry förstärkare och ett USB-dongel-ljudkort med ingång/utgång kanske funkar.
Borde kunna fås för en halv tusing, högtalare har jag, och mikrofoner också.
Citera
2025-06-21, 17:54
Medlem
Ondquists avatar
Skaffa en gammaldags HiTec-rullbandspelare med separata tonhuvuden, typ ReVox, Sony TC-366/TC-377 etc.

Kör med lägsta bandhastighet 4.75cm/sek och låt sålunda det inkommande ljudet registreras av inspelningshuvudet och spelas upp av det efterliggande uppspelningshuvudet med den fördröjning det innebär.
Citera
2025-06-21, 19:28
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Skaffa en gammaldags HiTec-rullbandspelare med separata tonhuvuden, typ ReVox, Sony TC-366/TC-377 etc.

Kör med lägsta bandhastighet 4.75cm/sek och låt sålunda det inkommande ljudet registreras av inspelningshuvudet och spelas upp av det efterliggande uppspelningshuvudet med den fördröjning det innebär.

Något mer modernt tänker jag, som passar sig själv
Citera
2025-10-07, 20:19
Medlem
Kul idé men inte så lätt att genomföra som du kanske tänker dig.

Omedelbar rundgång deluxe om du inte lyckas placera mikrofonen på en plats där grannens musik hörs utan att den tar upp ljudet från dina högtalare.

Även om du har flera rum som vetter mot grannen så kommer det bli mycket svårt att isolera mikrofonen med tanke på att ljudet du spelar upp måste vara betydligt starkare än det som hörs genom väggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in