2025-06-23, 20:16
Medlem
Många såna där gatupredikanter är ofta väldigt oborstade och har tagit sig vatten över huvudet.
Jag minns särskilt för några år sen när jag gick genom stan så var det ett par killar som stod och delade ut flygbland från någon kyrka och en av dom pratade i en högtalare, någon slags osammanhängande predikan, han hade ett typiskt gangsterutseende med lite tatueringar ansiktet. Jag gick förbi dom och dom sträckte fram ett flygblad men jag tackade vänligt nej. Då började killen med mikrofonen kommentera mig. Jag var vid tillfället på väg till en födelsedagsfest och var rätt finklädd med kostym och slips. Ingen arbetskostym utan mer festligt. Detta började mikronkillen kommentera och kalla mig för "kostymkillen som tjänade satan". Jag tyckte det var så konstigt, jag hade liksom inte sagt något till dom eller argumenterat utan gick bara hastigt förbi för jag var stressad och tackade nej till deras flygblad.

Han kändes så oproffsig och lättkränkt eftersom han blev tjurig av att jag bara tackade nej till flygblad och jag fattar inte hur hans kyrka kunde tycka det var en bra ide att en sådan person skulle vara ansiktet utåt.
Citera
2025-06-23, 20:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Du påstår det jag, men hur vet du att just din tolkning är den rätta? Som jag skrev tidigare, att du litar mer på dina egna tolkningar än på kyrkan 2000-åriga tradition tyder på svårt högmod. Är det inte en synd?
Jag tycker det var synd att Petrus inte gjorde som Jesus och ängeln sagt utan i stället stannade i Jerusalem och samlade in de troendes pengar och egendom.

Då sade Jesus till dem: »I denna natt skolen I alla komma på fall för min skull, ty det är skrivet: 'Jag skall slå herden, och fåren i hjorden skola förskingras.' Men efter min uppståndelse skall jag före eder gå till Galileen.» Då svarade Petrus och sade till honom: »Om än alla andra komma på fall för din skull, så skall dock jag aldrig komma på fall.» — Matteus 26:31-33

Men ängeln talade och sade till kvinnorna: »Varen I icke förskräckta; jag vet att I söken Jesus, den korsfäste. Han är icke här, ty han är uppstånden, såsom han hade förutsagt. Kommen hit, och sen platsen där han har legat. Och gån så åstad med hast, och sägen till hans lärjungar att han är uppstånden från de döda. Och han skall före eder gå till Galileen; där skolen I få se honom. Jag har nu sagt eder det.» — Matteus 28:5-7
Citera
2025-06-23, 20:31
Medlem
oyegies avatar
Kyrkan är Jesus kropp.
När du går till kyrkan tar Jesus emot dig till sitt inre tempel, det kan du inte göra utanför kyrkan.
Du kan gå in i ditt eget tempel men det är inte samma sak,det är inte Jesus tempel utan ditt eget,din egen kyrka med din egna präst.
Jesus vill gärna komma in till ditt tempel men först måste du komma till honom.
Citera
2025-06-23, 20:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Kyrkan är Jesus kropp.
När du går till kyrkan tar Jesus emot dig till sitt inre tempel, det kan du inte göra utanför kyrkan.
Du kan gå in i ditt eget tempel men det är inte samma sak,det är inte Jesus tempel utan ditt eget,din egen kyrka med din egna präst.
Jesus vill gärna komma in till ditt tempel men först måste du komma till honom.
Menar du kyrkobyggnaderna nu?
Citera
2025-06-23, 20:56
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Menar du kyrkobyggnaderna nu?
Ja jag menar kyrkobyggnaden, men du får skilja på byggnader och kyrkor.
Citera
2025-06-23, 21:57
Medlem
Mike89s avatar
Det viktigaste är att man är en representant för sann kristendom och förmedlar vad som bibeln faktiskt lär ut.

Dem flesta gatuskrikarna och andra predikanter har en eller annan form av falsklära dem basunerar ut.

Jag själv är kristen och om jag vill nå folk gör jag en video eller så kan man lämna ett så kallat gospel traktat (lapp med evangeliet)
Citera
2025-06-23, 22:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Ja jag menar kyrkobyggnaden, men du får skilja på byggnader och kyrkor.
Jag går gärna in i kyrkor men det är inte viktigt.

På den sista dagen i högtiden, som ock var den förnämsta, stod Jesus där och ropade och sade: »Om någon törstar, så komme han till mig och dricke. Den som tror på mig, av hans innersta skola strömmar av levande vatten flyta fram, såsom skriften säger.» — Johannes 7:37-38
Citera
2025-06-24, 09:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag går gärna in i kyrkor men det är inte viktigt.

På den sista dagen i högtiden, som ock var den förnämsta, stod Jesus där och ropade och sade: »Om någon törstar, så komme han till mig och dricke. Den som tror på mig, av hans innersta skola strömmar av levande vatten flyta fram, såsom skriften säger.» — Johannes 7:37-38

Det är för att du inte begriper vad det handlar om. Du tror att det räcker att läsa Bibeln. Det gör det inte.
Citera
2025-06-24, 09:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Det är för att du inte begriper vad det handlar om. Du tror att det räcker att läsa Bibeln. Det gör det inte.
Jag begriper vad "det handlar om" och att det inte räcker att "läsa Bibeln". Ta till dig Jesus ord och se dina tillkortakommanden. Det är inte farligt.

Tagen på eder mitt ok och lären av mig, ty jag är saktmodig och ödmjuk i hjärtat; 'så skolen I finna ro för edra själar'. — Matteus 11:29

Den som nu så ödmjukar sig, att han bliver såsom detta barn, han är den störste i himmelriket. — Matteus 18:4

Ty var och en som upphöjer sig, han skall bliva förödmjukad, och den som ödmjukar sig, han skall bliva upphöjd.» — Lukas 14:11

Gör sen som tanterna: ropa till människorna!
Citera
2025-06-24, 10:57
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jag tycker du skall gå fram och berätta för dem att de borde starta en tråd på Flashback istället.
Touche!

Nej, man lurar nog sig själv om man tror att ens möda på Flashback faktiskt har någon större betydelse, speciellt när det ju så ofta bara är samma fåtal som man tjafsar loss med. Vi kanske allihop borde göra som tanterna om VÅRA hjärtefrågor?
Citera
2025-06-24, 11:14
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
De gör absolut nytta eftersom de så tydligt visar att det bara är en jäkla knäppgök om man på allvar och fullvuxen människa fortfarande tror att jultomten finns på riktigt!
Aldrig funderat på att själv ställa dig nånstans på stan för att predika ditt budskap? Kanske faktiskt når fler så än du gör här, om hur knäpp religion är, som ju verkar engagera dig. I Hyde Park i London lär de ha Speakers' corner. Något att ta efter?
Citera
2025-06-25, 05:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Jesus tanter är de som ropar i öknen för att bereda vägen och är de som kunde ha makt att döpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in