2025-06-23, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag frågar gärna AI efter bibelverser och bibelvetenskaplga metoder men tolkar alltid alla texter själv, förstås påverkad av vissa andras tolkningar.

Jesus handlar inte om att vara smart utan att vara ödmjuk och läsa även de verser som visar hur begränsad man är -- och läsa de verserna än mer eftertänksamt.

Men du undviker konsekvent de bibelställen där Jesus grundar sin kyrka och instiftar sakramenten. Är det medvetet eller omedvetet?
Citera
2025-06-23, 16:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Men du undviker konsekvent de bibelställen där Jesus grundar sin kyrka och instiftar sakramenten. Är det medvetet eller omedvetet?
Jag vill inte ifrågasätta din bergfasta tro på din kyrka men det där är faktiskt en tolkning. Innan han korsfästes uppmanade han lärjungarna att, för att minnas honom och hans ord, upprepa hans procedur vid påskmåltiden.

De kyrkliga sakramenten är som att lägga rabarber på budskapet.
Citera
2025-06-23, 18:33
Bannlyst
Citat:
Jag vill inte ifrågasätta din bergfasta tro på din kyrka men det där är faktiskt en tolkning. Innan han korsfästes uppmanade han lärjungarna att, för att minnas honom och hans ord, upprepa hans procedur vid påskmåltiden.

De kyrkliga sakramenten är som att lägga rabarber på budskapet.

Det är en tolkning med grund i urkyrkan och som kristna hållit sig till i 2000 år, till skillnad från din egen hopsnickrade tolkning som inte har någon grund alls någonstans. Att du litar mer på dina egna tolkningar än kyrkan 2000-åriga tradition är ett varningstecken. Du bör fråga dig själv om du håller på att bygga ett Babels torn.

Du reducerar Jesus och hans undervisning till "budskap" - för dig verkar det handla om ord, om något abstrakt - men det är så mycket mer än så. Det är något konkret, bl.a. kyrkan och sakramenten. Du har missuppfattat allt.
Citera
2025-06-23, 19:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det är en tolkning med grund i urkyrkan och som kristna hållit sig till i 2000 år, till skillnad från din egen hopsnickrade tolkning som inte har någon grund alls någonstans. Att du litar mer på dina egna tolkningar än kyrkan 2000-åriga tradition är ett varningstecken. Du bör fråga dig själv om du håller på att bygga ett Babels torn.

Du reducerar Jesus och hans undervisning till "budskap" - för dig verkar det handla om ord, om något abstrakt - men det är så mycket mer än så. Det är något konkret, bl.a. kyrkan och sakramenten. Du har missuppfattat allt.
Jesus undervisning är konkret och den handlar om barmhärtighet, även mot oliktänkande. Hans undervisning om Guds rike är egentligen också konkret: riket är inte människor som samlas i lokaler och utför ritualer, utan som en deg där budskapet knådats in, och som en god skörd, och som en värdefull skatt för vilken man är beredd att överge allt annat.

När de kristna blir ödmjuka kommer Jesus till deras församlingar på riktigt.
Citera
2025-06-23, 19:03
Medlem
De med religiösa vanföreställningar är oftast harmlösa om de är få, men skulle de bli många och få makt så kan det bli som i andra länder där man kan kriga mot varandra i generationer bara för att man inte är överens om HUR man ska tillbe en och samma gud.
Citera
2025-06-23, 19:07
Bannlyst
Citat:
Jesus undervisning är konkret och den handlar om barmhärtighet, även mot oliktänkande. Hans undervisning om Guds rike är egentligen också konkret: riket är inte människor som samlas i lokaler och utför ritualer, utan som en deg där budskapet knådats in, och som en god skörd, och som en värdefull skatt för vilken man är beredd att överge allt annat.

När de kristna blir ödmjuka kommer Jesus till deras församlingar på riktigt.

Du reducerar Jesu budskap till levnadsregler. Jesus är Guds Son som grundande en kyrka och instiftade sakrament, inte en judisk Konfucius som undervisade människor hur de skulle leva sina liv.
Citera
2025-06-23, 19:14
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Du reducerar Jesu budskap till levnadsregler. Jesus är Guds Son som grundande en kyrka och instiftade sakrament, inte en judisk Konfucius som undervisade människor hur de skulle leva sina liv.
Jag brukar inte skriva om levnadsregler men de tio budorden räcker långt. Om du tillskriver mig allt möjligt så vet du till slut ingenting alls. Konfucius?

Nej budskapet ska in och människotankarna ut för den som vill tjäna Jesus.
Citera
2025-06-23, 19:26
Bannlyst
Citat:
Jag brukar inte skriva om levnadsregler men de tio budorden räcker långt. Om du tillskriver mig allt möjligt så vet du till slut ingenting alls. Konfucius?

Nej budskapet ska in och människotankarna ut för den som vill tjäna Jesus.

Men kyrkan som Jesus grundade och sakramenten som Jesus instiftade väljer du bort. Det begriper jag inte. Du verkar välja ut det som är bekvämt för dig själv, men om man är en sann följare av Jesus ska man väl vara en del av kyrkans han grundade och ta emot sakramenten han instiftade? Annars är ju allting bortkastat.
Citera
2025-06-23, 19:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Men kyrkan som Jesus grundade och sakramenten som Jesus instiftade väljer du bort. Det begriper jag inte. Du verkar välja ut det som är bekvämt för dig själv, men om man är en sann följare av Jesus ska man väl vara en del av kyrkans han grundade och ta emot sakramenten han instiftade? Annars är ju allting bortkastat.
Jesus har inte grundat någon kyrka som förföljer oliktänkande och som brände människor levande på bål.
Citera
2025-06-23, 19:45
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Jesus har inte grundat någon kyrka som förföljer oliktänkande och som brände människor levande på bål.
Alla människor gör fel och förföljelser och häxbränningar är gammalt,släpp det där nu.
Citera
2025-06-23, 19:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Alla människor gör fel och förföljelser och häxbränningar är gammalt,släpp det där nu.
Säg det till Jesus!
Citera
2025-06-23, 19:53
Bannlyst
Citat:

Du påstår det jag, men hur vet du att just din tolkning är den rätta? Som jag skrev tidigare, att du litar mer på dina egna tolkningar än på kyrkan 2000-åriga tradition tyder på svårt högmod. Är det inte en synd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in