2025-06-17, 01:51
Avslutad
Jag skriver 70 - 90 för det är vad jag har sett, finns säkert 60 tal och 2000 tal som också är bra.

Men jag tänker serier som Fawlty towers, Keeping Up Appearances, sedan har vi ju Monty Python, Benny Hill och en massa annat, det enda i Svensk humor som jag kan komma på är Grotesco, men utöver det finns det inget. Eller har ni exempel?
Citera
2025-06-17, 02:12
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
sedan har vi ju Monty Python, Benny Hill och en massa annat

Genierna i Monty Python och skräpmakaren Benny Hill har ju absolut inget gemensamt utom nationaliteten, så jag förstår inte riktigt vad du är ute efter.

Men Lorrygängets bästa saker (och det som Peter Dalle m.fl. gjorde i Putte Punsch, men då var det ju radio) tycker jag är helt briljanta och helt i nivå med det bästa från de brittiska öarna. (Till vilket jag vill räkna The Two Ronnies, som tyvärr byggde så mycket på ordvitsar att de aldrig funkade utomlands, inte ens i USA.) Lorrynissarna var förvisso ojämna, men det var ju Monty Python också om man ska vara uppriktig. Och det är snarast en del av charmen.
Citera
2025-06-17, 02:12
Medlem
Pyssling67s avatar
Du har ju killinggänget, släng dig i brunnen, Steve med loyden.
Sen så finns det väldigt mycket mer äldre humor också.
Citera
2025-06-17, 02:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Genierna i Monty Python och skräpmakaren Benny Hill har ju absolut inget gemensamt utom nationaliteten, så jag förstår inte riktigt vad du är ute efter.

Men Lorrygängets bästa saker (och det som Peter Dalle m.fl. gjorde i Putte Punsch, men då var det ju radio) tycker jag är helt briljanta och helt i nivå med det bästa från de brittiska öarna. (Till vilket jag vill räkna The Two Ronnies, som tyvärr byggde så mycket på ordvitsar att de aldrig funkade utomlands, inte ens i USA.) Lorrynissarna var förvisso ojämna, men det var ju Monty Python också om man ska vara uppriktig. Och det är snarast en del av charmen.
Varför lägger du Benny Hill som skräp? Fanns/finns det någon sådan humor i Sverige på den tiden? Samt gör det det idag?
Citera
2025-06-17, 02:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pyssling67
Du har ju killinggänget, släng dig i brunnen, Steve med loyden.
Sen så finns det väldigt mycket mer äldre humor också.
Menar du att de är i klass med klassisk brittisk humor så vet jag inte vad jag ska säga....
Citera
2025-06-17, 02:18
Medlem
Pyssling67s avatar
Citat:
Menar du att de är i klass med klassisk brittisk humor så vet jag inte vad jag ska säga....
Alla 3 som jag nämnde är stå upp humor från svensk tv.
Brittisk humor då tycker jag att du ska förklara dig lite mer vad du menar!
Citera
2025-06-17, 02:19
Medlem
pn222jws avatar
Agne&Svullo, Lorry... Kalle Sändare.
Citera
2025-06-17, 02:23
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Varför lägger du Benny Hill som skräp? Fanns/finns det någon sådan humor i Sverige på den tiden? Samt gör det det idag?

En smällfet gubbe som tar yppiga brudar på pattarna och gör fåniga miner? Roligare än så var det inte, och det fanns väl mycket svensk buskis på den nivån. Förhoppningsvis har den insomnat vid det här laget, utom i någon parkteater i Västergötland kanske.
Citera
2025-06-17, 02:24
Avslutad
Citat:
Om du inte vet vad engelsk humor är så som bara titeln Fawlty towers så tror jag inte du har mycket att göra i denna tråden...
Citera
2025-06-17, 02:27
Medlem
Pyssling67s avatar
Citat:
Om du inte vet vad engelsk humor är så som bara titeln Fawlty towers så tror jag inte du har mycket att göra i denna tråden...
Men fawlty towers.
Är inte det pang i bygget?
Då tänker jag på Partaj och Estrad.
Citera
2025-06-17, 02:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
En smällfet gubbe som tar yppiga brudar på pattarna och gör fåniga miner? Roligare än så var det inte, och det fanns väl mycket svensk buskis på den nivån. Förhoppningsvis har den insomnat vid det här laget, utom i någon parkteater i Västergötland kanske.
Ja absolut var det så men bara en så enkel scen som denna på 1 minut https://www.youtube.com/watch?v=yr6ZblDSraA&ab_channel=TheBennyHillFanCons ortium
Citera
2025-06-17, 02:30
Avslutad
Citat:
Om jag ska förklara för dig vad brittisk humor är så kanske du inte ska vara i denna tråden??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in