2025-06-17, 02:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pyssling67
Men fawlty towers.
Är inte det pang i bygget?
Då tänker jag på Partaj och Estrad.
Ja men du fattar tydligen inte kopplingen...
Citera
2025-06-17, 02:32
Medlem
Pyssling67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Om jag ska förklara för dig vad brittisk humor är så kanske du inte ska vara i denna tråden??
Jag har ju skrivit att jag har sett pang i bygget och MR bean!
Så nu lugnar du ner dig några kilo.
Om man måste gissa sig till vad tråden har för syfte så vore det kanske bättre om en moderator kastade tråden i papperskorgen i stället?
Citera
2025-06-17, 02:34
Avslutad
Citat:
Jag har ju skrivit att jag har sett pang i bygget och MR bean!
Så nu lugnar du ner dig några kilo.
Ja men du fattar inte vad Fawlty towers menas med..

Edit: Sök på det eller be en AI tala om det för dig..
Citera
2025-06-17, 02:35
Medlem
Pyssling67s avatar
Citat:
Ja men du fattar inte vad Fawlty towers menas med..
Skriv det svenska namnet i stället!
Citera
2025-06-17, 02:36
Avslutad
Citat:
Skriv det svenska namnet i stället!
Så du fattar verkligen inte skämtet i namnet??
Citera
2025-06-17, 02:37
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ja absolut var det så men bara en så enkel scen som denna på 1 minut https://www.youtube.com/watch?v=yr6ZblDSraA&ab_channel=TheBennyHillFanCons ortium

Tyvärr, jag drog inte ens på mungipan åt det där.
Om du inte har sett den här, däremot, så: https://www.youtube.com/watch?v=y0C59pI_ypQ
The Two Ronnies när de är som bäst. Men den förklarar ju också varför de var helt omöjliga att lansera utomlands.

Mycket av det bästa i svensk humor dök upp i radioformat i stället för tv. Inte minst Lasse O'Månssons och Bertil Petterssons "Blå tummen" (då är vi på 1960-talet, iofs, men de var före sin tid), och Eddie Bruners och Jens Lindgrens "Inbillningsradion".
Citera
2025-06-17, 02:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Tyvärr, jag drog inte ens på mungipan åt det där.
Om du inte har sett den här, däremot, så: https://www.youtube.com/watch?v=y0C59pI_ypQ
The Two Ronnies när de är som bäst. Men den förklarar ju också varför de var helt omöjliga att lansera utomlands.

Mycket av det bästa i svensk humor dök upp i radioformat i stället för tv. Inte minst Lasse O'Månssons och Bertil Petterssons "Blå tummen" (då är vi på 1960-talet, iofs, men de var före sin tid), och Eddie Bruners och Jens Lindgrens "Inbillningsradion".
Ok vi har delade åsikter om Benny Hill, men klippet du delade var inget jag sett men uppskattade
Citera
2025-06-17, 02:56
Medlem
Merwinnas avatar
Första säsongen av Solsidan var kul, och andra var hyfsad. Sedan gick det tyvärr - som så ofta - nedför. Men de första två var bra, för att den fångade så många personlighetstyper som vi alla har träffat någon gång, och så många situationer som vi alla har upplevt någon gång eller sett omkring oss, och dessutom väldigt typiskt svenskt och i tiden. Ibland är det värt att se något svenskt bara för att kunna identifiera sig mer.

Citat:
Genierna i Monty Python och skräpmakaren Benny Hill har ju absolut inget gemensamt utom nationaliteten, så jag förstår inte riktigt vad du är ute efter.

Men Lorrygängets bästa saker (och det som Peter Dalle m.fl. gjorde i Putte Punsch, men då var det ju radio) tycker jag är helt briljanta och helt i nivå med det bästa från de brittiska öarna. (Till vilket jag vill räkna The Two Ronnies, som tyvärr byggde så mycket på ordvitsar att de aldrig funkade utomlands, inte ens i USA.) Lorrynissarna var förvisso ojämna, men det var ju Monty Python också om man ska vara uppriktig. Och det är snarast en del av charmen.

Konstigt vad man kan tycka olika. Jag tycker att Monty Python-sketcherna - med några få undantag - bara är trams. Dessutom ofta bisarrt trams. Helt meningslöst. Benny Hill däremot är kul! Det är just HUMOR och det är det som är meningen - att man ska skratta åt den pilske och patetiske gubben. Och så är det diverse vackra flickor som ögongodis åt de manliga tittarna - jag kan acceptera det.
Senast redigerad av Merwinna 2025-06-17 kl. 03:05.
Citera
2025-06-17, 03:00
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Konstigt vad man kan tycka olika. Jag tycker att Monty Python-sketcherna - med några få undantag - bara är trams. Dessutom ofta bisarrt trams. Helt meningslöst. Benny Hill däremot är kul! Det är just HUMOR och det är det som är meningen - att man ska skratta åt den pilske och patetiska gubben. Och så är det diverse vackra flickor som ögongodis åt de manliga tittarna - jag kan acceptera det.

Ja, det finns gott om mänskor som tycker att Stefan & Krister eller Ronny & Ragge är roligare än Lorry också. Antar att du hör till dem. Kan inte säga att jag förstår dem, men jag kan ju inte förneka att de finns. Men det finns ju ingenting som överraskar i det. Varenda skämt är så jävla förutsägbart. (Jag hade listat ut slutpoängen i den där länkade Benny Hill-videon innan den kom, och hur kul är det då?) Jag vill bli överrumplad av något jag inte visste fanns.
Citera
2025-06-17, 03:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja, det finns gott om mänskor som tycker att Stefan & Krister eller Ronny & Ragge är roligare än Lorry också. Antar att du hör till dem. Kan inte säga att jag förstår dem, men jag kan ju inte förneka att de finns. Men det finns ju ingenting som överraskar i det. Varenda skämt är så jävla förutsägbart. (Jag hade listat ut slutpoängen i den där länkade Benny Hill-videon innan den kom, och hur kul är det då?) Jag vill bli överrumplad av något jag inte visste fanns.

Nä, jag är inte förtjust i varken Stefan o Krister eller Ronny o Ragge. Särskilt det sistnämnda är för simpelt och vulgärt.

Lorry är pretentiöst trams. För folk som vill låtsas att de förstååår det... d.v.s. samma publik som säger sig förstå Monty Python.

Beträffande Benny Hill så är handlingen inte särskilt djup eller komplicerad nej, men det behövs inte. Det är att han spelar så bra. Ansiktsuttrycken... man blir full i skratt bara av att se honom. Och även bifigurerna är skojiga. Som den lille, gamle, skallige gubben. Sedan tycker jag även att det är positivt att trots att tjejerna visar sig halvnakna, så är det alltid de som har "the upper hand". Och gubbarna som gör bort sig. Tjejerna är cool och suave.
Senast redigerad av Merwinna 2025-06-17 kl. 03:10.
Citera
2025-06-17, 03:11
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Lorry är pretentiöst trams. För folk som vill låtsas att de förstååår det... d.v.s. samma publik som säger sig förstå Monty Python.

Det är väl ingen som säger sig "förstå" Monty Python? En stor del av det roliga är ju att man inte förstår det, att det överraskar en, att man inte har en aning om vad som väntar i nästa replik. (Vad är det som är pretentiöst med Lorry? Och hur kan något vara pretentiöst och trams på samma gång? Ge gärna exempel.)
Citera
2025-06-17, 03:13
Medlem
Martin Ljung är väl en. Men ack tidigare än 70talet!
Senast redigerad av Redrum.187 2025-06-17 kl. 03:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in