2025-06-16, 23:27
Avstängd
Som rubriken lyder. Vad har Iran gjort Europa eller USA? När har de hotat oss? Hur många terrordåd har utförts i väst med någon som helst koppling till Iran eller iranier? Inga som jag känner till, och definitivt färre än vad andra länder i regionen har gjort. Inklusive israeler, men de är hur älskade som helst, speciellt i USA.

"De är religiösa extremister" - Jaha och? Det är de flesta arabländer, men till skillnad från Saudiarabien mfl så bygger inte Iran moskéer i Sverige. Dessutom var det väst som tillsatte dessa religiösa extremister till att börja med.

"De har/försöker skaffa kärnvapen" - Jaha, och? Det har Pakistan (där kan vi snacka riktig terrorstat) och Israel också. Israels säkerhetstjänst mördade dessutom med hög sannolikhet en amerikansk president när han försökte förhindra dem från att skaffa kärnvapen, men ingen i USA krigshetsar mot Israel för det.

USA och Israel har inte rätt att bestämma vilka som ska ha kärnvapen, i synnerhet inte när de själva har det.

Dessutom så gillar inte jag blattar, men iranier/perser är helt klart de mest vettiga blattar jag har stött på. De är definitivt mer civiliserade än någon av deras grannar, och Persien är en av de äldsta länderna som existerar.

Varför hatar Trump Iran? Är det bara för att han älskar Israel/judar eller finns det någon annan anledning?
Citera
2025-06-16, 23:44
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Som rubriken lyder. Vad har Iran gjort Europa eller USA? När har de hotat oss? Hur många terrordåd har utförts i väst med någon som helst koppling till Iran eller iranier? Inga som jag känner till, och definitivt färre än vad andra länder i regionen har gjort. Inklusive israeler, men de är hur älskade som helst, speciellt i USA.

"De är religiösa extremister" - Jaha och? Det är de flesta arabländer, men till skillnad från Saudiarabien mfl så bygger inte Iran moskéer i Sverige. Dessutom var det väst som tillsatte dessa religiösa extremister till att börja med.

"De har/försöker skaffa kärnvapen" - Jaha, och? Det har Pakistan (där kan vi snacka riktig terrorstat) och Israel också. Israels säkerhetstjänst mördade dessutom med hög sannolikhet en amerikansk president när han försökte förhindra dem från att skaffa kärnvapen, men ingen i USA krigshetsar mot Israel för det.

USA och Israel har inte rätt att bestämma vilka som ska ha kärnvapen, i synnerhet inte när de själva har det.

Dessutom så gillar inte jag blattar, men iranier/perser är helt klart de mest vettiga blattar jag har stött på. De är definitivt mer civiliserade än någon av deras grannar, och Persien är en av de äldsta länderna som existerar.

Varför hatar Trump Iran? Är det bara för att han älskar Israel/judar eller finns det någon annan anledning?
Du vet väl att det är Iran som styr mycket av gängen här i Sverige? De skickar terrorister hit. De utför cyberattacker mot oss. De är djävulen själva.
Citera
2025-06-16, 23:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Du vet väl att det är Iran som styr mycket av gängen här i Sverige? De skickar terrorister hit. De utför cyberattacker mot oss. De är djävulen själva.

Jaså, jag förmodar att du kan dela med dig av en källa på det?
Om något så är det Turkiet som ansvarar för knarkgängen och ger dem en fristad.
Citera
2025-06-16, 23:48
Medlem
Komplex fråga.

Svaret är inte (bara) sunni vs shia. En del länder och kulturer är öppna för en resa mot mindre uråldrig tolkning av koranen men det är långsamt…

Ja, majoriteten av folket i Iran är fantastiska! Detsamma kan tyvärr inte sägas om regimen. Man kan lugnt säga att omvärlden önskar att folket gör uppror. Tyvärr använder regimen flertal metoder med kraftigt förtryck, vilket kuvar folket.

Citat:

Citera
2025-06-16, 23:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av looptroop
Komplex fråga.

Svaret är inte (bara) sunni vs shia. En del länder och kulturer är öppna för en resa mot mindre uråldrig tolkning av koranen men det är långsamt…

Ja, majoriteten av folket i Iran är fantastiska! Detsamma kan tyvärr inte sägas om regimen. Man kan lugnt säga att omvärlden önskar att folket gör uppror. Tyvärr använder regimen flertal metoder med kraftigt förtryck, vilket kuvar folket.

Ni sionister älskar Iranier så mycket och vill befria dem att ni just nu släpper bomber över dem. För att befria dem från mullorna. Okej.

Sedan var det ni själva som ville få bort Shahen en gång i tiden. Speciellt efter 60 Minutes intervjun med Mike Wallace 1976 (tror jag det var?). Ni hjälpte mullorna till makten. För att ni tyckte att Shahen blivit en galen antisemit helt plötsligt. Mullornas "Death to Israel" gormande är mest bara smink och TV. Irans proxier i Irak, Syrien och Libanon har bara hjälpt Israel på traven i att destabilisera dessa tre länder i synnerhet som Israel velat destabilisera.

Revolutionen i Iran 1979 var definitivt ett misstag som förstörde Mellanöstern mer än någon annan händelse där under 1900-talet. Och det har nästan bara gynnat Israel.
Senast redigerad av KlusterBSverige 2025-06-17 kl. 00:11.
Citera
2025-06-16, 23:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av looptroop

Det finns många länder som behandlar sitt folk dåligt, men det är knappast någon anledning att krigshetsa mot dem. Jag tror knappast att Trump beordrade mordet på deras general för att de tvingar sina kvinnor att bära slöja.
Citera
2025-06-16, 23:57
Avslutad
Citat:
Det finns många länder som behandlar sitt folk dåligt, men det är knappast någon anledning att krigshetsa mot dem. Jag tror knappast att Trump beordrade mordet på deras general för att de tvingar sina kvinnor att bära slöja.

"Which Path to Persia?" av Brookings Institution. Det är dokumentet som Obama, Biden och Trump alla tre jobbat efter.
Citera
2025-06-17, 00:13
Medlem
maktspels avatar
Iranska agenter har utfört mord i Sverige. De har kartlagt svenska medborgare. De har skaffat sig kontroll över organiserad brottslighet. De har skickat ut mass-SMS i syfte att uppvigla svenskar. De har kidnappat svenskar som varit i Iran och jobbat. De konfiskerade en stackars Stridsbåt 90. Och dessutom lyckades de få två ledamöter i Svenska akademien att avgå.

Dessutom tog Sverige emot många av de som tvingades fly efter revolutionen, och de har inte mycket till övers för Iran.
Citera
2025-06-17, 00:15
Medlem
Europes avatar
Citat:
Jaså, jag förmodar att du kan dela med dig av en källa på det?
Om något så är det Turkiet som ansvarar för knarkgängen och ger dem en fristad.

Duger det här?

Citat:
Säkerhetspolisen kan konstatera att den iranska regimen använder sig av kriminella nätverk i Sverige för att utföra våldshandlingar mot andra stater, grupper eller personer i Sverige som uppfattas som ett hot.

Iran har bedrivit säkerhetshotande verksamhet i och mot Sverige under flera år. Deras säkerhetshotande aktiviteter har historiskt framför allt riktat sig mot oppositionella grupper och enskilda individer inom den iranska diasporan. Säkerhetspolisen bedömer att Iran tillsammans med Ryssland och Kina utgör de största säkerhetshoten mot Sverige.

Den iranska regimen och dess säkerhetstjänster har även riktat sin säkerhetshotande aktivitet mot representanter för andra stater som uppfattas som regimens fiender, däribland Israel och judiska intressen. Det kan handla om att skada israeliska och judiska intressen, mål och verksamheter i Sverige.

Iran har tidigare använt våld i andra länder i Europa i syfte att tysta kritiska röster och upplevda hot mot den egna regimen. För att utföra dessa säkerhetshotande aktiviteter har den iranska regimen vid tillfällen använt sig av kriminella nätverk.
https://sakerhetspolisen.se/ovriga-sidor/nyheter/nyheter/2024-05-30-iran-anvander-kriminella-i-sverige.html
Citat:
Det var förra sommaren som iranska staten enligt Åklagarmyndigheten låg bakom ett grovt dataintrång och en påverkanskampanj i Sverige.
En iransk hackargrupp bröt sig in i en sms-tjänst och tusentals personer uppmanades via sms att hämnas skändningen av Koranen.
https://www.nyteknik.se/it-sakerhet/sapo-iran-underblaste-hotet-mot-sverige-kopplar-det-till-revolutionsgardet/4291040
Citera
2025-06-17, 00:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Iranska agenter har utfört mord i Sverige. De har kartlagt svenska medborgare. De har skaffat sig kontroll över organiserad brottslighet. De har skickat ut mass-SMS i syfte att uppvigla svenskar.

Källa?
Citera
2025-06-17, 00:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Duger det här?

Nej det gör det inte. SÄPO ger ingen som helst källa eller förklaring för sina påståenden.

Deras påståenden får dessutom ännu lägre trovärdighet när de påstår att Iran, Ryssland och Kina utgör de största hoten mot Sverige när det är Saudiarabien och gulfstaterna som finansierar moskéer och islamistiska organisationer i Sverige, och Turkiet öppet dikterade över vår inrikespolitik när vi skulle gå med i NATO.
Citera
2025-06-17, 00:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KlusterBSverige
"Which Path to Persia?" av Brookings Institution. Det är dokumentet som Obama, Biden och Trump alla tre jobbat efter.

Ska läsa det sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in