2025-06-16, 10:32
Medlem
Elm17s avatar
Blev nyss uppringd utav svenskt mobilnr tänkte att det var någon kollega som sökte upp mig istället kom en AI-röst ”this is a message from the National police” la på och blockerade direkt.

Mobilnr till scam är 070-440 59 38.

Ser ni det numret ringa upp er så svara inte!
Citera
2025-06-16, 11:46
Medlem
Testa swisha till numret så kanske du får reda på vem det är. Du behöver inte fullfölja swishen.
Citera
2025-06-16, 12:59
Medlem
19As avatar
Fick nu ett samtal från 0790-446 169 där en AI-röst påstod sig komma från Klarna. La på direkt och blockade.
+46790446169
Citera
2025-06-16, 13:16
Medlem
Hackergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrbjorn-I
Testa swisha till numret så kanske du får reda på vem det är. Du behöver inte fullfölja swishen.
https://nikkasystems.com/2023/09/16/...a-polisnummer/
Citera
2025-06-16, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elm17
Blev nyss uppringd utav svenskt mobilnr tänkte att det var någon kollega som sökte upp mig istället kom en AI-röst ”this is a message from the National police” la på och blockerade direkt.

Mobilnr till scam är 070-440 59 38.

Ser ni det numret ringa upp er så svara inte!
Det är för fan exakt man det ska göra. Man låtsas låta sig övertygas av personerna som pratar till en, drar ut på tiden som fan och sen kan man börja dumma sig lite tills bedragarna fattar vad du egentligen håller på med. Sånt är kul.
Citera
2025-06-16, 15:42
Medlem
Elm17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackergirl
https://nikkasystems.com/2023/09/16/...a-polisnummer/

Det var det exakta meddelandet som spelades upp. Som sagt la på och blockade direkt.
Citera
2025-06-16, 15:59
Medlem
Jordgubbes avatar
Går inte numrena till oskyldiga, spoofing. Roteras de eller samma hela tiden?
Citera
2025-06-16, 15:59
Medlem
Hivmannnens avatar
Inte bara jag som har börjat bli uppringd alltså. Jag lägger på och tänker inte mer på det.

Blivit uppringd av både "Police" och "Klarna"
Citera
2025-06-16, 16:56
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19A
Fick nu ett samtal från 0790-446 169 där en AI-röst påstod sig komma från Klarna. La på direkt och blockade.
+46790446169
Jaså, det är Svenska nr som gäller för dem just nu?

Jag blev för ett tag sen uppringd ett par dagar i rad, men från norska nr! Första gången var det en man (ingen AI) som på knackig engelska frågade "Hey! You [mitt förnamn]?" Det bekräftade jag inte, utan frågade "What is Your name?" Killen fortsatte: "I am calling to inform that Your Klarna..." Då avbröt jag med "I can't speak now, call later!", la på och blockade. Omedelbart ringde det igen, från ett nytt norskt nr! Jag blockade utan att svara, det ringde igen några ggr under eftermiddagen, alltid nya norska nr som jag blockade efter hand. Dagen därpå ringde det flera ggr, också från norska nr, som jag givetvis blockade. Ett samtal svarade jag på, när jag inte såg att det var från Norge, den gången var det en kvinnlig AI-röst som på svenska (med engelsk brytning) sa "Detta är ett automatiskt meddelande från Klarna. Vi har fått en betalning på 299 kronor som kommer att debiteras ditt konto. För att avbryta detta och tala med vår representant tryck 1." Jag la på och blockade, det ringde ett par ggr till, från norska nr. Sen har det varit slut på just de scamsamtalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in