Citat:
Ursprungligen postat av
19A
Fick nu ett samtal från 0790-446 169 där en AI-röst påstod sig komma från Klarna. La på direkt och blockade.
+46790446169
Jaså, det är Svenska nr som gäller för dem just nu?
Jag blev för ett tag sen uppringd ett par dagar i rad, men från
norska nr! Första gången var det en man (ingen AI) som på knackig engelska frågade "Hey! You [mitt förnamn]?" Det bekräftade jag inte, utan frågade "What is Your name?" Killen fortsatte: "I am calling to inform that Your Klarna..." Då avbröt jag med "I can't speak now, call later!", la på och blockade. Omedelbart ringde det igen, från ett nytt norskt nr! Jag blockade utan att svara, det ringde igen några ggr under eftermiddagen, alltid nya norska nr som jag blockade efter hand. Dagen därpå ringde det flera ggr, också från norska nr, som jag givetvis blockade. Ett samtal svarade jag på, när jag inte såg att det var från Norge, den gången var det en kvinnlig AI-röst som på svenska (med engelsk brytning) sa "
Detta är ett automatiskt meddelande från Klarna. Vi har fått en betalning på 299 kronor som kommer att debiteras ditt konto. För att avbryta detta och tala med vår representant tryck 1." Jag la på och blockade, det ringde ett par ggr till, från norska nr. Sen har det varit slut på just de scamsamtalen.