• 1
  • 2
2025-06-16, 06:42
Medlem
Minns för 10-20 år sedan att Cecilia Udden hade fått journalistvisum till att för SR bevaka inbördeskriget i Syrien.
Tror hon var i Israel innan, och hon snackade massor om detta.
Sen i slutet av en vecka skröt hon om, "nästa vecka blir jag korrespondent i Syrien"!
Hörde sedan ett första reportage på radio som hon gjorde från Syrien, om någon slags sprängladdning som hade detonerat någonstans och dödat ett antal personer.
Sen gjorde hon en intervju med en kvinna, och citerade henne ungefär så här.
-"En sådan förfärlig händelse som denna, det kan det inte vara någon annan än den syriska armén som ligger bakom"!
Sedan bara någon dag senare efter detta reportage, då sade hon själv i radio "jag måste lämna Syrien, då jag fått mitt journalistvisum indraget"!

Så frågan är givetvis.
Hur kan SR ha en anställd journalist som hela tiden bara sitter och snackar totalt nonsens som hon???
Senast redigerad av Ljungbybon 2025-06-16 kl. 07:06.
Citera
2025-06-16, 07:39
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Skön röst. Talar flytande arabiska. Har en egen stil.

Hon besitter en känsla för vilka detaljer som berör i sina Godmorgon världen-reportage. Några klassiska formuleringar:

Efter ett terrordåd vid glasskiosken: Glassplitter över jordgubbssorbén.
Efter bombning: Flickan som hittar sin döda mammas blus i rasmassorna.
Under en amerikansk avrättning: Brummande pepsiautomater.

Det krävs en Hemmingway, eller en Uddén, för att berätta så bildligt i radio. TS Ljungbybon saknar helt ett målande språk, det förstår jag av att läsa användarens inlägg.

Jag ställer mig i giv akt och utropar glatt:
Cecilia Uddén, Kairo. Heja dig!
Citera
2025-06-16, 07:43
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Hur kan SR ha en anställd journalist som hela tiden bara sitter och snackar totalt nonsens som hon???

ٍSnackar nonsens?!! Det var ju just för att hon inte snackade nonsens som hon fick sitt visum indraget. Om man vågade tala sanning i Syrien blev man utkastad direkt.

Uddén är en av de absolut mest kompetenta utrikeskorrespondenterna i svenska media. Att hon inte alltid är taktisk är knappast en minuspost.
Citera
2025-06-16, 07:46
Medlem
Udden är allt annat än opartisk, med det passar ju bra på SVT/SR.
Citera
2025-06-16, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Skön röst. Talar flytande arabiska. Har en egen stil.

Hon besitter en känsla för vilka detaljer som berör i sina Godmorgon världen-reportage. Några klassiska formuleringar:

Efter ett terrordåd vid glasskiosken: Glassplitter över jordgubbssorbén.
Efter bombning: Flickan som hittar sin döda mammas blus i rasmassorna.
Under en amerikansk avrättning: Brummande pepsiautomater.

Det krävs en Hemmingway, eller en Uddén, för att berätta så bildligt i radio. TS Ljungbybon saknar helt ett målande språk, det förstår jag av att läsa användarens inlägg.

Jag ställer mig i giv akt och utropar glatt:
Cecilia Uddén, Kairo. Heja dig!

Du glömde återge när hon provar att bära burka: "Först känns det instängt, efter en stund, befriande anonymt". Jävligt äcklig kärring!
Citera
2025-06-16, 07:55
Medlem
Jag tycker hon är bra.
Citera
2025-06-16, 07:56
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Du glömde återge när hon provar att bära burka: "Först känns det instängt, efter en stund, befriande anonymt". Jävligt äcklig kärring!

Du kommer nog också fram till samma insikt dagen du själv vågar prova. Så länge du är lättklädd har du inget mandat att föra talan i frågan, tycker jag.
Citera
2025-06-16, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Udden är allt annat än opartisk, med det passar ju bra på SVT/SR.

Svaret på trådstarten är såklart JA. Det finns sämre journalister än Cecilia Uddén, men hon är gravt överskattad.

För mig är hon mer en person som levererar kåserier än journalistik. Hennes rapportering saknar ofta faktagranskning eller källkritik. Det någon torghandlare säger kan bli till sanning om situationen i mellanöstern. Och vem vet hur länge hon letat efter någon person som kan säga det som passar hennes narrativ. Hon är skicklig med språket och på det sättet förförsisk i sin rapportering, för man vill så gärna tro att det hon säger är sant. Men inte mycket håller för faktagranskning.
Citera
2025-06-16, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorRuffel
Svaret på trådstarten är såklart JA. Det finns sämre journalister än Cecilia Uddén, men hon är gravt överskattad.

För mig är hon mer en person som levererar kåserier än journalistik. Hennes rapportering saknar ofta faktagranskning eller källkritik. Det någon torghandlare säger kan bli till sanning om situationen i mellanöstern. Och vem vet hur länge hon letat efter någon person som kan säga det som passar hennes narrativ. Hon är skicklig med språket och på det sättet förförsisk i sin rapportering, för man vill så gärna tro att det hon säger är sant. Men inte mycket håller för faktagranskning.

Träffande.
Citera
2025-06-16, 09:38
Medlem
Oduglig batikkärring som får lulla runt med hög lön p g a rätt politiska ståndpunkt (vänster).
Citera
2025-06-16, 09:41
Medlem
Hon är väldigt väldigt bra. Kan och förstår kulturen, och kan förmedla hur folk därnere känner och tänker.
Citera
2025-06-16, 09:56
Medlem
Busgriss avatar
Hon är en stilistiskt väldigt duktig åsiktsjournalist. En del håller med om allt hon säger och tycker, så de menar förstås att hon är opartisk och objektiv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in