2025-06-16, 09:13
Medlem
Sereenas avatar
Jag köper det mesta av mina kryddor från lokala Turk och Thai butikerna då dom har ett intressant utbud och mycket billigare än dom svenska butikerna på det mesta.

Beställer även en hel del från Borgeby som har ganska brett sortiment (köper bla saker som dragon, en del pepparsorter, dippkryddor och popcorn/smörsalt där)
Citera
2025-06-16, 09:15
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
"Umami" finns numera i kryddhyllan i dom flesta butiker.

Har aldrig sett det på hyllan, men såg (lite häpet) att Leif Mannerström duttade i något han bara kallade "umami" (i flytande form) i någon YouTube-video han gjorde, och undrade då om det betydde något annat än bara glutamat. Känns ju lite som under hans nivå i så fall.
Citera
2025-06-16, 09:17
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Om det duger till Anna Book så duger det till resten av befolkningen: Chiliexplosion!
Citera
2025-06-16, 09:21
Medlem
HBTKuks avatar
Five spice är kul i asiatisk mat. Personligen jobbar jag mycket med dillfrö, som är förvånansvärt gott i exemeplvis grytor.
Citera
2025-06-16, 09:31
Avstängd
Mexikanska bladskärarmyror

https://en.wikipedia.org/wiki/Atta_mexicana
Citera
2025-06-16, 09:56
Medlem
fjollciggs avatar
Berbere, även kallad ”etiopisk peppar”, är nåt vi använder flitigt här hemma!

Rekommenderar rätten Doro wat, men bara om den görs på eritreanskt vis, med tomater. Den etiopiska varianten (som du ofta får på restaurang) blir mer som en kryddpasta och är snudd på oätlig.

Yebeg tibs är också en höjdare. Görs på lamm (yebeg).
Citera
2025-06-16, 09:58
Medlem
Sladdarens avatar
Som snabbsvar just nu :

Gå in på orientaliska butiker online och sök kryddor och kryddblandningar
Oftast följer det med en beskrivning vad såsen eller kryddan lämpas bäst för och hur den smakar och vad den innehåller eller att den är helt allround, dvs allsidig för allt

Här har du några egna kryddblandningar du kan göra hemma eller troligen köpa helt färdiga på en liten burk. https://zeinaskitchen.se/orientaliska-kryddblandningar/

Enda sättet å veta om du gillar kryddan / kryddblandningen är att smaka på den med nåt du kryddar på
som kan funkar för flera kött eller kanske bara 1-2 och för andra matvaror du tillagat som grönsaker eller kolhydrater som ris potatis kan du testa kryddan på etc

Det är oftast väldigt personligt vad man gillar för kryddor på vad
Citera
2025-06-16, 10:15
Medlem
"Juggekrydda" aka Vegeta. Finns på din närmaste Willys. Glutamat blandat med lite kryddor. Jag tycker den är sådär, men en liten klick höjer väl smaken.

Innehåll
Salt, torkade grönsaker 15,5% (morötter, palsternacka, potatis, lök, SELLERI, persilja), smakförstärkare (mononatriumglutamat, dinatriuminosinat), socker, kryddor, stärkelse och färgämne (riboflavin).

På glutamat spåret finns även "Aromat"

Ingredienser: Salt, smakförstärkare (mononatriumglutamat), MJÖLKSOCKER, stärkelse, jästextrakt, lök1, palmfett, solrosolja, kryddor och örtkryddor (bl.a. vitlök1, gurkmeja1, SELLERIFRÖ), karljohanssvamp.

Men vet inte om det finns rent glutamat att köpa i vanliga livsmedelsbutiker?
Citera
2025-06-16, 10:26
Medlem
Muppetys avatar
Om du gillar starkt...
https://www.kryddlandet.se/chili/chi...r-chilipulver/

Jag brukar ha (ytterst små mängder) på t.ex. tacos.
Citera
2025-06-16, 10:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Långpeppar. Var vanligt för länge sedan under antiken och medeltiden.

[quote=MrSvensson|92188938] Kör man enbart med muskotblomma så brukar jag använda det till grytor, någon curry kanske. Mald använder jag till potatismos, potatisgratäng.
Lasagne när jag väl tillagar det men inte så ofta. Ger helt annan smak än muskot, värt att prova! /QUOTE]

Intressant, det vill jag prova.
Citera
2025-06-16, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Widtfamne
Det mest exotiska idag är paradoxalt nog örter som växer vilt här i vår del av världen, som t.ex. libbsticka, löktrav, källfräne, harsyra m.fl.

Väldigt sant. Våra egna vilda örter är väldigt underanvända & underskattade kryddor. Men man ser de ofta på finkrogars menyer.

Libbsticka tex har en väldigt fin & mild smak av selleri.
Citera
2025-06-16, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Widtfamne
Det mest exotiska idag är paradoxalt nog örter som växer vilt här i vår del av världen, som t.ex. libbsticka, löktrav, källfräne, harsyra m.fl.

Ja sånt man hittar en gång i livet ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in