• 1
  • 2
2025-06-16, 00:21
Medlem
StoreSvartes avatar
Jag är less på samma gamla kryddor. Det är salt, peppar, oregano, curry osv. Samma gamla tråkiga smaker.

Söker efter något helt nytt och exotiskt att slänga in i köket. Kryddor och örter som är väldigt sällsynta som inte används i vår del av världen.

Har ni några tips?
Citera
2025-06-16, 00:42
Medlem
maktspels avatar
Lite svårt att hitta individuella kryddor som inte redan finns överallt (om du inte tänker på olika variationer av peppar). Däremot lär du hitta fina kryddblandningar från olika kulturer, typ baharat, berbere, och sånt.
Citera
2025-06-16, 01:14
Medlem
Sereenas avatar
Lite basgrejer:
Örter som oregano, timjan, rosmarin, dragon och salvia, basilika.
Några varianter av chili mild, het, rökt.
Kanel, kryddnejlika, kardemumma, muskotnöt, enbär, lageblad.
Färska kryddor som vitlök, ingefära och limeblad (dessa finns frysta hos asiatbutiker)
Maggi sås, fisksås, ostronsås, ljus och mörk soja, röd och grön currypasta, rostad sesamolja, balsamvinäger, sirap (gärna mörk), honung,kanske lite rökarom och en burk räkpasta.

Med det så kan du få till dom flesta smakerna

Undvik malda/krossade kryddor då dom tappar smaken snabbt utan köp hela, skaffa mortel om du inte redan har en (muskot rivs på finaste på rivjärnet)
Citera
2025-06-16, 01:49
Medlem
Widtfamnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Jag är less på samma gamla kryddor. Det är salt, peppar, oregano, curry osv. Samma gamla tråkiga smaker.

Söker efter något helt nytt och exotiskt att slänga in i köket. Kryddor och örter som är väldigt sällsynta som inte används i vår del av världen.

Har ni några tips?

Det mest exotiska idag är paradoxalt nog örter som växer vilt här i vår del av världen, som t.ex. libbsticka, löktrav, källfräne, harsyra m.fl.
Citera
2025-06-16, 02:49
Medlem
ArtificialElegances avatar
Här är några som jag gillar atm!

Sumak: Syrlig, bärig smak. Fantastisk på sallad, grillat eller i yoghurt.

Mahleb: Malda körsbärskärnor med mandel- och vaniljtoner. Används i bakverk och vissa ostar.

Lavendel: Doftar starkt och smakar lite bittert – god i drinkar, desserter och honungsmarinader.

Bubblare - Rökt paprika och dillfrö!
Citera
2025-06-16, 03:01
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte

Har ni några tips?

Sumac. Använd det i sallad.
Citera
2025-06-16, 03:11
Medlem
pn222jws avatar
Gumbo och Cajun kryddblandningar - lite annorlunda franskamerikanska smaker.
Citera
2025-06-16, 03:38
Medlem
Garum, Pippali, mald muskotblomma, dessa är väl lite mer "finare" sorter utav sånt man är van vid.

five spice, en kryddblanding som är populär i delar av Kina. (dvs Stjärnanis, Kryddnejlika, Kanel, Sichuanpeppar, Fänkålsfrön)
Citera
2025-06-16, 04:16
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
mald muskotblomma

Kollar man i äldre svenska kokböcker, från 1700- och tidigt 1800-tal, är det fanimig muskotblomma i vart och vartannat recept. Undrar varför den tappade sin popularitet här. (Själv minns jag knappt hur det smakar, och det var länge sedan jag såg det på de vanliga affärernas kryddhyllor.) Är det någon här som använder det till vardags?
Citera
2025-06-16, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Kollar man i äldre svenska kokböcker, från 1700- och tidigt 1800-tal, är det fanimig muskotblomma i vart och vartannat recept. Undrar varför den tappade sin popularitet här. (Själv minns jag knappt hur det smakar, och det var länge sedan jag såg det på de vanliga affärernas kryddhyllor.) Är det någon här som använder det till vardags?

Kör man enbart med muskotblomma så brukar jag använda det till grytor, någon curry kanske.
Mald använder jag till potatismos, potatisgratäng.
Lasagne när jag väl tillagar det men inte så ofta.

Ger helt annan smak än muskot, värt att prova!
Citera
2025-06-16, 06:29
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Jag gillar galangal och sicuanpeppar även saffran är en smakhöjare i vissa rätter. Ancho chili är en annan favorit.
Citera
2025-06-16, 07:08
Avstängd
Berbere – Wikipedia https://share.google/J5LB3AqdkM3wZ5NCp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem