Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-14, 19:24
Medlem
Hur fattig är man om man inte swishar tbx ynka 10k. Olagligt dessutom!
Citera
2025-06-14, 19:25
Medlem
Vitiss avatar
Men.
Innan man signerar en swish med bankID framgår det vem man är i färd med att swisha till.
Det är f.ö ett bra sätt att kolla okända telnr; påbörja en swish, namnet kommer upp (eller ej ansluten t swish), avbryt.
Citera
2025-06-14, 19:38
Medlem
Euripidess avatar
Bara en pissluffare med rutten moral och obefintlig uppfostran hade behållit pengarna. Om någon råkar swisha fel, oavsett hur mycket eller hur rika eller fattiga de är, så skickar man naturligtvis tillbaka pengarna. Gnosjöbon är en redig fitta.
Citera
2025-06-14, 19:54
Medlem
VetusSpirituss avatar
Hur fan swishar man fel? Det står klart och tydligt vem man skickar till.
Idiot som skickade och idiot som behöll pengarna.
Citera
2025-06-14, 19:55
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
10k är en tisdagslunch för dessa snuskrika kändisar så de får skylla sig själv om de swishar till fel nummer efter andra vinflaskan.

Tänk på att även Regina Lund är kändis, inte fan har hon råd att ge bort 10K. Eller Dregen för den delen.
Kändis är inte samma sak som rik.
Citera
2025-06-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrottningXVIGustaf
https://www.vn.se/2025-06-14/kandis-swishade-10-000-fel-gnosjobo-beholl-pengarna/

Han åtalas nu för olovligt förfogande. Som bevisning finns bland annat polisanmälan och fotografier på deras kommunikation där rikskändisen försökt kontakta mannen.

Kvinnan vill ha 10 000 kronor i skadestånd. Åklagaren, som menar att Gnosjöbon begått gärningen med uppsåt, yrkar också på en rejäl böter på 45 600 kronor. Om han erkänner brottet kommer inte någon huvudförhandling i Jönköpings tingsrätt att behövas, och domen avgörs istället med en så kallad förenklad delgivning.

Domen ”avgörs med förenklad delgivning”. Det var inte illa. En jurist i tråden, minsann.
Citera
2025-06-14, 19:57
Medlem
Fast ”felswisharen” har ju fått medalj av kungen och Gnosjöbon satt i en del företagsstyrelser.
Citera
2025-06-14, 20:13
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Hur fan swishar man fel? Det står klart och tydligt vem man skickar till.
Idiot som skickade och idiot som behöll pengarna.

Jag råkade swisha fel en gång, blev en siffra fel i numret och skulle köpa en vara på Blocket av en invandrare (nämner detta för att det var svårt att kommunicera, han gav mig fel nummer)

Ringer banken direkt och får till svar att de inte kunde göra någonting, jag var tvungen att be och hoppas att mottagaren ville vara snäll och skicka tillbaka pengarna.

Som jag har förstått det behöver man inte skicka tillbaka pengarna, eller snarare det händer ingenting.

Så banken kan inte göra någonting, polisen vill inte göra någonting och där står man blottad och får ta saken i egna händer.
Senast redigerad av Glit 2025-06-14 kl. 20:15.
Citera
2025-06-14, 20:17
Medlem
Jag trodde det va allmänt känt att det är brottsligt att behålla pengar som skickats felaktigt till en. Men så kommer en Gnosjö-retard och motbevisar tesen.
Citera
2025-06-14, 20:24
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrottningXVIGustaf
[..] domen avgörs istället med en så kallad förenklad delgivning.
Antar du menar strafföreläggande. Förenklad delgivning är något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av PovelRamlar
Domen ”avgörs med förenklad delgivning”. Det var inte illa. En jurist i tråden, minsann.
Citera
2025-06-14, 20:30
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Vilket brott är detta?
Det finns liknande fall där mottagaren dömts för ”olovligt förfogande” (10 kap. 4 § brottsbalken). Se exempelvis nedanstående fall:

Fick pengar efter felaktig swishbetalning – får själv böta (P4 Skaraborg)
Brott att behålla ”misstags-swish” (Allt om juridik)
En felaktig swish blev kostsam för mottagaren (Sydnärkenytt)
Citera
2025-06-14, 20:38
Så om man får en felaktig swish från nån man inte känner så ska man swisha tillbaka direkt då eller? Annars blir man typ åtalad. Om nån idiot skickar en swish till mig utan att kolla upp mottagare när beloppet ska godkännas och innan signering, så får idioten stå sitt kast. Du ser ju fan vem du swisha till, står ju tydligt på displayen. Ok om typ vederbörande inte ens fattar vad det står för namn, inte kan läsa innan denne swishar, då har man frihet, inte annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in