Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-17, 16:18
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrottningXVIGustaf
Som bevisning finns bland annat polisanmälan och fotografier på deras kommunikation där rikskändisen försökt kontakta mannen.

Ni som upprör er över detta kanske skulle vara intresserade av vad denna meningen faktiskt innebär.

Det är inte olagligt I sig att ta emot en felaktig utbetalning. Men "försök att kontakta" kan innebära mycket. Tar jag emot pengarna, håller dem utan att röra, och sen om jag blir kontaktad betalar tillbaka, ja då vore det upprörande om jag blir dömd.

Olagligt skulle det kunna vara att exempelvis att trots kontakt/påpekande till personen ändå inte betala tillbaka.
Det tror jag ingen skulle se som konstigt.

Det kan ju jämföras med att någon glömt något hos mig. Inte olagligt av mig att låta bli att på eget initiativ ta med det till personen. Om jag istället aktivt gör det omöjligt för personen att komma och hämta det som är deras, då först kan det ses som olovligt förfogande.

Anser domstol att det ska utfärdas böter, då är det antagligen något liknande i görningen. Skulle vara kul å veta.
Citera
2025-06-17, 17:15
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Det borde vara olagligt att swisha fel också.
Citera
2025-06-17, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
100% fel svarat av din bank. Det är bankens ansvar att se till att pengarna hamnar rätt.

Har själv skickat fel, banken sa exakt det du skrev här, att dem kan sätta mig i kontakt med mottagaren men inget mer. Så undrar vad som egentligen gäller.
Citera
2025-06-17, 17:18
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Idiotiskt att skicka så mycket i ett enda svep. Bättre att dela upp på högst 2k per betalning om det skulle bli fel mottagare.
Det är svårare att få tillbaks mindre felskickade belopp än det är att få tillbaks större.
Citera
2025-06-17, 19:04
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myskolog
Har själv skickat fel, banken sa exakt det du skrev här, att dem kan sätta mig i kontakt med mottagaren men inget mer. Så undrar vad som egentligen gäller.

Hahaha! Byt bank. Ärligt.
Citera
2025-06-17, 19:29
Medlem
buzzkillers avatar
Rätt i denna situation är att skicka tillbaka pengarna och den som skickade fel borde lämna en hunka för besväret. Allt annat visar på en bristande moral.
Citera
2025-06-17, 19:31
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Så om man får en felaktig swish från nån man inte känner så ska man swisha tillbaka direkt då eller? Annars blir man typ åtalad. Om nån idiot skickar en swish till mig utan att kolla upp mottagare när beloppet ska godkännas och innan signering, så får idioten stå sitt kast. Du ser ju fan vem du swisha till, står ju tydligt på displayen. Ok om typ vederbörande inte ens fattar vad det står för namn, inte kan läsa innan denne swishar, då har man frihet, inte annars.

Du är en riktig gris. Pengarna är inte dina och du kommer att bli återbetalningsskyldig. Det finns flera prejudikat på detta.

/AI
Citera
2025-06-17, 19:34
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dQw4w9WgXcQ
Finns folk som åkt på pengatvätt när de gjort så
Man ska kontakta banken så fixas det

(Eller väntar man på att bli kontaktad, räkna med att betala tillbaks inom några år)

Bra sammanfattning om vad som gäller från flashbacktråd
(FB) överförde till fel konto, vad kan man göra?

I regel är det inga problem om beloppet skickas tillbaka till samma nummer som det kom ifrån. Men skall man vara säker, kontaktar man sin bank och låter dem föra tillbaka pengarna.

/AI
Citera
2025-06-17, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Ingen har åkt på pengatvätt när dom swishat tillbaka pengar till samma nummer som skickade det. Eftersom ingen penningtvätt har skett. Du har missförstått penningtvätt och vad som skett i fallen när folk "åkt på pengatvätt". Det är riskfritt att swisha tillbaka en fel-swish.

Det folk åker dit för är om dom skickar "tillbaka" pengar till ett annat konto eller på ett annat sätt än dom fick pengarna. Får du en swish från nummer xxxxx kan du swisha tillbaka det till nummer xxxxx. Det är när du fått pengar från nummer xxxxx men skickar tillbaka dom till nummer yyyyy som du kan ha råkat begå penningtvätt.
Absolut inget är riskfritt

Finns en liknande scam på facebook, minns inte exakt i detalj men lite som lockvarorna på ica
Du får en bra deal och lockas in i en facebookgrupp
Scammerns syfte är att få tag i lättmanipulerade människor för den riktiga scammen

Oavsett vill jag inte ha med idioter att göra, de får kontakta mig genom banken,, nån nytta får de göra
Citera
2025-06-17, 23:38
Medlem
HerrGickhans avatar
En gång fick jag en Swish-inbetalning på det blygsamma beloppet 300 kronor. Personen som skickat fel kontaktade mig och bad att jag skulle återsända pengarna, vilket jag givetvis gjorde. Hade det varit ett större belopp hade jag nog, för säkerhets skull, kontaktat banken så att jag inte blivit indragen i någons penningtvätt.

Att behålla pengar som skickats felaktigt är att jämföra med stöld.
Citera
2025-06-18, 00:18
Medlem
KillPus avatar
Hoppas att idioten åker på 55 papp. Blir bra läxa för fattiginaveln som sitter här och hejar på losern.
Citera
2025-06-18, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
En gång fick jag en Swish-inbetalning på det blygsamma beloppet 300 kronor. Personen som skickat fel kontaktade mig och bad att jag skulle återsända pengarna, vilket jag givetvis gjorde. Hade det varit ett större belopp hade jag nog, för säkerhets skull, kontaktat banken så att jag inte blivit indragen i någons penningtvätt.

Att behålla pengar som skickats felaktigt är att jämföra med stöld.
Hallå , tjena!Endast domstolen , rätten bestämmer vad som är penningtvätt!Varken Polisen , banken eller Ull-Britta vid fikabordet gör det.Alla pengarna på ens bankonto är ens egna tills motsatsen bevisats!Fatta att det är dina pengar tills motsatsen bevisats!Oskyldighetspresumtionen gäller fortfarande i Sverige tack o lov.I det här fallet är det naturligtvis inte dina egna pengar men du kunde lätt , om du velat , behållit dem i slutändan genom att kräva betalt för arbetsuppgiften med att förhandla med motparterna och arbetsuppgiften med att återbetala pengarna.Kom ihåg , banken är alltid din motpart trots att de har hand om dina pengar.De har lagar att förhålla sig till!Det är lagarna du ska ha tilltro till , inte banken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in