• 1
  • 2
2025-06-14, 17:48
Medlem
För cirka ett år sedan betalade jag 4 000 kr för byte av avgasröret som rostat sönder.

I förrgår var jag inne på verkstaden för extra kontroll då jag skulle på långresa. Idag 20 mil hemifrån föll det av, och när bärgaren kikade på röret sa han att det såg rent förjävligt ut och att jag borde få pengarna tillbaka. Min försäkring täcker nada för bilen är från 1998. Kan man kräva pengarna tillbaka? Betalade kontant, inget kvitto………….. men sånt är livet när man är i princip pank tyvärr. Är det bara skrota bilen nu? Fy fan.
Citera
2025-06-14, 17:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Yayan81
För cirka ett år sedan betalade jag 4 000 kr för byte av avgasröret som rostat sönder.

I förrgår var jag inne på verkstaden för extra kontroll då jag skulle på långresa. Idag 20 mil hemifrån föll det av, och när bärgaren kikade på röret sa han att det såg rent förjävligt ut och att jag borde få pengarna tillbaka. Min försäkring täcker nada för bilen är från 1998. Kan man kräva pengarna tillbaka? Betalade kontant, inget kvitto………….. men sånt är livet när man är i princip pank tyvärr. Är det bara skrota bilen nu? Fy fan.

Är avgasröret helt kraschat? Det som föll av? Var under bilen gick det av?
I lokala fb-grupper finner du säkert någon snäll själ som kan hjälpa dig att få tillbaka det. Annars komplettera med delar från Biltema.
Citera
2025-06-14, 19:23
Medlem
Har du betalat en verkstad så skall det hålla längre än ett år. Åk tillbaka med delen o kasta upp i receptionen o kräv ett nytt samt att de pröjsar bärgningen.
Citera
2025-06-14, 19:33
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det där var ett stort problem på bilar förr att avgassystemen rostade sönder. Tappade avgasrör och hål i ljuddämparen. Minns hur pinsamt det var att åka runt med en bil med trasig ljuddämpare

Men numera hör man knappt talas om det. Visst har alla moderna bilar rostfria avgassystem?
Citera
2025-06-14, 20:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Har du betalat en verkstad så skall det hålla längre än ett år. Åk tillbaka med delen o kasta upp i receptionen o kräv ett nytt samt att de pröjsar bärgningen.

TS betalade svart och har inget kvitto så kanske inte helt lätt om denne nu inte känner mekanikern lite mer än flyktigt.
Citera
2025-06-15, 02:19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det där var ett stort problem på bilar förr att avgassystemen rostade sönder. Tappade avgasrör och hål i ljuddämparen. Minns hur pinsamt det var att åka runt med en bil med trasig ljuddämpare

Men numera hör man knappt talas om det. Visst har alla moderna bilar rostfria avgassystem?

Inte rostfritt stål men galvaniserat, emaljerat eller
aluminiserat.
Citera
2025-06-15, 05:37
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Hade en Ford Orion som alltid tappade avgasröret om man körde snabbare än 130km/h, eftersom vibrationen skakade loss fästena och skruvarna.

Slog aldrig fel. Det bidrog definitivt till att man höll sig i skinnet och sällan överskred hastighetsbegränsningen.
Citera
2025-06-15, 07:20
Medlem
Har det trillat av är det väl upphängningen som brustit?
Citera
2025-06-15, 07:45
Medlem
svartubbsrabbets avatar
Åh, detta med tappat avgasrör får mig att minnas en favoritbil jag ägt (dock väldigt trist för dig som tappat det). En fekalbrun Renault 12, supervacker. Hittar man en sådan idag, har man tur och man lär ha en hel del penningar för att köpa en också.
Citera
2025-06-15, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yayan81

Finns inget nytt avgassystem som efter ett år är så sönderrostat att det faller av!
Ett nytt avgassystem håller MINST 3 år, oavsett hur dålig kvalitet det håller!
Du kan omöjligt ha fått ett NYTT avgassystem - snarare ett begagnat eller ett rostlagat dito!
Historien verkar för mig som en MENA köpt en tjänst av en annan MENA(Mohammeds Kebab & Däck).
B t v, vad är det för bil?
Citera
2025-06-15, 11:14
Medlem
hippilis avatar
Bilar från 90 talet har avgassystem som kallas för rostfritt men det är tillverkat tror det är kromstål som gör att det rostar långsammare och har längre livslängd men det rostar det gör det, köper man ett vanligt billigt system på exempelvis biltema är det vanlig plåt som har ett tunt lager metall legering som skydd men bränns bort när ljuddämpare svetsas och även blästras bort av stensprut då är det ren bar plåt och börjar rosta och livslängden kan bli 2 år, en annan sak på såna avgassystem är att katalysatorn tar bort värmen från avgaserna och man får kondens vatten i ljuddämpare som gör att det rostar även små korta körningar bidrar till det.

Kolla när en bil kör iväg vid ett trafikljus eller i en uppförsbacke på avgasröret, det droppar ut vatten kan även rinna ut vatten då och nej det är inte oförbränd bensin som rinner ut det är kondens vatten som många tror.
Citera
2025-06-15, 11:14
Medlem
Det verkar som att det är upphängningsanordningen som släppt men även att själva röret är sönderrostat och enligt bärgaren lagat med ”pasta” från Biltema. Jag har smsat verkstaden utan svar och tänker som så att om jag får en faktura som inte täcks av försäkringen kommer jag kräva att verkstads-mannen betalar den annars kommer jag hota med kosumentverket/skatteverket osv.. Trist bara. Men vad kostar det det att byta avgasrör hos en legit bilfirma?

Jag är ingen ”mena-person” utan en svensk kvinna. Och bilen är en Peugeot från 1998 som klarat alla besiktningar hittills :’)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in