• 1
  • 2
2025-06-14, 17:30
Medlem
Bor på 3:e våningen och har en skön balkong. Övre liggaren på räcket är ett upp och nervänt u och det är 20 cm ner till plåten som omger balkongen. Spindlar bygger dagligen nät däremellan men har nu även börjat bygga nät i mina blommor. Hur får man bort dessa vidriga varelser permanent? Skickar de flygande med tumme-pekfingersmäll på kvällen när de sitter i mitten av nätet men nästa dag ör där fan ett nytt nät. Vad ska jag göra? Bunsenbrännare?
Citera
2025-06-14, 17:34
Medlem
Bifoxs avatar
Gör en blandning med ättika och vatten och spraya med en blomspruta.
Citera
2025-06-14, 17:38
Medlem
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?...UaAso5EALw_wcB

Detta spray dödar och motverkar spindlar, jag kan inte leva utan det.
Citera
2025-06-14, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Bor på 3:e våningen och har en skön balkong. Övre liggaren på räcket är ett upp och nervänt u och det är 20 cm ner till plåten som omger balkongen. Spindlar bygger dagligen nät däremellan men har nu även börjat bygga nät i mina blommor. Hur får man bort dessa vidriga varelser permanent? Skickar de flygande med tumme-pekfingersmäll på kvällen när de sitter i mitten av nätet men nästa dag ör där fan ett nytt nät. Vad ska jag göra? Bunsenbrännare?

Spindlarna håller ju rent. Tar du bort dom får du ju invasion av skadedjur
Citera
2025-06-14, 18:13
Medlem
Nu skulle jag gissa att de inte klättrar dit upp... Mest troligt blåser de dit.
Så, hindra dem från det, antar jag. Antingen stoppar du vinden, eller så hindrar du dem från att blåsa iväg vartifrån de nu kommer, eller så hindrar du dem från att nå dig.
Citera
2025-06-14, 18:18
Medlem
Sereenas avatar
Spindlar är nyttodjur, håller nere mängden skadeinsekter och blodsugare.
Citera
2025-06-14, 18:19
Medlem
sound69s avatar
Har också spindlar på min inglasade balkong. Någon som vet om någon av dessa myggdödare, typ Thermacell, även biter på spindlar?
Citera
2025-06-14, 19:10
Medlem
Ja, ring Tina Turner så kommer hon med sin bunsen burner
https://youtu.be/qoOUOaPeQ10?feature=shared

Frågan är varför man vill utrota ett nyttodjur?
Låt spindlarna vara, så mycket kan de inte störa dig.
Har du kollat i mikroskop vad som bor i dina sängkläder?
Citera
2025-06-14, 19:11
Medlem
Låt spindlarna vara ty de är nyttodjur.
Citera
2025-06-14, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73

Jag tror inte det handlar om spindlar. Har du fått hem spinnkvalster?

Spindlar är bra för de tar nämligen en massa kryp som vi inte vill ha hos oss. De är inte farliga och de väver inte en massa nät runt blommor och blad.

Du har nog fått någon annan form av ohyra och de kommer vanligtvis när man köper krukväxter från en del slarviga försäljare.
Citera
2025-06-14, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemseman
Jag tror inte det handlar om spindlar. Har du fått hem spinnkvalster?

Spindlar är bra för de tar nämligen en massa kryp som vi inte vill ha hos oss. De är inte farliga och de väver inte en massa nät runt blommor och blad.

Du har nog fått någon annan form av ohyra och de kommer vanligtvis när man köper krukväxter från en del slarviga försäljare.
Nu ör det sådda blommor i en balkonglåda som spindlarna har fått nys om att spinna nät i. Jag ser spindlarna och jag ser deras nät. Varje dag tar jag bort näten och försöker skicka bort spindlarna på en flygtur. Ändå är de tillbaka nästa dag.
Citera
2025-06-14, 21:25
Medlem
HRTs avatar
Finns firmor som jobbar med detta och som sprejar gift , tar död på dem.
Detta gör man varje år.
Kan ju iof köpa egen spray o ansiktsmask och spraya på balkongen.
Dock, faller de döda ner och äts av andra djur som fåglar och katter äter fåglar etc så man bör städa upp sånt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in