• 1
  • 2
2025-06-16, 12:36
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Om jag får tycka till, så handlar väl flashback inte bara om att skriva av sig, det handlar väl även att man ska kunna bli upplyst.

I TS var diskussionen om begreppen och underlagen relevant för att värdera rådgivarens lämplighet, och vad begreppen faktiskt innebär och hur underlagen ska värderas är väl betydligt mer främjande för tråden än diverse platta one-liners som "jag tycker han är kass", trots eventuellt vadande i off topic-träsket.

Det känns ju också orimligt att användarna ska behöva byta tråd för att reda ut begreppen, vilket även bidrar till att dessa samlingstrådar blir ännu mer osammanhängande.
Samma argument kan användas om alla ämnen inom covid. Definitioner och influensastatistik fortsatte att diskuteras i ytterligare ca 30 inlägg i samma tråd innan de raderades. I stora covidtråden diskuteras detta i hundratals inlägg. Det är alltså inget man kan kort kan reda ut. Det är en egen diskussion. Visst är det nära topic, det håller jag som sagt med om. Men om vi skulle säga att det är okay kommer kärnan i diskussionerna att kvävas av dessa diskussioner. Kanske är det bra? Jag tror inte, men det är som sagt mer en fundering för både moderatorer och användare.
Citera
2025-06-16, 12:48
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Samma argument kan användas om alla ämnen inom covid. Definitioner och influensastatistik fortsatte att diskuteras i ytterligare ca 30 inlägg i samma tråd innan de raderades. I stora covidtråden diskuteras detta i hundratals inlägg. Det är alltså inget man kan kort kan reda ut. Det är en egen diskussion. Visst är det nära topic, det håller jag som sagt med om. Men om vi skulle säga att det är okay kommer kärnan i diskussionerna att kvävas av dessa diskussioner. Kanske är det bra? Jag tror inte, men det är som sagt mer en fundering för både moderatorer och användare.

Jag ser dock inget problem i det, vissa relevanta diskussioner tåls att upprepas och alla hänger väl inte i de trådarna 24/7 och har koll på allt som anses utagerat och färdigdiskuterat.

Med ditt resonemang så innebär det i princip att de som hänger i tråden 24/7 sätter agendan och ribban för vad som tolereras och de nyare skribenterna tvingas backa för att de inte är tillräckligt insatta.

Det problemet verkar förövrigt ganska utbrett då många "rävar" styr och ställer i trådarna som om de vore trådens egna moderator.

Och som sagt, hellre en diskussion för mycket än ingen alls.
Citera
2025-06-16, 13:36
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Jag ser dock inget problem i det, vissa relevanta diskussioner tåls att upprepas och alla hänger väl inte i de trådarna 24/7 och har koll på allt som anses utagerat och färdigdiskuterat.

Med ditt resonemang så innebär det i princip att de som hänger i tråden 24/7 sätter agendan och ribban för vad som tolereras och de nyare skribenterna tvingas backa för att de inte är tillräckligt insatta.

Det problemet verkar förövrigt ganska utbrett då många "rävar" styr och ställer i trådarna som om de vore trådens egna moderator.

Jag medhåller verkligen Billigost här. Istället för att tråden kvävs av tangerande ämnen kvävs den nu av för strikt och svårtolkad moderering.
Citera
2025-06-16, 14:27
Moderator
Lapapps avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jag medhåller verkligen Billigost här. Istället för att tråden kvävs av tangerande ämnen kvävs den nu av för strikt och svårtolkad moderering.
Det är exakt så här det är i dag (det fetade). En kärntrupp med sina fasta åsikter styr diskussionen. Om någon startar en tråd med en specifik vinkling angränsande till covid kommer de gamla rävarna och tar upp sin diskussion de haft hundra gånger tidigare och, som jag upplever det, kan det orsaka att någon ny diskussion inte får luft.
Citera
2025-06-16, 14:57
Citat:
Det är exakt så här det är i dag (det fetade). En kärntrupp med sina fasta åsikter styr diskussionen. Om någon startar en tråd med en specifik vinkling angränsande till covid kommer de gamla rävarna och tar upp sin diskussion de haft hundra gånger tidigare och, som jag upplever det, kan det orsaka att någon ny diskussion inte får luft.

Det förekommer frekvent ja, men att reda ut begrepp och förtydliga underlag för trådens topic är väl inget direkt som motverkar trådens topic, snarare främjar diskussionen.

Jag antar också att det är de gamla rävarna som rapporterar mest frekvent med anledning av önskad styrning.
Citera
2025-06-16, 18:15
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Moderatorsmeddelande är en bra funktion när man anser att debatten är för yvig och kan behöva snävas till. Det kräver dock att man tidigt kan gå in och göra det. Eftersom Medicin och Hälsa är ett i vanliga fall lugnt forum är det inte alltid vi har direktkoll när en diskussion börjar spåra ut.

Ofta ser vi det först i efterhand. Då skall i värsta fall ett hundratal inlägg rensas bort, men tyvärr kan redan kärnan i debatten ha kvävts av de allmänna covidreflektioner som jag nu rensade bort och varnade.

Eftersom det i stort sett är samma människor som gärna diskuterar covid, och har samma käpphästar de gärna tar fram, hoppas jag att hårdare moderering kan ha en preventiv effekt, dvs att de varningar jag nu delade ut kommer minnas och ha effekt längre fram.

Jag förstår vad Ajogen menar, och vill verkligen inte att någon skall gå som på äggskal, men vill å andra sidan också skicka ett kraftfullt meddelande om att allmänna diskussioner bäst görs i allmänna trådar. Efter att ha funderat på diskussionen här, och ha diskuterat och sökt råd internt, har jag beslutat om att varningarna kvarstår.

Nästa gång Ajogen eller någon annan ser en covidtråd med en specifik frågeställning, hoppas jag att även om debatten har börjat spåra ur och blivit en mer allmän diskussion, att du och andra inte ger er in i den, utan istället rapporterar så rensar vi bort de inläggen när vi har möjlighet.

Med det sagt är jag glad att det fortsatt finns så mycket debattvilja om covid, och visst skall även frågor om influensastatistik och överdödlighet få diskuteras, men att detta sker antingen i mer allmän covidtråd, eller att en specifik tråd skapas där det är topic.
Är det kanske dags för ett forum som är allt om covid då?
Som du säger själv, ämnet är så pass stort att det kväver ut allt annat i forumet. Är det inte bättre att ge den sin egna plats då?
Citera
2025-06-17, 01:30
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Det förekommer frekvent ja, men att reda ut begrepp och förtydliga underlag för trådens topic är väl inget direkt som motverkar trådens topic, snarare främjar diskussionen.

Jag antar också att det är de gamla rävarna som rapporterar mest frekvent med anledning av önskad styrning.
Som sagt är problemet bara att reda ut begrepp inte kan göras kort. Det är ämnen som har diskuterats till leda flera gånger tidigare. Den ena sidan har sina argument och andra sidan har motargument. Hade begreppsförvirring kunnat benas ut hade det gynnat diskussionen. Det är tyvärr inte möjligt.

Rapporteringen har blivit någorlunda jämn. Vissa är lite mer ömhudade än andra, men jag upplever inte att någon försöker styra diskussionen. Det är inte problemet här.
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Är det kanske dags för ett forum som är allt om covid då?
Som du säger själv, ämnet är så pass stort att det kväver ut allt annat i forumet. Är det inte bättre att ge den sin egna plats då?
Jag ser inte att återöppningen av covidforat hade hjälpt något. Vi hade fortfarande haft samma problem.

Du tror inte på att försöka uppmana covidgänget till att starta fler trådar? Att reda ut influensa- vs covidmortalitet hade kunnat förtjänar att bli en egen tråd. Även om de flesta argument som sagt redan har diskuterats flera gånger tidigare tror jag det hade kunnat bli en bra diskussion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in