• 1
  • 2
2006-08-30, 22:31
Bannlyst
Såg i hans badrumsskåp att han hade ca 700 imovane, ca 300 2mg iktoviril, 200 Tramadol.

Han har gjort två självmordsförsök sista året med tabletter, verkar aldrig påverkad och har ett hästminne.

Klagar ständigt över nedstämdhet, bunkrar han för ett nytt försök ? Och hur får han dessa mängder ? Mig veterligen går han bara till läkare och kan omöjligt tänka mig att de skriver ut dessa mängder.

Har han hemligheter för mig ? Han är förtidspensionerad för psyk,och är bitter och uppgiven.

Tänker ofta på alla dessa tabletter, ska jag konfrontera honom med detta ?
Citera
2006-08-30, 22:32
Medlem
flowss avatar
Det låter verkligen inte bra.

Jag rekommenderar dig att prata med någon som kan hjälpa dig att berätta vad du ska göra; skolkurator e.dyl.
Citera
2006-08-30, 22:35
Bannlyst
Skolkurator ? Han är 28 år. Men det är klart jag borde nog snacka med honom, kan ändå inte bli värre. Jag kanske skulle lägga beslag på tabletterna nästa gång, och gå och lämna in på apoteket. (frestande att behålla dem själv)
Citera
2006-08-30, 22:41
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basket22
Skolkurator ? Han är 28 år. Men det är klart jag borde nog snacka med honom, kan ändå inte bli värre. Jag kanske skulle lägga beslag på tabletterna nästa gång, och gå och lämna in på apoteket. (frestande att behålla dem själv)

För det första måste du vara starkare än honom om du ska ha en chans att hjälpa honom.

För det andra tycker jag inte att du ska bedra honom genom att sno tabletterna från honom (det kan vara den enda trygghet som håller honom uppe) - innan du talat med honom.

Prata med honom, lyssna noga, döm inte och visa att du är ett stöd - oavsett vad han säger.
Citera
2006-08-30, 22:48
Medlem
Tjacktorskens avatar
Han tänker definitivt kasta in handduken med dem mängderna läkemedel. Förklara för honom hur mycket du tycker om honom och att du också kommer att ta livet av dig om han gör det. Skuldkänslor kan hindra folk från att ta livet av sig.
Citera
2006-08-30, 22:55
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjacktorsken
Han tänker definitivt kasta in handduken med dem mängderna läkemedel. Förklara för honom hur mycket du tycker om honom och att du också kommer att ta livet av dig om han gör det. Skuldkänslor kan hindra folk från att ta livet av sig.

Samma känslor kan också fylla bägaren över kanten...
Citera
2006-08-30, 23:20
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Konfrontera honom. Säg hur mycket du älskar honom och fråga VARFÖR, kräv ett svar, kräv han på hans innersta tankar och känslor!

Försök få din vän att hjälpa sig själv!
Citera
2006-08-30, 23:22
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption
Konfrontera honom. Säg hur mycket du älskar honom och fråga VARFÖR, kräv ett svar, kräv han på hans innersta tankar och känslor!

Försök få din vän att hjälpa sig själv!

Kan han inte då känna sig pressad, fly situationen och känna sig påkommen och pga det ta sitt liv?
Citera
2006-08-30, 23:26
Medlem
negativeApes avatar
Om det nu är så att han planerar avslut här i livet så tycker jag inte du ska gå på hårt.

Ta det väldigt långsamt.
Ta det stegvis. Lite hårdare varje gång. Berätta att du finns där. Att du ställer upp. Att du bryr dig.
Lyssna, döm inte.

Men inte allt i samma veva. Blir nog bara värre då.

"(frestande att behålla dem själv)"
Å andra sidan kanske du inte är rätt "vän" att försöka dig på det här?
Citera
2006-08-30, 23:31
Medlem
galts avatar
Har ni flera gemensama kompisar?
För din egen skull så tycker jag inte du ska ta på dig det här själv, utan även ha någon annan du kan lita på så att ni kan hjälpas åt.
Om det skulle hända något så slipper du att ensam grubbla över vad du kunde ha gjort osv.
Citera
2006-08-31, 04:49
Medlem
Dirtans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negativeApe
"(frestande att behålla dem själv)"
Å andra sidan kanske du inte är rätt "vän" att försöka dig på det här?

Vad fan gör det om han behåller dem själv? det är väll bättre än alla andra alternativ.

OnT: Bjud honom på en resa till Bulgarien och flöddra till rejält med honom där nere, ge honom en riktigt rolig semester helt enkelt. Under unfluensen kan du väll ta upp det med honom ifall det tar imot att göra det nykter, ofta är det lättare att prata om känslor när man har en mutter i maskineriet.

Om han sedan väljer att lägga korten på bordet, peka på honom och hånskratta.

mvh / dirtan
Citera
2006-08-31, 08:36
Medlem
svårt som fan detta med självmord.
Men efter som han har en historia av själv mords försök så lär du i alla fall prova att göra något.

prata med honom och va ärlig..det är mitt tips. Vet att en del psykologer (och folk med liknande yrken) ofta försöker bilda ett kontrakt med patienten typ "jag kan inte hindra dig, men jag vill att du lovar mig att om du ska ta livet av dig att du kontaktar mig innan så att vi kan prata igenom det". På det sättet för man i alla fall ett fönster där man kan påvärka..om det för så är den sista gången
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in