2025-06-13, 05:57
Medlem
ReijoHervonens avatar
Ts syn på stöld är helt korrekt. När jag är på besök hos nån så tar jag alltid med släpkärra för att få med så mycket grejer som möjligt. Dom bara står där med öppna munnar när jag kånkar ut möbler och inredning som saknar streckkod. Men dom får skylla sig själv då dom ger bort grejer gratis.
Citera
2025-06-13, 07:11
Medlem
Mänga större butiker har ju tillfälliga ”provsmakningsstationer” små korvbitar och brödbitar med tandpetare i, sånt kan man ju knapra i sig ett par tre stycken utan känna sig tjuvaktig eller bli anklagad för stöld.
Senast redigerad av Kirev 2025-06-13 kl. 07:22.
Citera
2025-06-13, 07:59
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
TS behöver inte styrka att han är ett barn eftersom det saknas krav på motprestation och således är en gåva (lat. beneficum). Kan dock personligen känna att jag inte hade velat förnedra mig sådär. Men ah, alla är vi olika.
Ska tilläggas att det går inte bra att ta hela korgen. Men ett par bananer kommer man nog undan med.

Varför inte åka till IKEA och sno pennor också?

Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
I många livsmedelsbutiker brukar de bjuda på gratis bananer till barn.
Brukar vara en korg med bananer med en skylt med texten "bananer till barnen!"

Jag tycker att TS ska sno hela korgen, och om de stoppar honom när han går ut med korgen så ska han benhårt hävda sin rätt att ta bananerna, genom att strida för att han faktiskt är ett barn, eftersom vi alla är "våra föräldrars barn".

Oavsett just legala konsekvenser är det ganska ruttet att ta saker riktade till barn. Även om jag har svårt att se att någon skulle anmäla en för det, snarare lär ju erbjudandet försvinna vidd upprepade problem.
Citera
2025-06-13, 08:11
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Oavsett just legala konsekvenser är det ganska ruttet att ta saker riktade till barn. Även om jag har svårt att se att någon skulle anmäla en för det, snarare lär ju erbjudandet försvinna vidd upprepade problem.
Ja, jag håller med om att det är moraliskt tveksamt. Men det jag diskuterar här är inte moralen i att ta en banan - utan de rättssäkerhetsprinciper som krävs för att något ska kunna betraktas som ett brott i juridisk mening.

För att en person ska kunna lagföras krävs tydlighet i vad som är förbjudet (legalitetsprincipen), att bevisbördan är uppfylld (uppsåt måste visas), och att villkoren inte är för oklara (oklarhetsprincipen och in dubio pro reo).

Dessutom finns en juridisk paradox: Om det är förbjudet för en vuxen att ta en banan åt ett barn - hur ska barnet då få den? Barn saknar rättshandlingsförmåga och kan inte själva betraktas som kunder i rättslig mening. Det är alltså i praktiken vuxna som måste agera för barnets räkning - vilket gör det orimligt att säga att deras agerande är brottsligt.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-06-13 kl. 08:35.
Citera
2025-06-13, 08:40
Medlem
Kinaskis avatar
Vad fantiserar TS om?

Jag har aldrig nånsin sett "köp 2 styck ABC få XYZ gratis!" i en matbutik.
Citera
2025-06-13, 08:55
Medlem
Jag brukar gå baklänges ut genom ingången med fiskbullar och knäckebröd
Aldrig stoppad
Citera
2025-06-13, 09:00
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Ja, jag håller med om att det är moraliskt tveksamt. Men det jag diskuterar här är inte moralen i att ta en banan - utan de rättssäkerhetsprinciper som krävs för att något ska kunna betraktas som ett brott i juridisk mening.

För att en person ska kunna lagföras krävs tydlighet i vad som är förbjudet (legalitetsprincipen), att bevisbördan är uppfylld (uppsåt måste visas), och att villkoren inte är för oklara (oklarhetsprincipen och in dubio pro reo).

Dessutom finns en juridisk paradox: Om det är förbjudet för en vuxen att ta en banan åt ett barn - hur ska barnet då få den? Barn saknar rättshandlingsförmåga och kan inte själva betraktas som kunder i rättslig mening. Det är alltså i praktiken vuxna som måste agera för barnets räkning - vilket gör det orimligt att säga att deras agerande är brottsligt.

Som sagt var tror jag ingen här skulle göra en juridisk aspekt av det, utan snarare ta bort bananerna. Frågan är för komplex för att vilja dra rättsligt då den riskerar att bli onödigt dyr.

Till skillnad mot TS där det finns en lättare bevisning och regelverk.
Citera
2025-06-13, 09:02
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Ringa stöld, utan tvekan. Det som tidigare hette snatteri. Du får sakerna om du köper det andra. Inte annars.

Köper du inte det andra - så stjäl du alltså sakerna. Oavsett dina ursäkter.

Den här då?

"TAG 3 OXFILE. BETALA FÖR 2."

Jag tar 6 oxfile.
4 oxfile åker net i kundvagnen.
2 oxfile åker in i BH:n, eftersom jag ändå inte ska betala för dom.

4 oxfile hamnar på kassabandet.
Butiken tar betalt för 3 oxfile istället för 4,
men det är ju inte mitt fel eller problem.
Jag får väl ha mina gratis-oxfileer i BH:n om jag vill?
Betalfileerna har ju gått genom kassan.
Citera
2025-06-13, 09:04
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Som sagt var tror jag ingen här skulle göra en juridisk aspekt av det, utan snarare ta bort bananerna. Frågan är för komplex för att vilja dra rättsligt då den riskerar att bli onödigt dyr.

Till skillnad mot TS där det finns en lättare bevisning och regelverk.
Jag har då aldrig hört en åklagare som vägrar driva ett åtal på grund utav processkostnader? Kan du ge något exempel på detta så skulle det uppskattas.

Och ja, det är komplext när villkoren är otydliga eller paradoxala. Dessutom ligger det inte i samhällets intresse att lagföra personer som inte uppfyller kraven på benefica villkor, förutom vid uppenbart missbruk.
Citera
2025-06-13, 09:06
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Den här då?

"TAG 3 OXFILE. BETALA FÖR 2."

Jag tar 6 oxfile.
4 oxfile åker net i kundvagnen.
2 oxfile åker in i BH:n, eftersom jag ändå inte ska betala för dom.

4 oxfile hamnar på kassabandet.
Butiken tar betalt för 3 oxfile istället för 4,
men det är ju inte mitt fel eller problem.
Jag får väl ha mina gratis-oxfileer i BH:n om jag vill?
Betalfileerna har ju gått genom kassan.
Det beror på om de blivit scannade först. Streckkoder, du vet.
Citera
2025-06-13, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
I många livsmedelsbutiker brukar de bjuda på gratis bananer till barn.
Brukar vara en korg med bananer med en skylt med texten "bananer till barnen!"

Jag tycker att TS ska sno hela korgen, och om de stoppar honom när han går ut med korgen så ska han benhårt hävda sin rätt att ta bananerna, genom att strida för att han faktiskt är ett barn, eftersom vi alla är "våra föräldrars barn".
Stod "små barn" när jag såg sist.
Citera
2025-06-13, 09:29
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det beror på om de blivit scannade först. Streckkoder, du vet.

Vad säger att jag måste skanna mina gratisvaror som jag inte ska betala för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in