• 1
  • 2
2025-06-12, 15:33
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Förutom korta, långa och paus så finns inget annat vad jag vet. Men jag failade på mönstringens telegrafistprov, så...

Haha! Jag minns det där så väl. Man satt med hörselkåpor och försökte tyda ett evigt mönster av korta och långa signaler – i hastigheter som redan kändes på gränsen till det mänskliga. Och precis när man började få lite kläm på det… så dubblade de hastigheten. Pang. Där satt man och kände hur pennan började släpa efter, medan självförtroendet tog rygg.

Men det var ändå något särskilt med det. Alla kämpade. Man visste att just det där testet bara gavs till oss som spikat IQ-delen, så även om man failade kunde man ändå tänka: “Jag var åtminstone tillräckligt smart för att få chansen att misslyckas.”

En märkligt tröstande merit. 🙃
Citera
2025-06-12, 15:48
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Haha! Jag minns det där så väl. Man satt med hörselkåpor och försökte tyda ett evigt mönster av korta och långa signaler – i hastigheter som redan kändes på gränsen till det mänskliga. Och precis när man började få lite kläm på det… så dubblade de hastigheten. Pang. Där satt man och kände hur pennan började släpa efter, medan självförtroendet tog rygg.

Men det var ändå något särskilt med det. Alla kämpade. Man visste att just det där testet bara gavs till oss som spikat IQ-delen, så även om man failade kunde man ändå tänka: “Jag var åtminstone tillräckligt smart för att få chansen att misslyckas.”

En märkligt tröstande merit. 🙃
Det är ju frågan vilket man föredrar: att bli uttagen till menig E och veta att man är bäst av de sämsta, eller faila på telegrafiprovet och veta att man är sämst av de bästa.
Citera
2025-06-12, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jiofsanoiafso
Det jag vill är att skriva frasen "Remember to stay strong" enligt Morsekod.

Lite offtopic, men........
Ska du tatuera in detta sen? I nacken kanske? Runt överarmen?
Citera
2025-06-12, 16:33
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det är ju frågan vilket man föredrar: att bli uttagen till menig E och veta att man är bäst av de sämsta, eller faila på telegrafiprovet och veta att man är sämst av de bästa.

Haha, ja fast… hur gick det för dig själv då, Magistern? 😉

Grejen är ju att telegrafistprovet inte handlade om att man ville bli telegrafist – det var en utsållning bland de som hade gjort bra ifrån sig på på IQ-testet. Ett sätt att hitta folk med simultankapacitet, fokus och lite extra bakom pannbenet.
Citera
2025-06-12, 17:41
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Hej på er FBare Jag håller på med ett projekt och en del av detta har med Morsekod att göra. Jag är helt och hållet nybörjare när det kommer till Morsekod och jag har några frågor jag skulle behöva hjälp med. Den första delen av projektet är att översätta en fras från engelska till morsekod och frågan som följer är då om översättningen är rätt? Finns det någon som besitter kunskap i Morsekod och som kan uttala sig om detta är korrekt översatt?

Frasen enligt Morsekod
.-. . -- . -- -... . .-. / - --- / ... - .- -.-- / ... - .-. --- -. --.
Frassen på engelska

Min andra fråga är om det går att göra styckeindelning i något skrivet enligt Morsekod? Vi ska sätta frasen på en yta, men det kommer inte få plats om allt är skrivet i ett stycke. Därför undrar jag om man kan skriva frasen på följande sätt? Om någon har ett bättre förslag på styckeindelning är jag idel öra!

.-. . -- . -- -... . .-. / - --- /
...- .- -.-- /... - .-. --- -. --.

Är tacksam för svar
Tack om du kan hjälpa mig!

Du försöker alltså inte lära dig morsekod på riktigt, utan du försöker skapa någon form av skrift baserat på morse?
Problemet är att du använder "punkt" och "streck" och "slash " och förlitar dig på mellanslag.
Jag föreslår att du i stället väljer egna tecken som representerar kort signal, lång signal och paus.

Till exempel:

kort signal = 1

lång signal = 2

paus = 0
Då kan du skriva morsekod som en siffersekvens.

0 mellan signaler

000 mellan bokstäver

0000000 mellan ord

Exempel = 10201000100020200010002010101000100010201 = REMEMBER

Bästa är väl använda tecken som ▄ och ▄▄▄ för att inte förväxla med andra tecken när man skriver.
Du kan kan såklart välja ovanliga symboler istället för använda dig av 0 om du vill ha ett komplett morsekod-system.
Citera
2025-06-12, 18:36
Medlem
Citat:
Hej på er FBare Jag håller på med ett projekt och en del av detta har med Morsekod att göra.
Har du kollat typsnitt med morse-kod? Testa att tanka ner och skriv och se vad som händer. https://online-fonts.com/fonts/morse-code
Citera
2025-06-12, 21:17
Medlem
Paponims avatar
Tänkte ett varv till på det här...

Nu är ju telegrafi i första hand tänkt att lyssnas till och sen skriva ner med vanliga bokstäver vad man tar emot, men...

Om man nu vill göra något grafiskt av det så varför inte emulera en gammal telegrafi-remsa där man hade skrivare som skrev streck och punkter på en lång smal remsa. Alltså det som telegrafverket ägnade sig åt på 1800-talet, typ.

Om man avbildar en sån remsa lite snyggt, kanske i en slinga ungefär som på en runsten, så kunde det bli rätt tjusigt... Man kunde dessutom avbilda själva rullen i ena ändan så det framgår lite bättre vad det hela handlar om.

Alla som ser detta tror då först att man är någon slags romantisk högerextremist som hyllar vikingatiden. När dom ser att det faktiskt är telegrafi istället för runor kommer dom (antagligen inte) istället associera till en gammaldags nyhetsreporter eller börshaj eller så....
Citera
2025-06-13, 14:41
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Tänkte ett varv till på det här...

Nu är ju telegrafi i första hand tänkt att lyssnas till och sen skriva ner med vanliga bokstäver vad man tar emot, men...

Om man nu vill göra något grafiskt av det så varför inte emulera en gammal telegrafi-remsa där man hade skrivare som skrev streck och punkter på en lång smal remsa. Alltså det som telegrafverket ägnade sig åt på 1800-talet, typ.

Om man avbildar en sån remsa lite snyggt, kanske i en slinga ungefär som på en runsten, så kunde det bli rätt tjusigt... Man kunde dessutom avbilda själva rullen i ena ändan så det framgår lite bättre vad det hela handlar om.

Alla som ser detta tror då först att man är någon slags romantisk högerextremist som hyllar vikingatiden. När dom ser att det faktiskt är telegrafi istället för runor kommer dom (antagligen inte) istället associera till en gammaldags nyhetsreporter eller börshaj eller så....
Har du någon bild på vad du menar? Försökte söka med dåliga resultat.
Citera
2025-06-15, 19:45
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Har du någon bild på vad du menar? Försökte söka med dåliga resultat.
Bildgooglar man "telegraf" så kommer dom upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in