Har ni stenkoll på
Agusa - som bildades 2013 i den härligt mångkulturella staden Malmö - eller är dessa musiker okända för er? En svensk grupp och
Wiki-sidan klassar bandet som progressiv metal/progressiv rock.
Inte nog med det,
Agusa lägger till progressiva element i sin musik, med klassisk gitarr och influenser av jazz och akustisk folkmusik. Kanske att det blir ett virrvarr av influenser och musikaliska riktningar?
Med
influenser från nordisk och latinamerikansk folkmusik, samt djupa rötter i space rock, kraut rock och jazz, har
Agusa en traditionell grund men tolkar den på sitt helt egna sätt och med en stark identitet.
Musiken tar dig tillbaka till 70-talet men också till något nytt och outforskat. En liveupplevelse du inte kommer att glömma, med meditativa mjuka partier, episka extaser och enstaka besök i ett hårt rockmörker.
Just bandnamnet
Agusa kommer från byn med samma namn i Skåne. Så nu vet vi alla det.
De är uppenbarligen inspirerade av
Kebnekajse och
Änglagård, står det på Wikipedia och det kanske stämmer. Det kan inte jag avgöra som inte lyssnar på nämnda band.
Det finns ett antal studioalbum ute:
• "Högtid" (2014)
• "Två" (2015)
• "Agusa" (2017)
• "En annan värld" (2021)
• "Prima Materia" (2023)
Ett live-album från 2016 finns också som heter "Katarsis". Kan det vara något? Liveplattor är ytterst sällan intressanta.
Det här är ett band jag inte hört eller läst ett pip om innan jag fick en PM-request om att starta denna tråd. Så det ska bli lite intressant att lyssna in sig något och höra om denna musikaliska konstellation har några intressanta ess i rockärmen.
Vad tycker ni om
Agusa och deras musik? Klarar bandet av att balansera alla influenser utan att det går överstyr?