• 1
  • 2
2025-06-11, 21:55
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Har ni stenkoll på Agusa - som bildades 2013 i den härligt mångkulturella staden Malmö - eller är dessa musiker okända för er? En svensk grupp och Wiki-sidan klassar bandet som progressiv metal/progressiv rock.

Inte nog med det, Agusa lägger till progressiva element i sin musik, med klassisk gitarr och influenser av jazz och akustisk folkmusik. Kanske att det blir ett virrvarr av influenser och musikaliska riktningar?

Med influenser från nordisk och latinamerikansk folkmusik, samt djupa rötter i space rock, kraut rock och jazz, har Agusa en traditionell grund men tolkar den på sitt helt egna sätt och med en stark identitet.

Musiken tar dig tillbaka till 70-talet men också till något nytt och outforskat. En liveupplevelse du inte kommer att glömma, med meditativa mjuka partier, episka extaser och enstaka besök i ett hårt rockmörker.

Just bandnamnet Agusa kommer från byn med samma namn i Skåne. Så nu vet vi alla det.

De är uppenbarligen inspirerade av Kebnekajse och Änglagård, står det på Wikipedia och det kanske stämmer. Det kan inte jag avgöra som inte lyssnar på nämnda band.

Det finns ett antal studioalbum ute:

• "Högtid" (2014)
• "Två" (2015)
• "Agusa" (2017)
• "En annan värld" (2021)
• "Prima Materia" (2023)

Ett live-album från 2016 finns också som heter "Katarsis". Kan det vara något? Liveplattor är ytterst sällan intressanta.

Det här är ett band jag inte hört eller läst ett pip om innan jag fick en PM-request om att starta denna tråd. Så det ska bli lite intressant att lyssna in sig något och höra om denna musikaliska konstellation har några intressanta ess i rockärmen.

Vad tycker ni om Agusa och deras musik? Klarar bandet av att balansera alla influenser utan att det går överstyr?
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2025-06-11 kl. 22:09.
Citera
2025-06-11, 22:49
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Liveplattor är ytterst sällan intressanta.
Oj, här är vi av totalt motsatt åsikt!
För egen del så är det ofta sådant som just är av intresse, speciellt när det är musik med längre låtar och som går åt det lite jammigare hållet, precis som Agusa.

Är det något särskilt som gör att du inte uppskattar live-album?
Jag gillar att det blir mer levande och lite att man fångar just det ögonblicket. Live-skivor kan även låta råare, vilket jag gillar om vi ska tala ljudbild. Sen om det är ett band som går åt det jammigare hållet, så bjuder ofta live-skivor på något som sticker ut från en studioinspelning, rent musikaliskt.

Jag tycker deras live-plattor är väldigt bra! Speciellt plattan som är inspelad live i Rom tycker jag väldigt mycket om. https://agusaband.bandcamp.com/album...s-live-in-rome

Agusa är generellt ett band jag uppskattar väldigt mycket.
Citera
2025-06-12, 17:04
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
På tal om Agusa så fick jag precis ett svar om att de har mixat färdigt sin nya live-platta och de har skickat in resultatet till sitt skivbolag, Karisma, och väntar på att de ska godkänna inspelningen. Hoppas verkligen att det blir av...vore grymt med en ny live-LP nu i sommar. Förövrigt ska Agusa även spela på en festival i Holland i Augusti. Kul att de håller igång :-)

Tråkigt nog så blev det bara en skiva med Kama Loka (Pre Agusa) har väl bara släppt sin
enda skiva verkar det som som kom ut 2013, (Om det inte finns något mera kvar att ge ut dock?!
https://open.spotify.com/artist/5H1dNp79iMM63iIrwwPioS

Det skulle verkligen vara grymt med en ny live skiva med Agusa. & sedan de bytte skivbolag så hoppas
jag att bandet får ett litet mera uppsving.

Citat:
Ja, precis. Högtid har precis fått en nyutgåva...hoppas på att resten får det också...
kanske med bonusspår? Demos? Outtakes? Ja, bara man får nån bonus förutom de gamla låtarna.

Nyutgåvan av Högtid finns här hemma och skivan låter lite bättre sedan den mixades om.
Dock finns det inget "extra" bonusspår eller så, varesig på LP:n eller på CD:n,
Tyvärr,

Det senaste Agusa gav ut med en "Orginalmix" är nog denna utgåva av skivan Två (2022)
https://www.discogs.com/release/2246...gusa-Tv%C3%A5-
Citera
2025-06-12, 17:06
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
För egen del så är det ofta sådant som just är av intresse, speciellt när det är musik med längre låtar och som går åt det lite jammigare hållet, precis som Agusa.

Jag tycker deras live-plattor är väldigt bra! Speciellt plattan som är inspelad live i Rom tycker jag väldigt mycket om. https://agusaband.bandcamp.com/album...s-live-in-rome

Ekstasis - Live In Rome (2018) är en liten härlig skiva som fångar bandet perfekt.
härliga jams & en härlig 24 min lång version av favoriten Uti Vår Hage.
Vad mer kan man begära

För övrigt så fick vi ytterligare liveskiva med In Concert
https://www.discogs.com/master/1461957-Agusa-In-Concert
Senast redigerad av Rebali179 2025-06-12 kl. 17:09.
Citera
2025-06-12, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Tråkigt nog så blev det bara en skiva med Kama Loka (Pre Agusa) har väl bara släppt sin
enda skiva verkar det som som kom ut 2013, (Om det inte finns något mera kvar att ge ut dock?!
https://open.spotify.com/artist/5H1dNp79iMM63iIrwwPioS

Det skulle verkligen vara grymt med en ny live skiva med Agusa. & sedan de bytte skivbolag så hoppas
jag att bandet får ett litet mera uppsving.

Nyutgåvan av Högtid finns här hemma och skivan låter lite bättre sedan den mixades om.
Dock finns det inget "extra" bonusspår eller så, varesig på LP:n eller på CD:n,
Tyvärr,

Det senaste Agusa gav ut med en "Orginalmix" är nog denna utgåva av skivan Två (2022)
https://www.discogs.com/release/2246...gusa-Tv%C3%A5-

Ja, det är intressant med nyutgåvor och remastrade/remix-skivor...ibland får ljudbilden sig ett lyft och ibland så var originalmixen, trots allt, bättre än nymixen...och ska man vara lite elak så kanske dessa nyutgåvor endast är till för att sälja flera skivor...men, trots det, så brukar jag köpa alla versioner ändå...men är ju samlare(!)
Citera
2025-06-12, 18:53
Medlem
Fantastiskt band. Alla plattor är bra. Bäst är de dock live. Fantastiskt trevlig människor dessutom.
Citera
2025-06-12, 19:24
Medlem
Riktigt gött folk i bandet!

Bra musik är det också men jag föredrar nästan musikaliskt det andra malmö baserade psychrock bandet Den Der Hale de kan man se live i i år på Fusion i Tyskland om man ska dit, men båda banden är jäkligt bra! Passa på och se dem live om ni får tillfälle
Citera
2025-06-12, 20:53
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777

Är det något särskilt som gör att du inte uppskattar live-album?
Jag gillar att det blir mer levande och lite att man fångar just det ögonblicket. Live-skivor kan även låta råare, vilket jag gillar om vi ska tala ljudbild. Sen om det är ett band som går åt det jammigare hållet, så bjuder ofta live-skivor på något som sticker ut från en studioinspelning, rent musikaliskt.

Jag tycker ju att musik ska vara ganska så välproducerad/välljudande (om det inte rör sig om black metal och liknande där knagglig produktion är en del av konceptet). En live-inspelning har ju mycket sämre förutsättningar att lyckas med detta. Tycker inte det är så ofta som energin från publiken fångas upp heller. Därför är live-releaser inte något för mig (något undantag finns).

Men, snackar vi en live-DVD/live-Blu-ray, ja, då är det ju en annan sak när man får det visuellt presenterat framför sig.
Citera
2025-06-12, 22:11
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brushlers
Fantastiskt band. Alla plattor är bra. Bäst är de dock live. Fantastiskt trevlig människor dessutom.

har du någon skiva som sticker ut lite extra i deras diskografi?
Citera
2025-06-12, 22:12
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ja, det är intressant med nyutgåvor och remastrade/remix-skivor...ibland får ljudbilden sig ett lyft och ibland så var originalmixen, trots allt, bättre än nymixen...och ska man vara lite elak så kanske dessa nyutgåvor endast är till för att sälja flera skivor...men, trots det, så brukar jag köpa alla versioner ändå...men är ju samlare(!)

Det skulle dock vara intressant ifall det finns mera material av Kama Loka.
Men det är nog knappast troligt. Men ang demos & outgivet material kanske det inte finns av
varesig Agusa eller Kama Loka
Citera
2025-06-13, 11:28
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Jag tycker ju att musik ska vara ganska så välproducerad/välljudande (om det inte rör sig om black metal och liknande där knagglig produktion är en del av konceptet). En live-inspelning har ju mycket sämre förutsättningar att lyckas med detta. Tycker inte det är så ofta som energin från publiken fångas upp heller. Därför är live-releaser inte något för mig (något undantag finns).

Men, snackar vi en live-DVD/live-Blu-ray, ja, då är det ju en annan sak när man får det visuellt presenterat framför sig.
Jag förstår!
Tack för att du ger din syn på saken, det är alltid intressant att höra olika perspektiv och åsikter när det kommer till konst tycker jag
Citera
2025-06-14, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Det skulle dock vara intressant ifall det finns mera material av Kama Loka.
Men det är nog knappast troligt. Men ang demos & outgivet material kanske det inte finns av
varesig Agusa eller Kama Loka

Jag ska fråga bandet om det finns något outgivet eller demos och dylikt...inte omöjligt. Hoppas det är av bra ljudkvalitet om det finns.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in