2025-06-12, 12:19
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Jag gillar att träffa folk samt kunna lukta o känna på produkter

Just kostillskott osv. är väl inte så himla roligt att handla. Men om du tycker det, så hade dem fortfarande helt galna priser.
Citera
2025-06-12, 13:39
Medlem
K-Glitchens avatar
Ännu en affär som blir offer för butiksdöden och ännu ett tomt fönster i centrum.
Fortsätter det här så är det snart fler tomma fönster än riktiga butiker.

Det följer samma mönster. En butik som säljer vad dom nu gör och har funnits på samma ställe i 100 år går i graven. Om nån tar över är det nåt jävla tråk som "hemtjänsten" eller nåt politiskt parti eller nåt försäkringsbolag som tar över. I nåt enstaka fall tar kanske några eldsjälar över och försöker sälja nåt som ingen köper iallafall eftersom det ät 30% billigare på nätet och även det försvinner inom ett år.

Kvar blir en centrumkärna med tomma fönster eller försäkringsbolag och banker. Ett dött centrum förutom kanske en liten korvmoj och några 75+are som sitter ute om det är fint väder.

Som jag saknar 80/90 talet!
Citera
2025-06-12, 13:48
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazeCrace
Jag tycker nog att life hade en mkt bra kundbas för lokala inköp och måb
Många inom alternativbranshen gillar lokal kommers av politiska skäl el ogillar det digitala

Men tycker det verkar som att life verkligen gjorde allt för att jaga bort kunderna med oerhört höga priser

Jag tror inte det komner bli så extremt
Murphys lag skapar ständigt situationer som gör att mulluintals männisjir väljer dyrare alternativ pga skäl som t ex tidsbrist

Kläder är svåra att sälja oprovade etc

Och amazon i europa är en härva, med frekventa förseningar på veckor

Trodde gymråttor med dålig framförhållning höll dessa kedjor vid liv men folk är uppenbarligen bättre på att planera än vad jag är. Men håller med dig. Köp i butik kan du för det mesta lita på till skillnad från nätet. Hade folk inte varit så fattiga och snåla så hade antagligen butikerna gått bättre.
Citera
2025-06-12, 13:55
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Eller så handlar det om att folk inte köper sånt hokus pokus skit dom säljer?

Det är nog en delförklaring också. Hälsonötterna idag läser bloggar om att "äta sig frisk", så det handlar mer om kost än om tillskott. Jag är egentligen intresserad alls, och inte särskilt kunnig, men de jag känner som är intresserade verkar ha svängt mot att kroppen lättare tar upp nyttigheterna från mat, än från preparat.

Går man typ 30 år tillbaks, så var det också hälsokostbutikerna som sålde ekologiskt och vegetariskt (typ tofu-drycker och mjöl från Saltå Kvarn). Det finns i varenda butik idag. Branschen har smalnat av hela tiden, och snart är den nog borta helt.
Citera
2025-06-12, 14:28
Medlem
Peace2023s avatar
Usch vad tråkigt. Brukade handla där som ung. Nu är det ju nätet tyvärr där det är lättare att beställa hem produkter. Känns som en svunnen tid går förlorad.
Citera
2025-06-12, 14:30
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Ännu en affär som blir offer för butiksdöden och ännu ett tomt fönster i centrum.

Det följer samma mönster. En butik som säljer vad dom nu gör och har funnits på samma ställe i 100 år går i graven. Om nån tar över är det nåt jävla tråk som "hemtjänsten" eller nåt politiskt parti eller nåt försäkringsbolag som tar över. I nåt enstaka fall tar kanske några eldsjälar över och försöker sälja nåt som ingen köper iallafall eftersom det ät 30% billigare på nätet och även det försvinner inom ett år.

Kvar blir en centrumkärna med tomma fönster eller försäkringsbolag och banker. Ett dött centrum förutom kanske en liten korvmoj och några 75+are som sitter ute om det är fint väder.

Ja det känns oerhört nostalgiskt och sorgligt att även Life-butikerna måste stänga, de får mig att minnas min ungdom när jag ofta handlade där...
Citera
2025-06-12, 14:57
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
Stackars alla som nu blir arbetslösa bara för att de styrande inte klarade av att fatta bra beslut.
Dom kanske bara var för långsamma?
Citera
2025-06-12, 16:26
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Jag gillar att träffa folk samt kunna lukta o känna på produkter

Du kan alltid gå till valfritt apotek som har samma produkter – oftast till ett lägre pris. Då får du dessutom fortsätta träffa folk samt lukta och känna på produkterna.

Jag är förvånad att kedjan överlevt så pass länge.
Citera
2025-06-12, 16:40
Medlem
Vad de borde gjort är att använda forskningsartiklar för att stödja positiva eller eventuellt positiva effekter av de kosttillskott som de säljer.

Man kan nästan hitta forskning om positiva effekter på allt de sålt (om än marginellt, på djurmodeller eller enbart med svag korrelation). Det hade kunnat locka fler tror jag.
Citera
2025-06-12, 16:58
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen

Det blir väl ännu en frisör eller nagelfixar-firma. Ja e-handeln tar över. Nästa steg är att de små e-handlarna slås ut och de som blir kvar tvingas in under stora paraplyer som Amazon och AliExpress.
Citera
2025-06-12, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Ja det känns oerhört nostalgiskt och sorgligt att även Life-butikerna måste stänga, de får mig att minnas min ungdom när jag ofta handlade där...

Jag är 50 år och har varit inne i en (1) sån butik i hela mitt liv. De har inte vad jag letade efter.
Citera
2025-06-12, 19:26
Medlem
godboys avatar
Jag är snarare förvånad att de "klarat" sig så länge. Att köpa kosttillskott och doftande tvålar till extremt höga priser? Nä, det är ingen affärsidé som håller idag. Dessutom finns ingen evidens för att vi har behov allsköns konstigt kosttillskott. Vi äter bättre idag än någonsin rent näringsmässigt. Jfr med med fram till 1930 hur mycket skämd och ensidig kost människan levt på.

Jag bryr mig inte om om människor väljer att lägga sina pengar på sånt trams, det är upp till dem, men de som köper sånt via butik har i princip dött ut. Kosttillskottsmarknaden lär ändå överleva med tanke på alla obildade influencers osv.

Typ allt som Life sålde kunde köpas för en tredjedel av priset på ICA.

Det trista är väl att det blir tomma lokaler och att folk förlorar sina arbeten.

Som sagt så är jag förvånad att kedjan klarat sig så länge, likväl som jag är förvånad över att Clas Olson fortfarande lever. Typ allt de har finns billigare på Jula, Biltema osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in