2025-06-11, 08:20
Medlem
Hej kan jag koppla direkt till batteriet ett cigarettuttag 12v? Eller finns de något som kan ställa till?

Kabe husvagn -2003
Citera
2025-06-11, 08:23
Medlem
Inga problem, kom ihåg att koppla in en säkring också.
Citera
2025-06-11, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Inga problem, kom ihåg att koppla in en säkring också.

Det tänkte jag tror det kommer med i kittet, tänkte koppla gasvarnare till den undra om den drar mycket ström när man ska fricampa eller ska man bara köpa med batteri hellre?

Är 10A säkring bra?
Senast redigerad av Ballong123 2025-06-11 kl. 08:57.
Citera
2025-06-11, 09:26
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballong123
Det tänkte jag tror det kommer med i kittet, tänkte koppla gasvarnare till den undra om den drar mycket ström när man ska fricampa eller ska man bara köpa med batteri hellre?

Är 10A säkring bra?

Varför koppla gasvarnaren i ett uttag?
Den bör du koppla fast via ditt 12-voltssystem.
Den drar inte mycket ström.
Citera
2025-06-11, 09:29
Medlem
Citat:

Är 10A säkring bra?

Jag är inte så bra på det elektriska men tycker det låter mycket. Jag hade börjat med en på ca 5 ampere och sedan satt i en starkare om den går sönder.
Citera
2025-06-11, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Varför koppla gasvarnaren i ett uttag?
Den bör du koppla fast via ditt 12-voltssystem.
Den drar inte mycket ström.

Här är ett exempel, dom kommer ju med cigarettkontakt eller ska jag bara klippa av och direkt koppla i batteriet och säkring i mellan?

Har en sådan fast 12volts adaptern är på villovägar kan jag klippa av 230v sladden innan kontakten o koppla den bara till batteriet?

https://www.jula.se/catalog/hem-och-...aslarm-442001/
Citera
2025-06-11, 11:26
Medlem
BackToHegels avatar
Det finns massor av säkringsboxar, cigg-uttag, usb-uttag och vad du vill. Jag med min solpanel på balkongen drar stor nytta av att det finns en standard vad gäller elen i bilar och båtar, trots att jag saknar bil och båt.

Det mesta finns på Biltema eller ofta lite billigare på Amazon etc.

Du behöver inte använda cigg-uttaget på kabeln om du inte vill. Det är bara 12 volt likström, plus och minus. Så du kan om du vill klippa bort den där kontakten från gaslarmet och dra kabel direkt till en säkringsbox om du vill det, bara du har koll på polariteten alltså vilken kabel som är plus och vilken som är minus.
Citera
2025-06-11, 12:46
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Här är ett exempel, dom kommer ju med cigarettkontakt eller ska jag bara klippa av och direkt koppla i batteriet och säkring i mellan?

Har en sådan fast 12volts adaptern är på villovägar kan jag klippa av 230v sladden innan kontakten o koppla den bara till batteriet?

https://www.jula.se/catalog/hem-och-...aslarm-442001/
Den har fått rätt dåliga betyg.
Kanske av folk som inte förstår den?
Den måste monteras nära golvet och drar ganska mycket ström.

Men du kopplar inte in direkt på batteriet, utan letar upp ett annat ställe, som från en lampa.
Då har du ju redan huvudbrytare och säkring inkopplad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in