2025-06-11, 05:18
Medlem
Authixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Du fick brev på Kivra mitt i natten om en skuld som är betald? Sluta ljug din pajas.
Den jag har en avslutad skuld hos Kronofogden sedan tidigare (2024) nämnde det för kännedom.
Citera
2025-06-11, 05:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Authix
Hur menar du? Kan jag inte få dem att dra tillbaka underättelsen?

Ring och prata med CSN och kronofogden så ska du se att det går att lösa, börja med kronofogden då de säkerligen är lättare att få tag på.
Citera
2025-06-11, 06:28
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Fick precis brev på Kivra från Kronofogden, det gäller csn skulder, jag har planer att gifta mig och köpa hus, har en skuld som är betalt 2024, läcker det här sekretess? Kan jag bli av med detta? Jag tänkte ringa både CSN och Kronofogden idag och se vad jag kan göra. Jag läste att det tar 3 år att bli av med betalningsanmärkning.

Tjatigt

Du har redan åtskilliga trådar om dina skulder, det behövs inte ytterligare en.

Lyssna på dina psykologer och lägg in dig på psyket och vila upp dig en tid.

(FB) Psykologerna råder att jag lägger in mig på psyket
Senast redigerad av trottwell 2025-06-11 kl. 06:35.
Citera
2025-06-11, 06:31
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Jag har en skuld sedan tidigare som är betald men den är under sekretess under två år. Den betalade jag direkt det var Transportstyrelsen som gav mig den skulden för att jag betalade 27 april 2024 som var förfallodag. Men 28 april var skärstorsdag och 1 april var annan dag påsk, då registrerades inbetalningen 6 dagar senare och jag hamnade hos Kronofogden. Eftersom jag nu fått en ny ”underrättelse” inom två år blir det ingen sekretess längre och gifter jag mig drabbas ju min fru också…
Nja, berättar du verkligen allt nu? Du får minst en påminnelse innan det går till kronofogden.
Citera
2025-06-11, 06:32
Medlem
Citat:
Den jag har en avslutad skuld hos Kronofogden sedan tidigare (2024) nämnde det för kännedom.
Man får inte en betalningsanmärkning för att en räkning är betald en vecka sent. Du har ju därtill betalt den på förfallodagen. Man kan ju dock få en påminnelseavgift och den måste då också betalas. Har du likväl fått en betalningsanmärkning så utelämnar du något i sammanhanget. Till råga på allt så är det över ett år sedan och inget som går att göra något åt nu. Vad stod det i brevet från kronokalle, har du nya eller gamla skulder som inte är betalda? Har man fått en anmärkning så finns det inget att göra. Tre år från att alla förfallna skulder är betalda.
Citera
2025-06-11, 06:44
Medlem
Symptms avatar
Du kan vara lugn, du ska få minst tre dörrknackningar och över 6-8 påminnelser från fogden innqn det börjar bli problem.
Citera
2025-06-11, 06:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
Du kan vara lugn, du ska få minst tre dörrknackningar och över 6-8 påminnelser från fogden innqn det börjar bli problem.

Nej, det är inte så det fungerar. Sluta knarka, det fuckar upp den lilla rest av hjärna som du har kvar.
Citera
2025-06-11, 07:03
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag har en skuld sedan tidigare som är betald men den är under sekretess under två år. Den betalade jag direkt det var Transportstyrelsen som gav mig den skulden för att jag betalade 27 april 2024 som var förfallodag. Men 28 april var skärstorsdag och 1 april var annan dag påsk, då registrerades inbetalningen 6 dagar senare och jag hamnade hos Kronofogden. Eftersom jag nu fått en ny ”underrättelse” inom två år blir det ingen sekretess längre och gifter jag mig drabbas ju min fru också…
Betala en dag innan förfallodatum nästa gång för att undvika detta.
Citera
2025-06-11, 07:07
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Nja, berättar du verkligen allt nu? Du får minst en påminnelse innan det går till kronofogden.
Brukar vara en påminnelse eller två, därefter inkassobrev och först efter det kronofogden. I praktiken minst en månad efter förfallodagen.
Citera
2025-06-11, 07:22
Medlem
nanaems avatar
CSN är helt brutala, 1 minut sen med inbetalning så får du en rejäl straffavgift på flera hundra bara för det. Och detta vart väl 7-8 år sedan. I påminnelsen ingår den nya kostnaden redan.
Citera
2025-06-11, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorpareBlod
Kan du betala då? hur mycket handlar det om? ska jag gå in?

Vadå gå in?
Citera
2025-06-11, 07:55
Medlem
Citat:
Fick precis brev på Kivra från Kronofogden, det gäller csn skulder, jag har planer att gifta mig och köpa hus, har en skuld som är betalt 2024, läcker det här sekretess? Kan jag bli av med detta? Jag tänkte ringa både CSN och Kronofogden idag och se vad jag kan göra. Jag läste att det tar 3 år att bli av med betalningsanmärkning.

Om du betalar räkningen från kronofogden, kommer du inte att finnas med i något register. Det menas med att ingen kan se att du har hamnat hos kronofogden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in