• 1
  • 2
2025-06-11, 04:09
Medlem
Authixs avatar
Fick precis brev på Kivra från Kronofogden, det gäller csn skulder, jag har planer att gifta mig och köpa hus, har en skuld som är betalt 2024, läcker det här sekretess? Kan jag bli av med detta? Jag tänkte ringa både CSN och Kronofogden idag och se vad jag kan göra. Jag läste att det tar 3 år att bli av med betalningsanmärkning.
Citera
2025-06-11, 04:19
Medlem
Om du har fått anmärkning så är det 3 år som den ligger kvar. Fogden ger dock inga anmärkningar, det är det ev inkasso etc som gör.
Citera
2025-06-11, 04:22
Medlem
Authixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejafader
Om du har fått anmärkning så är det 3 år som den ligger kvar. Fogden ger dock inga anmärkningar, det är det ev inkasso etc som gör.
Jag tänkte att det syns vid bolåneansökan
Citera
2025-06-11, 04:25
Medlem
Ja, om du har skuld hos fogden och/eller har fått en anmärkning så syns det.
Citera
2025-06-11, 04:27
Medlem
Authixs avatar
Jag har en skuld sedan tidigare som är betald men den är under sekretess under två år. Den betalade jag direkt det var Transportstyrelsen som gav mig den skulden för att jag betalade 27 april 2024 som var förfallodag. Men 28 april var skärstorsdag och 1 april var annan dag påsk, då registrerades inbetalningen 6 dagar senare och jag hamnade hos Kronofogden. Eftersom jag nu fått en ny ”underrättelse” inom två år blir det ingen sekretess längre och gifter jag mig drabbas ju min fru också…
Citera
2025-06-11, 04:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Authix
Jag har en skuld sedan tidigare som är betald men den är under sekretess under två år. Den betalade jag direkt det var Transportstyrelsen som gav mig den skulden för att jag betalade 27 april 2024 som var förfallodag. Men 28 april var skärstorsdag och 1 april var annan dag påsk, då registrerades inbetalningen 6 dagar senare och jag hamnade hos Kronofogden. Eftersom jag nu fått en ny ”underrättelse” inom två år blir det ingen sekretess längre och gifter jag mig drabbas ju min fru också…

Känns som de var väldigt snabba med att skicka dig till fogden för lite mer än en veckas försening skulle jag säga.
Du kanske ska börja med att ringa och prata med både trafikverket och fogden redan imorgon så ska du se att det löser sig på ett bra sätt.
De vill inte förstöra ditt liv och går säkert att diskutera med dem.

Bra också om du är ärlig mot din blivande fru, kommer inte bli bättre av att allt kommer fram som en bonus när ni är gifta och sitter på banken och pratar bolån.
Citera
2025-06-11, 04:38
Avstängd
Det syns inte ett skit innan du skrivit på en delgivan. Betala skulden så blir det ingen betalningsanmärkning, betalar du inte kan du räkna med två brev där de vill att skriver på, sen kommer de och knackar på dörren, du klarar dig fram tills dörrknackningen efter det blir det inte alls 3 år....det blir ca 36 månader efter skulden är betald...Efter skulden inte från från datumet skulden börja....är skulden från tidigare så kan anmärkningen försvinna tidigare men eftersom det är csn så är det fuck you.

Jag hade skulder till försäkringskassan och de skulderna förvinner inte i första taget även om de är betalda, kan tänka att csn är lika.

Kan vara en god ide att svara på brev, kommer de hem kan de ta saker de ser. De bryr sig inte att du är en lvl 80 paladin eller att du behöver telefonen för inlogg, de tar det rakt av och du är tillbaka till stenåldern.
Senast redigerad av TorpareBlod 2025-06-11 kl. 04:52.
Citera
2025-06-11, 04:49
Medlem
Authixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Känns som de var väldigt snabba med att skicka dig till fogden för lite mer än en veckas försening skulle jag säga.
Du kanske ska börja med att ringa och prata med både trafikverket och fogden redan imorgon så ska du se att det löser sig på ett bra sätt.
De vill inte förstöra ditt liv och går säkert att diskutera med dem.

Bra också om du är ärlig mot din blivande fru, kommer inte bli bättre av att allt kommer fram som en bonus när ni är gifta och sitter på banken och pratar bolån.
Jo men ni var det CSN och inte Transportstyrelsen, det var förra målet det är avslutat 2024, jag ska ta snacket med henne idag.

Citat:
Ursprungligen postat av TorpareBlod
Det syns inte ett skit innan du skrivit på en delgivan. Betala skulden så blir det ingen betalningsanmärkning, betalar du inte kan du räkna med två brev där de vill att skriver på, sen kommer de och knackar på dörren, du klarar dig fram tills dörrknackningen efter det blir det inte alls 3 år....det blir ca 36 månader efter skulden är betald...Efter skulden inte från från datumet skulden börja....är skulden från tidigare så kan anmärkningen försvinna tidigare men eftersom det är csn så är det fuck you.
Jo men det är ingen delgivning, det verkar vara underrättelse om skuld och det är CSN som fordringsägare. Jag tänkte betala skulden där tror du att de kan dra tillbaka underättelsen?
Jag vill klara mig för min blivande frus skull så att vi kan stå två på bolånet.
Citera
2025-06-11, 04:54
Avstängd
Citat:
Jo men ni var det CSN och inte Transportstyrelsen, det var förra målet det är avslutat 2024, jag ska ta snacket med henne idag.

Jo men det är ingen delgivning, det verkar vara underrättelse om skuld och det är CSN som fordringsägare. Jag tänkte betala skulden där tror du att de kan dra tillbaka underättelsen?
Jag vill klara mig för min blivande frus skull så att vi kan stå två på bolånet.

Betalar du så blir det inga problem......inga anmärkningar det är inte kronofogden som ger anmärkningar, det är UC som kollar om du har eller haft skulder hos kronofogden
Senast redigerad av TorpareBlod 2025-06-11 kl. 04:56.
Citera
2025-06-11, 04:56
Medlem
Authixs avatar
Citat:
Betalar du så blir det inga problem......inga anmärkningar
Okej ska prata med CSN och säga att jag betalar hela skulden. Jag uppdaterar er senare idag
Citera
2025-06-11, 05:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Sorry, då missförstod jag dig.
Varför har du inte CSN på autogiro kan man tycka så sköter det sig automatiskt.
CSN är ett bra lån med bra ränta även om de gått upp lite sista tiden men givetvis så ställer ett sånt lån till det när du ska ta huslån.
Citera
2025-06-11, 05:09
Medlem
Authixs avatar
Citat:
Kan du betala då? hur mycket handlar det om? ska jag gå in?
Ja jag kan betala

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Sorry, då missförstod jag dig.
Varför har du inte CSN på autogiro kan man tycka så sköter det sig automatiskt.
CSN är ett bra lån med bra ränta även om de gått upp lite sista tiden men givetvis så ställer ett sånt lån till det när du ska ta huslån.
Hur menar du? Kan jag inte få dem att dra tillbaka underättelsen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in