2025-06-11, 00:56
Medlem
Har en nära anhörig som ska bli sambo efter väldigt kort tid. Alltför kort kan tyckas.
Har frågor om vad som delas vid en ev separation.

1. Bostaden (br)är köpt av den ene för eget boende för nästan ett år sedan. Vad jag förstår är det enskild bostad som inte kan delas.
Den som har bostaden har lyxiga möbler. Säng, soffa, matbord, tv
Även dyra köksmaskiner, dammsugare mm. Den andre kommer inte in med mycket.

Vad jag förstår är detta egen egendom, eftersom det skaffats före sambogåendet. Men samtidigt ser jag lite slamkrypare att det som använts gemensamt ska/kan delas.
Jag förstår att det som köps gemensamt efter samboskapet är ett faktum att delas. Men vad gäller med det som köpts innan? Vad jag förstår är väl att det måste ha köpts med tanke att man hade en sambo. Eller räcker det med att en sambo använder den andre partners grejer. Vad gäller?
Citera
2025-06-11, 01:59
Medlem
Lyzzas avatar
Skriv den inflyttade som inneboende. Då äger den inget som har med lägenheten att göra. En väninna var inneboende hos sin fästman i många år. När han dog åkte hon ut med bara sina egna grejer. Sönerna ärvde allt som fadern ägde.

Annars gör ett avtal på en advokatbyrå.
Citera
2025-06-11, 03:35
Medlem
Merwinnas avatar
Det är om grejerna är inköpta för gemensamt bruk som de ska delas. Så de prylar din släkting redan har ägt i månader och år innan sambon flyttade dit, bör vara säkrade. Att sambon också får dricka ur kristallglasen och äta med silverbesticken (?) ger honom/henne ingen äganderätt till dem. Men din släkting får ju se upp med vad han/hon köper hädanefter, i form av möbler eller husgeråd...

Sambolagen är ett elände!
Citera
2025-06-11, 04:59
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är om grejerna är inköpta för gemensamt bruk som de ska delas. Så de prylar din släkting redan har ägt i månader och år innan sambon flyttade dit, bör vara säkrade. Att sambon också får dricka ur kristallglasen och äta med silverbesticken (?) ger honom/henne ingen äganderätt till dem. Men din släkting får ju se upp med vad han/hon köper hädanefter, i form av möbler eller husgeråd...

Sambolagen är ett elände!
Kan vara läge att dokumentera vilka inventarier som finns redan innan "samboendet" Annars försvinner saker väldigt lätt om någon skulle avlida hastigt. Nu skall man väl inte tro det värsta om folk, men inget fel i att vara beredd på det värsta.

Sambolagen kan även avtalas bort, men det kräver ett juridiskt papper. Kostar mellan 5 och 8k sist jag kollade, bra om det är en riktig jurist som skrivit på. Själva avtalet finns att ladda ner gratis på diverse nät-sidor.
Citera
2025-06-11, 05:44
Medlem
Tack för input.

Det som för mig är ett extra? Är att den som flyttar in borde ha stor kunskap om detta. Eftersom denne har juridiska kunskaper. Men tror inget förts på tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in