2025-06-11, 12:46
Medlem
Alltid kokt färsk, rökt ger en äklig bismak...
Citera
2025-06-11, 12:50
Avstängd
Rökt för det mesta men är inget större fan av skinka över lag.
Citera
2025-06-11, 12:58
Medlem
zombie-nations avatar
Kokt, den smakar OK. Tillsatt röksmak är oftast inte lyckat och om den är rökt på riktigt är det ändå samma smak. Man skulle tycka att den smakade mer.
Citera
2025-06-11, 13:39
Medlem
bomhulls avatar
Jag skulle aldrig köpa kokt skinka🤢
Nej,jag äter inte julskinka heller eller annat kokt kött
Citera
2025-06-11, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Vad köper och äter du helst?

Jag har själv en klar preferens som jag kommer att förklara, men först vill jag läsa lite av hur ni ser på saken.

Kallrökt.
Citera
2025-06-11, 14:15
Medlem
NordicNightowls avatar
Köper sällan skinka då jag föredrar Salami men när det väl görs så blir det kokt, riktigt gott med en polarbröd vetekaka med smör och kokt skinka.
Citera
2025-06-11, 14:59
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Tyvärr är ni rökta ni som väljer rökt! Det visar forskningen allt tydligare. Men sjukdomen och döden kommer långsamt i de flesta fall, så njut av den rökta skinkan så länge som era kroppars immunförsvar lyckas stå emot de cancerogena attackerna!
Är det verkligen så stor skillnad mellan olika typer av chark?

En vän dog fet som en val, men han hade koll på sitt ekologiska rörsocker. Mycket bättre än vitt raffinerat socker från storfabriken. Lite sådana vibbar jag får här, att chark nästan inte är chark alls ifall man köper i de fina butikerna.

För min del blir det rökt, alltid. Det är hela grejen oftast för mig, att få in den där rökiga smaken i den trevliga smörgåsen eller vad det nu är. Kokt blir det nog bara i form av julskinka och den hoppar jag över oftast, för att ge plats åt mera rökt lax exempelvis.
Citera
2025-06-11, 16:33
Medlem
Två olika smaker. Ingen vinnare, det beror på vad man ska ha det till. Passa på och ät innan det blir förbjudet.
Citera
2025-06-11, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Är det verkligen så stor skillnad mellan olika typer av chark?
Ja, det skiljer otroligt mycket. Billigt är ofta fuskrökt och består inte sällan av ihoppressade köttbitar, vilket helt klart påverkar smak och konsistens.

Därmed inte sagt att jag aldrig köper lågprischark från exempelvis Ica Basic.

Gällande frågan i rubriken, så föredrar jag rökt skinka.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-06-11 kl. 16:53.
Citera
2025-06-11, 16:55
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ja, det skiljer otroligt mycket. Billigt är ofta fuskrökt och består inte sällan av ihoppressade köttbitar, vilket helt klart påverkar smak och konsistens.

Därmed inte sagt att jag aldrig köper lågprischark från exempelvis Ica Basic.

Gällande frågan i rubriken, så föredrar jag rökt skinka.
Ja, självklart är det skillnad i kvalitet. Men jag menade om det var någon meningsfull skillnad vad gäller nitriter osv.
Citera
2025-06-11, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Ja, självklart är det skillnad i kvalitet. Men jag menade om det var någon meningsfull skillnad vad gäller nitriter osv.
Inte en aning. Däremot brukar prosciutto crudo bara innehålla salt, förutom skinka.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-06-11 kl. 17:07.
Citera
2025-06-11, 18:22
Medlem
Niggwards avatar
Tycker inte om rökt smak på annat än kött i grill sammanhang samt för lunch middag. Äter jag frukost vill jag varken ha smaken av rök eller socker. Rökt tar över för mycket i smak känner jag och passar inte i frukost personligen. På specifikt skinka säger jag därav kokt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in