• 1
  • 2
2025-06-10, 23:36
Medlem
Mohaves avatar
Vad köper och äter du helst?

Jag har själv en klar preferens som jag kommer att förklara, men först vill jag läsa lite av hur ni ser på saken.
Citera
2025-06-10, 23:42
Medlem
Stenballes avatar
Rökt, rökt, rökt.
Frun har god smak rent generellt, men har någon märklig dragning till kokt skinka i vissa sammanhang.
Citera
2025-06-10, 23:47
Medlem
sykkelpumps avatar
RÖKT, den är godare, har bättre konsistens (kokt är ofta "vattnig") och har bättre hållbarhet.
Detta förutsatt att den verkligen är rökt, och inte blivit besprutad med "röksmak"...
Citera
2025-06-11, 01:01
Medlem
Sereenas avatar
Rökt, helt klart.

Den har bättre konsistens och mycket mer smak än den kokta.

Enda gången det äts kokt skinka är julskinkan, och den får extra smak från griljeringen.
Citera
2025-06-11, 01:03
Medlem
Landsbygdens avatar
Äter inte mycket kött, men spelar inte stor roll om det är rökt eller kokt. Äter aldrig julbord och julskinka, även om jag gjort det i yngre år.

Köper jag, så köper ofta sådant där spill som finns i charken. Billigare och blir lite överraskning. Eller om det finns riktig lyxig skinka som ligger på bra nedsatt pris. Nog inte ens varje månad som jag köper griskött.

Spelar ingen roll om det är rökt eller kokt.
Citera
2025-06-11, 01:11
Medlem
Mohaves avatar
Jag är förvånad över att så många av er föredrar den rökta framför den kokta. Själv äter jag bara kokt sedan flera år.

Den rökta är full av nitriter och tillsatser som är direkt hälsovådliga. Dessutom har den ofta en sur bismak.

En väl kokt skinka kan, om den saltats med måtta och gärna senapsgriljerats, äga en fräschör som för tankarna till den lilla grisens fina men sorgligt korta dagar i livet bökandes på sin gård.
Citera
2025-06-11, 01:32
Medlem
exoticspices avatar
Alltid kokt men köper inte färdigpackade utan över disk där jag får skivorna så tunna som möjligt.
Rökta smakar för starkt och inte gott på smörgås.
Citera
2025-06-11, 01:43
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Alltid kokt men köper inte färdigpackade utan över disk där jag får skivorna så tunna som möjligt.
Rökta smakar för starkt och inte gott på smörgås.
Nej, rökt skinka funkar inte heller för mig som smörgåspålägg. Den kokta har dock kort hållbarhet. Jag köper i Saluhallen där de skivar den framför mina ögon. Sen äter jag den på kvällsmackan och/eller kanske på frukostmackan dan därpå. Som bäst på nybakat bröd, med smör och god ost.
Citera
2025-06-11, 01:54
Medlem
OneTaps avatar
rökt e godare men inte värt cancer risken så ja köper kokt :P
Senast redigerad av OneTap 2025-06-11 kl. 01:58.
Citera
2025-06-11, 02:02
Kokt. Köpte alltid kokt korv på stan när jag åt gluten.
Citera
2025-06-11, 03:38
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Rökt, rökt, rökt.
Frun har god smak rent generellt, men har någon märklig dragning till kokt skinka i vissa sammanhang.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Rökt, helt klart.

Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
RÖKT, den är godare, har bättre konsistens (kokt är ofta "vattnig") och har bättre hållbarhet.
Detta förutsatt att den verkligen är rökt, och inte blivit besprutad med "röksmak"...
Tyvärr är ni rökta ni som väljer rökt! Det visar forskningen allt tydligare. Men sjukdomen och döden kommer långsamt i de flesta fall, så njut av den rökta skinkan så länge som era kroppars immunförsvar lyckas stå emot de cancerogena attackerna!
Citera
2025-06-11, 04:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Tyvärr är ni rökta ni som väljer rökt! Det visar forskningen allt tydligare. Men sjukdomen och döden kommer långsamt i de flesta fall, så njut av den rökta skinkan så länge som era kroppars immunförsvar lyckas stå emot de cancerogena attackerna!

Undrar hur relativ fettfri kassler håller sig, åt det ett par tre 100 gånger som barn så jag lär väl ha cancer överallt i kroppen nu. Inte minst mina föräldrar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in