2025-06-10, 22:48
Medlem
Kalk-Allans avatar
Ser just nu en livesändning från Los Angeles, 2 vita snubbar mot 20 - 30 latinos som står och skriker åt varandra, den vita snubben med megafonen kommer med intelligenta frågor till pöbeln, men de kan inte svara och skriker "Shut the fuck up", och "Go back to Europe" mm..

Tänker även då på TV debatter mellan politiker, visst där försöker man påverkar osäkra väljare, men blir en säker väljare omvänd? Knappast...

Sedan har vi ändlösa diskussioner här på Flashback om politiska åsikter, vi kan bråka i inlägg efter inlägg, men för vad? Kommer jag att ändra åsikt pga av vad du skriver? Knappast, kommer du ändra åsikt pga vad jag skriver? Knappast...

Så varför gör vi det ens? Vad är syftet annat än att få lufta sin egen åsikt, vilken är betydelselös möjligen triggande för meningsmotståndare, men det kommer inte att ändra en meningsmotståndares åsikt.

Jag bara undrar vad är syftet, annat än få lufta våra åsikter? Visst om bara en åsikt är den som existerar så kan man om man inte är med på den åsikten känna sig nertryckt, och om man ser att många mer delar sin åsikt så känner man sig involverad. Det är den enda anledningen. Som jag ser det.

Men att debattera och få för sig att man kan omvända någon är naivt, och kanske kan hända 5 på 100 om ens det.
Citera
2025-06-11, 08:05
Medlem
DrottningXVIGustafs avatar
Mänskligheten gillar att kommunicera även om det är meningslöst. Hjärnan kommunicerar på något sätt hela tiden.
Citera
2025-06-11, 10:56
Medlem
strategasiats avatar
Vad spelar det för roll vilken sida som ställde "intelligenta" frågor?
Citera
2025-06-11, 21:59
Medlem
Syftet är att man ska få höra olika perspektiv på saker. De flesta människor har inte åsikter om allting utan ibland är de nollställda när de tar del av ny "fakta" eller information.
Det du hänvisar till kan knappast kallas för en debatt. Låter snarare som en demonstration av något slag.
Citera
2025-06-12, 17:10
Medlem
psaks avatar
Vad gäller politiker och andra storheter som lever på att få med sig folk så är det väl faktorn att synas som är det viktigaste. Exempelvis slutdebatten i tv inför riksdagsvalen som lär betyda mycket (mest av allt?) för valutgången. TS underskattar nog de debatter som når ut, dvs de gynnar de retoriskt skickliga, alternativt karismatiska.

Här bland oss forumtjôtare så är väl internet bland de bästa uppfinningarna i världen, då även de blygaste enklare kan få fram sina åsikter och värderingar. Har man något man kan tillföra en diskussion så är det inte många som vill missa chansen. I det ingår säkert även att intala sig att man övertygar flera andra på köpet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in