2025-06-10, 22:48
  #1
Avslutad
Ser just nu en livesändning från Los Angeles, 2 vita snubbar mot 20 - 30 latinos som står och skriker åt varandra, den vita snubben med megafonen kommer med intelligenta frågor till pöbeln, men de kan inte svara och skriker "Shut the fuck up", och "Go back to Europe" mm..

Tänker även då på TV debatter mellan politiker, visst där försöker man påverkar osäkra väljare, men blir en säker väljare omvänd? Knappast...

Sedan har vi ändlösa diskussioner här på Flashback om politiska åsikter, vi kan bråka i inlägg efter inlägg, men för vad? Kommer jag att ändra åsikt pga av vad du skriver? Knappast, kommer du ändra åsikt pga vad jag skriver? Knappast...

Så varför gör vi det ens? Vad är syftet annat än att få lufta sin egen åsikt, vilken är betydelselös möjligen triggande för meningsmotståndare, men det kommer inte att ändra en meningsmotståndares åsikt.

Jag bara undrar vad är syftet, annat än få lufta våra åsikter? Visst om bara en åsikt är den som existerar så kan man om man inte är med på den åsikten känna sig nertryckt, och om man ser att många mer delar sin åsikt så känner man sig involverad. Det är den enda anledningen. Som jag ser det.

Men att debattera och få för sig att man kan omvända någon är naivt, och kanske kan hända 5 på 100 om ens det.
Citera
2025-06-11, 08:05
  #2
Medlem
DrottningXVIGustafs avatar
Mänskligheten gillar att kommunicera även om det är meningslöst. Hjärnan kommunicerar på något sätt hela tiden.
Citera
2025-06-11, 10:56
  #3
Medlem
strategasiats avatar
Vad spelar det för roll vilken sida som ställde "intelligenta" frågor?
Citera
2025-06-11, 21:59
  #4
Medlem
Syftet är att man ska få höra olika perspektiv på saker. De flesta människor har inte åsikter om allting utan ibland är de nollställda när de tar del av ny "fakta" eller information.
Det du hänvisar till kan knappast kallas för en debatt. Låter snarare som en demonstration av något slag.
Citera
2025-06-12, 17:10
  #5
Medlem
psaks avatar
Vad gäller politiker och andra storheter som lever på att få med sig folk så är det väl faktorn att synas som är det viktigaste. Exempelvis slutdebatten i tv inför riksdagsvalen som lär betyda mycket (mest av allt?) för valutgången. TS underskattar nog de debatter som når ut, dvs de gynnar de retoriskt skickliga, alternativt karismatiska.

Här bland oss forumtjôtare så är väl internet bland de bästa uppfinningarna i världen, då även de blygaste enklare kan få fram sina åsikter och värderingar. Har man något man kan tillföra en diskussion så är det inte många som vill missa chansen. I det ingår säkert även att intala sig att man övertygar flera andra på köpet
Citera
2025-08-20, 20:27
  #6
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Just själva kombatanterna ändrar nog inte åsikt, men jag vet själv att jag påverkats av debatter, där jag sett och hört idéer utsättas för prövning, och ändrat åsikt efter det.
Citera
2025-08-20, 22:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Just själva kombatanterna ändrar nog inte åsikt, men jag vet själv att jag påverkats av debatter, där jag sett och hört idéer utsättas för prövning, och ändrat åsikt efter det.

Vilket är ett tecken på intelligens.
Citera
2025-08-23, 22:32
  #8
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Syftet är att man ska få höra olika perspektiv på saker. De flesta människor har inte åsikter om allting utan ibland är de nollställda när de tar del av ny "fakta" eller information.
Det du hänvisar till kan knappast kallas för en debatt. Låter snarare som en demonstration av något slag.
Jo men att höra olika perspektiv.. Tror du att någon vänster människa skulle lyssna på en högermänniskas argument och faktiskt ändra uppfattning eller vise versa? Ja det finns säkert ett fåtal exempel på det, men ta bara trådar här på FB som exempel.. Bara ett jävla ordkrig med diverse förolämpningar, knappast något som byter åsikt pga vad en motståndare skriver, blir snarare tvärtom..
Citera
2025-08-23, 22:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Jo men att höra olika perspektiv.. Tror du att någon vänster människa skulle lyssna på en högermänniskas argument och faktiskt ändra uppfattning eller vise versa? Ja det finns säkert ett fåtal exempel på det, men ta bara trådar här på FB som exempel.. Bara ett jävla ordkrig med diverse förolämpningar, knappast något som byter åsikt pga vad en motståndare skriver, blir snarare tvärtom..
Det finns ju många människor (de flesta) som är ganska opolitiska och inte ser sig som varken höger eller vänster. Att förändra ideologister (kommunister, islamister,libertarianer etc är naturligtvis enormt svårt men när man kommunicerar så gör man det inte bara med meningsmotståndarna utan även med de andra som lyssnar eller tittar.
Citera
2025-08-23, 22:52
  #10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Det finns ju många människor (de flesta) som är ganska opolitiska och inte ser sig som varken höger eller vänster. Att förändra ideologister (kommunister, islamister,libertarianer etc är naturligtvis enormt svårt men när man kommunicerar så gör man det inte bara med meningsmotståndarna utan även med de andra som lyssnar eller tittar.
Ja det är sant, men egentligen är det bara bortkastad tid eller hur?

Om man kollar på en Riksdags debatt tex, vad har det för syfte egentligen förutom att försöka få sina meningsmotståndare att framstå som inkompetenta..
Citera
2025-08-24, 15:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Ja det är sant, men egentligen är det bara bortkastad tid eller hur?

Om man kollar på en Riksdags debatt tex, vad har det för syfte egentligen förutom att försöka få sina meningsmotståndare att framstå som inkompetenta..
Ja för mig är det bortkastad tid då jag redan vet vad jag tycker i de flesta viktiga frågor, men en majoritet har dålig koll. Det är därför mainstreammedia kör med sin propaganda. De vänder sig till den apolitiska, oinsatta majoriteten. De vill inte ens ha en riktig debatt mellan olika debattmotståndare. Partiledarna får kanske en minut att lägga ut texten. Finns en anledning till att varken tv 4 eller public service har ett riktigt debattprogram. Det ska vara ett narrativ som gäller åt gången.
Citera
2025-08-24, 15:41
  #12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Ja för mig är det bortkastad tid då jag redan vet vad jag tycker i de flesta viktiga frågor, men en majoritet har dålig koll. Det är därför mainstreammedia kör med sin propaganda. De vänder sig till den apolitiska, oinsatta majoriteten. De vill inte ens ha en riktig debatt mellan olika debattmotståndare. Partiledarna får kanske en minut att lägga ut texten. Finns en anledning till att varken tv 4 eller public service har ett riktigt debattprogram. Det ska vara ett narrativ som gäller åt gången.
Ja så sant
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in