2025-06-11, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Vi är ganska många som jobbar utomlands, Norge och Danmark, och därför inte har någon inkomst i Sverige.

Så klart! Det hade jag helt missat att det inte syntes! Så måste det vara. Är det mest sannolika när jag tänker på det.
Citera
2025-06-11, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Även om inkomst av kapital är ganska lågt är ju det underliggande kapitalet ändå rätt betydande. T.ex. 1 miljon på ISK blir på 2024 års deklaration 36 000 i schablonintäkt. Har man låga omkostnader räcker 1 miljon ett tag utan inkomst av tjänst.
Syns hela schablonintäkten som kapitalinkomst eller bara de 30% man skattar? Aldrig kollat.

Om man har aktier utan utdelning och bara de 30% som skattas syns så kan man ha 5 miljoner att leva på och enbart ha kapitalinkomst på 50k.

Om man äger sin bostad och har låga utgifter går det att leva på resten av livet.
Citera
2025-06-11, 09:51
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Svartjobbare, kriminell, slashas eller en kombo av dessa.
Oavsett vad är det dags för Tidö att steppa upp om de vill ha en sportslig chans i nästa val.
Citera
2025-06-11, 09:51
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
Syns hela schablonintäkten som kapitalinkomst eller bara de 30% man skattar? Aldrig kollat.

Om man har aktier utan utdelning och bara de 30% som skattas syns så kan man ha 5 miljoner att leva på och enbart ha kapitalinkomst på 50k.

Om man äger sin bostad och har låga utgifter går det att leva på resten av livet.
Hela schablonintäkten redovisas.
Citera
2025-06-11, 10:56
Medlem
Är inte det ganska otrevligt beteende att kolla upp bekanta och vänners ekonomi. Varför ska du rota runt i det?
Citera
2025-06-11, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Test2002
Så klart! Det hade jag helt missat att det inte syntes! Så måste det vara. Är det mest sannolika när jag tänker på det.
Var dom inte bosatta i Sverige?

Arbetar man utomlands så att man inte har taxerad inkomst i Sverige, så lär man också bo utomlands.
Citera
2025-06-11, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Arbetar man utomlands så att man inte har taxerad inkomst i Sverige, så lär man också bo utomlands.
Menar du att man som ansvarig svencuck bör ta kontakt med respektive myndighet och meddela slavägarna att man flyttar utomlands (inom Evropa) för att bo där 9-10 månader om året? Vad är det för boskapsmentalitet. Har själv arbete utomlands genom bekanta med möjligheten att komma och gå lite när jag vill, har då fan inte hört av mig till någon myndighet utan jag bara sätter mig på flyget
Citera
2025-06-11, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Info.

Skaffa tillfällig adress Norge. Gå till Skatteetaten. Tag med pass och ev. körkort, de vill gärna se allt. Med nytt D-nummer och ett kryss att du godtar 25% skatt utan rätt till div avdrag så slipper du allt vad deklaration och vad andra myndigheter pysslar med. Funkar upp till 5 månader.

Noll i Sverige.

edit
Givetvis pengar in på svenskt konto, bor i sverige, bra betalt. Idag går det att vipsa/swisha mellan norge och sverige utan problem. Du behöver altså inte norsk bank som förut var ett aber. + att du kan ha en svensk bil i norge utan problem under tiden du arbetar. Skriv ut ett intyg från skatteverket din hemvist. Detta var ett måste för att inte bli av med bilen i norge i en kontroll.
Senast redigerad av faordig 2025-06-11 kl. 11:50.
Citera
2025-06-11, 12:00
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hej!

Ratsit-spanade på några före detta gamla bekanta i 30-40 års som jag inte haft kontakt med på väldigt länge. Såg att de i princip inte hade inkomst varken av tjänst eller kapital (några tusenlappar). Bor ensamma i bostadsrätter eller hyresrätter.

Vad säger detta er om dessa personer? Vad lever de sannolikt på? Föräldrar som skjuter till pengar? Syns socialbidrag, nej? Så de skulle helt enkelt kunna leva på bidrag? Även om några av de bor i bostadsrätt?
Det är universitetsutbildade, riktiga svenskar. Mycket svårt att tro att de lever på rent kriminell verksamhet.

Om du är så nyfiken varför inte ringa och fråga dom?
Hur tror du vi FB ska veta vad dom gör?
Citera
2025-06-11, 12:21
Medlem
Gonorres avatar
Citat:
Hej!

Ratsit-spanade på några före detta gamla bekanta i 30-40 års som jag inte haft kontakt med på väldigt länge. Såg att de i princip inte hade inkomst varken av tjänst eller kapital (några tusenlappar). Bor ensamma i bostadsrätter eller hyresrätter.

Vad säger detta er om dessa personer? Vad lever de sannolikt på? Föräldrar som skjuter till pengar? Syns socialbidrag, nej? Så de skulle helt enkelt kunna leva på bidrag? Även om några av de bor i bostadsrätt?
Det är universitetsutbildade, riktiga svenskar. Mycket svårt att tro att de lever på rent kriminell verksamhet.

Du vill helst att dom ska gå på försörjningsstöd så att det stärker din självkänsla va ?

Att nån 0 deklarerat säger inte så mkt en om person. Ekonomi har inget med personlighet att göra, men att du ratsit -spanar har det..
Citera
2025-06-11, 12:23
Medlem
Det säger väl hur gammal nån.är och vad hen tjänar. Dum fråga liksom.
Citera
2025-06-11, 12:37
Medlem
Går dom på soc registreras det inte som inkomst iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här