Citat:
Jag har två personer i bekantskapskrets som har drabbats av Sepsis.
Samtidigt läser jag att olika mer eller mindre kända personer också har drabbats av samma sjukdom.
Ex. Jonna Lundell https://www.svt.se/nyheter/inrikes/l...undells-sepsis
Är det en utav anti-vaxxarnas profetior som sker eller vad beror ökningen på ?
Samtidigt läser jag att olika mer eller mindre kända personer också har drabbats av samma sjukdom.
Ex. Jonna Lundell https://www.svt.se/nyheter/inrikes/l...undells-sepsis
Är det en utav anti-vaxxarnas profetior som sker eller vad beror ökningen på ?
Citat:
Citat:
Var utläser du att fler drabbas av sepsis? Empiriska data från vänskapskretsen? Jag säger inte att du inte kan ha rätt, men underlaget är tveksamt.
En ökad resistensproblematik kan vara en förklaring. En ökande andel av befolkningen med hygienrutiner som hör hemma i hemlandet kan vara en annan. Sedan har vi en åldrande befolkning som inte sällan är multisjuk och som har högre risk att drabbas av sepsis. Sedan finns säkerligen en naturlig variation där mer eller mindre patogena bakterier är mer prevalenta vissa år.
Man ser vad man vill se. Din slutsats är ett mycket illustrativt exempel på konfirmeringsbias.
En ökad resistensproblematik kan vara en förklaring. En ökande andel av befolkningen med hygienrutiner som hör hemma i hemlandet kan vara en annan. Sedan har vi en åldrande befolkning som inte sällan är multisjuk och som har högre risk att drabbas av sepsis. Sedan finns säkerligen en naturlig variation där mer eller mindre patogena bakterier är mer prevalenta vissa år.
Man ser vad man vill se. Din slutsats är ett mycket illustrativt exempel på konfirmeringsbias.
Citat:
Nej, det är förstås onödigt även om jag personligen inte hade brytt mig om små rivsår, såna man får av att riva runt i buskar. Jag är av uppfattnignen att det krävs ett visst djup.
Skönt att det gick bra, hemskt med sepsis. Min morsa hade det för tre år sen och jag ringde ambulans. Som tur var gick det bra för henne också, men det var minuter sa läkaren.
Det kan nog variera rätt mycket beroende på infektion och förutsättningar. Det enda jag vet är att det också kan gå väldigt fort från vad en person känner som "mild sjukdom" till fullblossad sepsis!
Skönt att det gick bra, hemskt med sepsis. Min morsa hade det för tre år sen och jag ringde ambulans. Som tur var gick det bra för henne också, men det var minuter sa läkaren.
Det kan nog variera rätt mycket beroende på infektion och förutsättningar. Det enda jag vet är att det också kan gå väldigt fort från vad en person känner som "mild sjukdom" till fullblossad sepsis!
Citat:
Är det verkligen något som "sprids"...?
Går folk runt och smittar varandra omedvetet?
Ser inget som stödjer att det skulle öka - däremot har det länge varit en sjukdom som man missat och sällan skannat för vid analyser av prover. Att medvetenheten inom sjukvården ökat ger ett ökat antal diagnosticeringar.
Går folk runt och smittar varandra omedvetet?
Ser inget som stödjer att det skulle öka - däremot har det länge varit en sjukdom som man missat och sällan skannat för vid analyser av prover. Att medvetenheten inom sjukvården ökat ger ett ökat antal diagnosticeringar.
Det var inte svårt att få fram ökning. Ökar mycket.
Dödsfallen av sepsis ökar också mycket.
Antal artilkar om sepsis har mångfaldigats.
Is there any INCREASE in sepsis?
Yes, there has been a significant increase in sepsis cases and deaths worldwide.
In the United States, sepsis is the leading cause of death in hospitals, responsible for 35% of all in-hospital deaths. A recent federal report highlighted a massive increase in hospitalizations due to sepsis, with over 2 million Americans hospitalized and 300,000 lives lost in 2021 alone