2025-06-10, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Jag har två personer i bekantskapskrets som har drabbats av Sepsis.
Samtidigt läser jag att olika mer eller mindre kända personer också har drabbats av samma sjukdom.

Ex. Jonna Lundell https://www.svt.se/nyheter/inrikes/l...undells-sepsis

Är det en utav anti-vaxxarnas profetior som sker eller vad beror ökningen på ?

Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Först får du belägga att det skett en ökning kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
En observation på ökning i ens närhet är en form av evidens utav att en faktiskt ser något märkligt. Är du skeptisk till sanningshalten så är det ju upp till dig nu att bevisa din claim om att det inte skulle gjort det.

Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Var utläser du att fler drabbas av sepsis? Empiriska data från vänskapskretsen? Jag säger inte att du inte kan ha rätt, men underlaget är tveksamt.

En ökad resistensproblematik kan vara en förklaring. En ökande andel av befolkningen med hygienrutiner som hör hemma i hemlandet kan vara en annan. Sedan har vi en åldrande befolkning som inte sällan är multisjuk och som har högre risk att drabbas av sepsis. Sedan finns säkerligen en naturlig variation där mer eller mindre patogena bakterier är mer prevalenta vissa år.

Man ser vad man vill se. Din slutsats är ett mycket illustrativt exempel på konfirmeringsbias.

Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Nej, det är förstås onödigt även om jag personligen inte hade brytt mig om små rivsår, såna man får av att riva runt i buskar. Jag är av uppfattnignen att det krävs ett visst djup.

Skönt att det gick bra, hemskt med sepsis. Min morsa hade det för tre år sen och jag ringde ambulans. Som tur var gick det bra för henne också, men det var minuter sa läkaren.

Det kan nog variera rätt mycket beroende på infektion och förutsättningar. Det enda jag vet är att det också kan gå väldigt fort från vad en person känner som "mild sjukdom" till fullblossad sepsis!

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Är det verkligen något som "sprids"...?
Går folk runt och smittar varandra omedvetet?
Ser inget som stödjer att det skulle öka - däremot har det länge varit en sjukdom som man missat och sällan skannat för vid analyser av prover. Att medvetenheten inom sjukvården ökat ger ett ökat antal diagnosticeringar.

Det var inte svårt att få fram ökning. Ökar mycket.
Dödsfallen av sepsis ökar också mycket.
Antal artilkar om sepsis har mångfaldigats.

Is there any INCREASE in sepsis?
Yes, there has been a significant increase in sepsis cases and deaths worldwide.
In the United States, sepsis is the leading cause of death in hospitals, responsible for 35% of all in-hospital deaths. A recent federal report highlighted a massive increase in hospitalizations due to sepsis, with over 2 million Americans hospitalized and 300,000 lives lost in 2021 alone
Citera
2025-06-10, 20:58
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Förutom effekten av sprutexperimentet för några år sedan har vi blivit försiktigare med antibiotika, man får det inte i ett tidigt skede, och så finns det säkert fler resistenta bakteriestammar.
Citera
2025-06-10, 21:08
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Tydligen är sepsis så vanligt att runt 0.5% av befolkningen åker på det varje år. Det skulle förvåna mig om vaccin på typ 80% av befolkningen inte gav en ökning av sepsis. Bara genom att man penetrerar huden och rakt in i en ven lär ju öka risken. Precis som infart på sjukhuset, kateter och 100 andra orsaker.

En intressant slutsats. Bra tänkt !
Citera
2025-06-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Sepsis?! Nej, det du pratar om är autoimmun respons.
Sepsis är bakteriell infektion i blodomloppet, precis som svampinfektion sker dessa ifall man har nedsatt immunförsvar.

Nej, sepsis sker till följd av en kraftig immunrespons. Definitionen på sepsis är: ”Sepsis är ett tillstånd av livshotande organdysfunktion som orsakas av stört systemiskt svar på infektion”
Endast bakterier i blodet utan tecken på organsvikt räknas som bakteremi.

Däremot sker många dödsfall i slutfasen av sepsis på grund av sekundärinfektioner då patienter får nedsatt immunförsvar av att många av immunförsvarets celler blivit tillfälligt förbrukade under den överdrivna reaktion som sker i början av sepsis.
Citera
2025-06-10, 21:51
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Jag gissar att det beror på att Sverige vill vara "bäst" i klassen när det gäller antibiotikaförskrivning. Detta är väl baksidan av att ingen får antibiotika på vårdcentralen.
Det har ju varit ett gäng barn som fått betala priset senaste åren när de fått streptokockinfektioner som inte behandlats.
Förhoppningsvis svänger pendeln tillbaka.
Citera
2025-06-10, 21:53
Medlem
Hade en anhörig som dog i sepsis här om året. Hon låg inne för en annan grej och dom satte en sån där venkateter. Sen fick hon covid på sjukhuset och blev isolerad, ett par dagar senare fick hon sepsis, sen dog dagen efter.

Dom där venkatetrarna ska öka risken för sepsis läste jag. Hon hade den i fler veckor innan hon dog.

Men läkarna skrev att hon dog av covid trots att hon blev intensivbehandlad för sepsis med all möjligt antibiotika precis innan.

Relativt gammal läkare. Jag funderar på om folk alltid dött av sepsis, men dom gamla läkarna sätter dödsorsak som diagnosen dom var under behandling för, och ser sepsis som en konsekvens, men nyare läkare sätter sepsis som dödsorsak?
Citera
2025-06-10, 22:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Jag har två personer i bekantskapskrets som har drabbats av Sepsis.
Samtidigt läser jag att olika mer eller mindre kända personer också har drabbats av samma sjukdom.

Ex. Jonna Lundell https://www.svt.se/nyheter/inrikes/l...undells-sepsis

Är det en utav anti-vaxxarnas profetior som sker eller vad beror ökningen på ?

Lyssna på P3 Dystopia om antibiotikaresistens. Antalet fall där folk dör av blodförgiftning ökar hela tiden och än så länge har inte forskarna någon lösning på problemet. Akta dig för rostiga spikar!
Citera
2025-06-10, 22:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Först får du belägga att det skett en ökning kanske.

Antalet fall där folk dör av blodförgiftning ökar. Lyssna på P3 Dystopia om antibiotikaresistens.
Citera
2025-06-10, 23:29
Medlem
Fann detta:

https://www.sverigesradio.se/artikel...ag-var-livradd

Citat:
Antalet fall av sepsis, blodförgiftning orsakat av A-streptokocker, har ökat med 50 procent i landet sedan rekordåret 2018.

Antal fall per år (taget ur ovan):

Citat:
Totalt antal fall i Sverige per år 2013 - 2023 (uppdaterade 11 dec). Källa FHM. A-streptocker.

2023 - 1198
2022 - 374
2021 - 156
2020 - 377
2019 - 767
2018 - 823
2017 - 668
2016 - 626
2015 - 573
2014 - 541
2013 - 748

År 2023 avviker kraftigt från tidigare statistik.
Citera
2025-06-11, 00:09
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Lustigt att du tar upp detta, då mRNA injektionerna har helt klart påverkat människors immunförsvar.

Så ja, det kan finnas ett samband. Men att man idag skulle få ta del av en opartisk granskning inom ämnet är obefintligt.

Det är hela poängen med mRNA och alla andra vaccin.

Sepsis är ingen biverkan av vaccin.
Möjligen av injektionen om nålen varit kontaminerad men det är extremt osannolikt.

Sepsis har inte ökat noterbart sedan 2021 men det långsiktiga mönstret av ökat diagnosticerade fall kvarstår.

Finns risk för en ökning i framtiden. Ökningen av antibiotikaresistenta bakterier gör vissa infektioner svårare att behandla, alltså högre risk för att de utvecklas till sepsis.
Citera
2025-06-11, 00:14
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
År 2023 avviker kraftigt från tidigare statistik.

Stämmer bra. En ny variant, M1UK, ger kraftigare toxinuttryck och är troligen en bidragande faktor. Den upptäcktes i Storbritannien 2022 och spreds sedan globalt.
Tror också att återgången till en mer normal livsstil är efter pandemin spelar roll här.
Citera
2025-06-11, 07:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
En observation på ökning i ens närhet är en form av evidens utav att en faktiskt ser något märkligt. Är du skeptisk till sanningshalten så är det ju upp till dig nu att bevisa din claim om att det inte skulle gjort det.

Du tycker att en epidemiologisk undersökning med 3 personer utan någon kontroll är ett bra faktaunderlag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in