2025-06-10, 17:57
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Men det brukar ju resultera i en lokal infektion som kroppen oftast klarar av utan enorma problem?

Ja får du pencillin i tid så är det ingen fara. En kompis hade åkt på lunginflammation utan att veta om det, han blev inlagd en vecka för att det hade blivit blodförgiftning av det hela.
Citera
2025-06-10, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Jag har två personer i bekantskapskrets som har drabbats av Sepsis.
Samtidigt läser jag att olika mer eller mindre kända personer också har drabbats av samma sjukdom.

Ex. Jonna Lundell https://www.svt.se/nyheter/inrikes/l...undells-sepsis

Är det en utav anti-vaxxarnas profetior som sker eller vad beror ökningen på ?

Var utläser du att fler drabbas av sepsis? Empiriska data från vänskapskretsen? Jag säger inte att du inte kan ha rätt, men underlaget är tveksamt.

En ökad resistensproblematik kan vara en förklaring. En ökande andel av befolkningen med hygienrutiner som hör hemma i hemlandet kan vara en annan. Sedan har vi en åldrande befolkning som inte sällan är multisjuk och som har högre risk att drabbas av sepsis. Sedan finns säkerligen en naturlig variation där mer eller mindre patogena bakterier är mer prevalenta vissa år.

Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...0%E2%80%932022.

Slutsats är att coronavaccinet kan vara orsaken till ökad förekomst av sepsis

Man ser vad man vill se. Din slutsats är ett mycket illustrativt exempel på konfirmeringsbias.
Senast redigerad av MpunktM 2025-06-10 kl. 18:22.
Citera
2025-06-10, 18:28
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Ett sår på fingret och ut i rabatterna och greja är inte att rekommendera! Finns mycket bakterier i jord som inte människokroppen ska ha i sig.

Nej, det är förstås onödigt även om jag personligen inte hade brytt mig om små rivsår, såna man får av att riva runt i buskar. Jag är av uppfattnignen att det krävs ett visst djup.

Citat:
Jag dog nästan av sepsis för inte så länge sedan. Eller ah, det var väl en coinflip. Vet inte om det räknas som nästan. Jag tillhör den underkategori som får den farligare sorten "septisk shock" I mitt fall kan det ha varit ren otur och att man felaktigt skickade hem mig eller så var den sjukhus-inducerad, vilket tydligen händer.

Sepsis av "normala" tillstånd (typ obehandlad lunginflammation) tar ganska lång tid tror jag?

Skönt att det gick bra, hemskt med sepsis. Min morsa hade det för tre år sen och jag ringde ambulans. Som tur var gick det bra för henne också, men det var minuter sa läkaren.

Det kan nog variera rätt mycket beroende på infektion och förutsättningar. Det enda jag vet är att det också kan gå väldigt fort från vad en person känner som "mild sjukdom" till fullblossad sepsis!
Citera
2025-06-10, 18:45
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Sepsis orsakas väl vanligen av ett nedsatt immunförsvar? Har nog lite och ingenting att göra om man är vaccinerad för virus eller inte.

Det är tvärtom.. vi får problem när vårt immunförsvar överreagerar på en infektion i kroppen och på det viset skadar kroppen.
Immunförsvar på högvarv blir dödligt för oss.

Det finns ingen regel vem får sepsis, det är som ett lotteri
Citera
2025-06-10, 19:06
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Men det brukar ju resultera i en lokal infektion som kroppen oftast klarar av utan enorma problem?

Det är mycket ovanligt att man får allvarliga infektioner eller sepsis på det sättet. Gemene man har både yttre och inre immunförsvar som kommer ta hand om det.
Citera
2025-06-10, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...0%E2%80%932022.

Slutsats är att coronavaccinet kan vara orsaken till ökad förekomst av sepsis
Läs detta en gång till:

En bidragande orsak är sannolikt ökade kontakter och lägre immunitet i befolkningen efter restriktionerna under pandemiåren 2020–2022. Att vi ser en stor spridning av andra luftvägsinfektioner som covid-19, influensa och RS-virus kan också ha bidragit till ökningen, eftersom samtidig infektion av virus och grupp A-streptokocker kan öka risken för invasiv sjukdom, säger statsepidemiolog Magnus Gisslén
Citera
2025-06-10, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Nej, det är förstås onödigt även om jag personligen inte hade brytt mig om små rivsår, såna man får av att riva runt i buskar. Jag är av uppfattnignen att det krävs ett visst djup.

Skönt att det gick bra, hemskt med sepsis. Min morsa hade det för tre år sen och jag ringde ambulans. Som tur var gick det bra för henne också, men det var minuter sa läkaren.

Det kan nog variera rätt mycket beroende på infektion och förutsättningar. Det enda jag vet är att det också kan gå väldigt fort från vad en person känner som "mild sjukdom" till fullblossad sepsis!

Jag satt och mätte min egen temp typ var 30-e minut då den var svagt förhöjd redan när jag blev hemskickad. Var på sjukhuset typ 30 min efter att jag fick frossa med stort F. De försökte först med massor av vätska men blodtrycket gick ner och låg på 63 i genomsnitts tryck. Det var först när de kom in med noradrenalin som jag började fatta att detta inte går så bra.
Citera
2025-06-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Jag har två personer i bekantskapskrets som har drabbats av Sepsis.
Samtidigt läser jag att olika mer eller mindre kända personer också har drabbats av samma sjukdom.

Ex. Jonna Lundell https://www.svt.se/nyheter/inrikes/l...undells-sepsis

Är det en utav anti-vaxxarnas profetior som sker eller vad beror ökningen på ?
Är det verkligen något som "sprids"...?
Går folk runt och smittar varandra omedvetet?
Ser inget som stödjer att det skulle öka - däremot har det länge varit en sjukdom som man missat och sällan skannat för vid analyser av prover. Att medvetenheten inom sjukvården ökat ger ett ökat antal diagnosticeringar.
Citera
2025-06-10, 20:02
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Är det inte basilusker i blodet som orsakar blodförgiftning/sepsis?

Nej, det sker när immunförsvaret överreagerar på en infektion.

Citat:
Ja får du pencillin i tid så är det ingen fara. En kompis hade åkt på lunginflammation utan att veta om det, han blev inlagd en vecka för att det hade blivit blodförgiftning av det hela.

Vården har ett så kallat sepsislarm, dock kan det ta tid att identifiera viken sorts bakterie som orsakat infektionen. Så det är inte ovanligt att det provar med ett brett spektrum av olika sorters antibiotika innan de fått svar ifrån bakterieodlingen. Det är inte ovanligt att lunginflammationer orsakar sepsis. Vid en allvarlig lunginflammation gäller det att ha full koll på syresättningen.
Citera
2025-06-10, 20:06
Medlem
Tydligen är sepsis så vanligt att runt 0.5% av befolkningen åker på det varje år. Det skulle förvåna mig om vaccin på typ 80% av befolkningen inte gav en ökning av sepsis. Bara genom att man penetrerar huden och rakt in i en ven lär ju öka risken. Precis som infart på sjukhuset, kateter och 100 andra orsaker.
Citera
2025-06-10, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Nej, det sker när immunförsvaret överreagerar på en infektion.

Vården har ett så kallat sepsislarm, dock kan det ta tid att identifiera viken sorts bakterie som orsakat infektionen. Så det är inte ovanligt att det provar med ett brett spektrum av olika sorters antibiotika innan de fått svar ifrån bakterieodlingen. Det är inte ovanligt att lunginflammationer orsakar sepsis. Vid en allvarlig lunginflammation gäller det att ha full koll på syresättningen.

För mig så fick de byta antibiotika 3 gånger. Sista gången var efter typ 5-6 dagar. Om jag förstod det rätt så blev bakterien resistent mot typen man hade. Hade låg feber 2 eller 3 veckor efter att jag kommit hem från sjukhuset och vägde typ 10 kg mindre.
Citera
2025-06-10, 20:21
Medlem
jagnickars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterHansson
Sepsis behöver inte vara blodförgiftning utan immunförsvaret som går bananas utlöst av infektion, ofta av skärskada.

Fast sepsis och blodförgiftning är väl samma sak. Dvs kroppens immunförsvar som får en galen reaktion på en infektion i kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in