2025-06-10, 01:53
Medlem
Känner ni till några privata fonder? Som kanske drivs inom familjer, företag...
Vanliga aktiefonder är ju värdelösa över tid. De anstränger sig inte ens. De flesta slår inte index.
Citera
2025-06-10, 02:10
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej81
Vanliga aktiefonder är ju värdelösa över tid. De anstränger sig inte ens.
Va?
Börja med att lära dig hur aktier och fonder fungerar från grunden. Det du skrev där var det dummaste jag hört på länge.
Citera
2025-06-10, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Va?
Börja med att lära dig hur aktier och fonder fungerar från grunden. Det du skrev där var det dummaste jag hört på länge.

Du kan inte bara räkna upptrend.
Citera
2025-06-10, 04:31
Medlem
En vän till mig är otroligt skarp. Han beskriver trading som en form av vetenskap. Risk är viktigast, säger han.

Han är anställd av en hedgefond men driver även något privat.

Jag har sett honom i aktion. Han lyckades fördubbla kapitalet på bara en vecka, helt utan problem. Det är förstås inte hållbart med alltför stora belopp, men upp till en viss nivå verkar det fungera väl.
Citera
2025-06-10, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5z
En vän till mig är otroligt skarp. Han beskriver trading som en form av vetenskap. Risk är viktigast, säger han.

Han är anställd av en hedgefond men driver även något privat.

Jag har sett honom i aktion. Han lyckades fördubbla kapitalet på bara en vecka, helt utan problem. Det är förstås inte hållbart med alltför stora belopp, men upp till en viss nivå verkar det fungera väl.

Ytterst få som är så duktiga men har själv sett det med. Vad är det för privat? Vet du vad han tradar?
Citera
2025-06-10, 04:43
Medlem
Citat:
Ytterst få som är så duktiga men har själv sett det med. Vad är det för privat? Vet du vad han tradar?

Han tjänar pengar både i upp- och nedgångar, främst med ett längre tidsperspektiv. Han föredrar att inte sitta framför en skärm hela dagarna, och vad jag förstått handlar han främst med optioner.
Citera
2025-06-10, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5z
Han tjänar pengar både i upp- och nedgångar, främst med ett längre tidsperspektiv. Han föredrar att inte sitta framför en skärm hela dagarna, och vad jag förstått handlar han främst med optioner.

Får alla vara med? Vad är det för avgift?
Citera
2025-06-10, 05:24
Medlem
Citat:
Får alla vara med? Vad är det för avgift?

Det tror jag. Är % av vinst. Har själv pengar där. Satte in 10 000 o det har växt ordentligt. Men får inte göra reklam här.
Senast redigerad av 5z 2025-06-10 kl. 05:27.
Citera
2025-06-10, 05:41
Medlem
Inga pm..haha
Senast redigerad av 5z 2025-06-10 kl. 05:43.
Citera
2025-06-10, 12:01
Medlem
Citat:
Känner ni till några privata fonder? Som kanske drivs inom familjer, företag...
Vanliga aktiefonder är ju värdelösa över tid. De anstränger sig inte ens. De flesta slår inte index.

Nej nått sånt finns inte, för en vanlig person som är helt okunniga och inte är sugna på att lägga ner tiden på att lära sig så är det indexfonder som gäller och nöja sig med en genomsnittlig avkastning på 6-7%.

Alternativet är Bitcoin / Microstrategy, som slagit allt annat under sin tid och som kommer fortsätta slå allt annat. Det är det enda säkra alternativet mot inflationen. Guld finns också men ger betydligt sämre avkastning över tid.
Citera
2025-06-10, 13:58
Medlem
Germanofils avatar
Det finns en del privata fonder i Frankfurt som drivs av familjeföretag och andra mindre aktörer. De säljer inte fondandelar till allmänheten men erbjuder bland annat större företag att placera pengar i deras fonder.

Har inte insikt i om det finns några svenska motsvarigheter.
Citera
2025-06-10, 16:12
Medlem
Gör som jag, köp aktier på omx30 i bokstavsordning köp för 20000 varje gång och efter tio köp har du en varierad portfölj av de största bolagen. Du slipper att betala bakåtkammade börstöntar i trettioårsåldern. De kan betala sina drinkar själva på Stureplan. Du behöver inte finansiera det utan sitter med en enkel vinare hemma. Efter några år ser du att din ”fond” har stigit mera än index. I denna metod får du en bra spridning över börsen på stabila företag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in