• 1
  • 2
2025-06-08, 16:15
Medlem
Adelaides avatar
När jag väljer att betala med Klarna, får säljaren pengarna direkt av Klarna då, och jag får då istället en skuld till Klarna? Eller får säljaren pengarna först när jag har betalat till Klarna?
Citera
2025-06-08, 16:30
Medlem
Cindells avatar
Om du valt faktura via Klarna så får säljaren pengarna från Klarna och du blir skyldig Klarna pengar.

Har du valt kortbetalning eller direktbetalning från ditt bankkonto via Klarna, och det inte fungerar så går det till inkasso från företaget du köpt ifrån. (Vanligtvis får du en påminnelse eller två från företaget först.)
Senast redigerad av Cindell 2025-06-08 kl. 16:41.
Citera
2025-06-08, 17:37
Medlem
Det är klarna som betalar till företaget du köpt varan av direkt.

du blir skyldig klarna pengar och klarna tar väl en 4-5% eller nåt sånt på varje köp.

Så det är inte vidare smart att använda dyra tjänster som klarna,booking.com(upp till 30% dyrare grundpris) och foodora(upp till 30%) eller swishköp,kortbetalning osv för allt sånt höjer priserna.

Det är kunden som får betala klarnas % avgift iform av högre pris.
Citera
2025-06-08, 18:09
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
du blir skyldig klarna pengar och klarna tar väl en 4-5% eller nåt sånt på varje köp.

Nej, det stämmer inte. Så länge kunden betalar i tid, tillkommer inga extra avgifter.

Jag gissar att Klarna går runt på de som inte betalar i tid, eller väljer avbetalning/delbetalning för då tillkommer extra avgifter/ränta.
Senast redigerad av Cindell 2025-06-08 kl. 18:26.
Citera
2025-06-08, 19:12
Medlem
svagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Nej, det stämmer inte. Så länge kunden betalar i tid, tillkommer inga extra avgifter.

Jag gissar att Klarna går runt på de som inte betalar i tid, eller väljer avbetalning/delbetalning för då tillkommer extra avgifter/ränta.

Butikerna betalar Klarna för att kunna erbjuda deras betalningslösning. Det är så Klarna tjänar pengar.
Citera
2025-06-08, 20:11
Medlem
Citat:

Vad menar du???

Fakturaköpbolag som klarna tar alltid sin % från totalbeloppet på varje såld tjänst eller vara från butiken,företaget.(precis som booking.com.foodora och bankmaffian gör på varje köp du gör i butik,hotell,restaurang.

Om sen kunden inte betalar i tid får de in ännu en extra avgift.
Citera
2025-06-08, 20:38
Medlem
auruns avatar
Företaget betalar en fast månadsavgift och % på varje transaktion.
Kund betalar Klarna, Klarna drar av ovan nämnda avgifter och betalar sedan ut till företaget en klumpsumma tex varje/varannan vecka.
Citera
2025-06-08, 22:47
Medlem
bithaxs avatar
Citat:

Klarna har blivit tvungna att bli snällare för att inte riskera hårdare reglering i Sverige.

Men iden är fortfarande att du ska bygga upp en skuld hos dem ja. Jag tror inte att det är gratis för handlare heller att ha Klarnas checkout. Utan det tillkommer nog någon månadsavgift som läggs på priset på varorna.
Citera
2025-06-08, 22:49
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svago
Butikerna betalar Klarna för att kunna erbjuda deras betalningslösning. Det är så Klarna tjänar pengar.

De testade även tidigare att skicka kunder direkt till inkasso utan påminnelse. Inkassoavgiften är 180 kr. En påminnelse är 60 kr.

Men det blev nog bakläxa för dem på den.
Citera
2025-06-08, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
När jag väljer att betala med Klarna, får säljaren pengarna direkt av Klarna då, och jag får då istället en skuld till Klarna? Eller får säljaren pengarna först när jag har betalat till Klarna?
Företaget som säljer fakturan får betalt direkt. Men de får inte fullt betalt för fakturan utan mellanhanden tar en viss avgift. Alla kunder betalar ju inte så Klarna eller motsvarande behöver ha några procent i provision. Dessutom får företaget betalt direkt istället för att ligga ute med pengar.

För många företag så kan det vara bra att sälja fakturan för då får man betalt direkt och man slipper strulet med kunder som inte betalar. Framförallt är det mycket pappersarbete om man inte har så många kunder.
De stora butikerna som har dussintals kunder varje dag som inte betalar, de har goda rutiner för att hantera detta. Men har du en kund i månaden som strular så är det bökigt för dig
Citera
2025-06-09, 00:44
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Vad menar du???

Fakturaköpbolag som klarna tar alltid sin % från totalbeloppet på varje såld tjänst eller vara från butiken,företaget.(precis som booking.com.foodora och bankmaffian gör på varje köp du gör i butik,hotell,restaurang.

Om sen kunden inte betalar i tid får de in ännu en extra avgift.

Jag menade att kunden inte betalar något extra till Klarna, så länge kunden betalar I tid. 🙂

Men jag förstår hur du menar. Att priset på en vara kan vara högre p.g.a att företaget som säljer varan har lagt på lite på priset för att få igen kostnaden för att de anlitat Klarna.
Senast redigerad av Cindell 2025-06-09 kl. 00:48.
Citera
2025-06-09, 00:54
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Så det är inte vidare smart att använda dyra tjänster som klarna,booking.com(upp till 30% dyrare grundpris) och foodora(upp till 30%) eller swishköp,kortbetalning osv för allt sånt höjer priserna

Går det ens att handla online utan kort, swish eller Klarna? (Direkt banköverföring brukar ske via Klarna.)

Paypal kostar också.
Senast redigerad av Cindell 2025-06-09 kl. 01:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in