2026-09-13, 16:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Ingen ytterligare försämring av Ranch jag köpte idag men 23 kr för en påse kändes annorlunda.

Det är inte typisk krypflation då det står tydligt Ny Storlek 160 g
och ICAmannen i kassan försäkrade de större påsarna fanns kvar.

Varför tog du då inte en av de "större påsarna"?
Citera
2026-09-13, 16:36
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolarBjornarna
Varför tog du då inte en av de "större påsarna"?
Jag ser fram emot allt gnäll när jag drar fram den ikväll.

Delvis kan Estrella nog motivera med att det är bra att minska saltintaget.
De är lättare att placera med energidryckerna nära kassan för spontaninköp även. 👹
Citera
2026-09-14, 16:26
Medlem
PingPongZongs avatar
Transfetter och palmolja: Fram till början av 2000-talet friterades i princip alla industrichips (och McDonalds pommes frites) i mättade fetter, delvis härdade fetter eller palmolja/drakfett. De tålde extremt hög värme utan att brännas, gav en helt annan knaprighet, en fyllig smak och gjorde att kryddorna fäste bättre. McDonalds använde exempelvis en blandning av nöttalg (oxfett) och vegetabilisk olja fram till 1990.

Skiftet till solros- och rapsolja: När larmen om hjärt- och kärlsjukdomar samt transfetter tog fart bytte tillverkarna ut de mättade fetterna mot "hälsosammare" omättade oljor (solros- och rapsolja). Det är bättre för kärlen, men de oljetyperna bär smak sämre och ger en betydligt "tunnare" och oljigare känsla i munnen.

Potatissorter och stärkelse: Förr användes potatissorter med högre stärkelsehalt och lägre vattenhalt, vilket gav ett tätare och knaprigare chips. Idag odlas hårt förädlade industrisorter som växer snabbt och ger jämna skördar, men som saknar samma djupa potatissmak.

Kryddblandningar och MSG: Natriumglutamat (E621) var standard i nästan alla smaksatta chips förr och gav den där extrema "umami-kicken" som gjorde det omöjligt att sluta äta. När konsumenter började skrämmas av E-nummer togs glutamatet bort från många klassiker, och man ersatte det med mildare jästextrakt och lökpulver.

Saltmängd och tillverkningstakt: Salthalterna har överlag sänkts av hälsoskäl, och dagens storskaliga kontinuerliga fritöser körs i ett så högt tempo att chipsen ofta får en mer "kokt/friterad" yta snarare än den där långsamt friterade, gyllene karaktären.

Vill du komma åt den där gamla 80-talssmaken idag får du leta efter grytfriterade chips (som lantchips eller Kettle), då de friteras på lägre temperatur i mindre satser och behåller mer av den där tunga potatissmaken – även om oljan fortfarande är en annan än förr.

Som jag ofta säger och sa redan då 1990 ÅT HELVETE MED 90-TALET. 2000-talet ska jag inte ens skriva om. 1900-talet före 90-talet. Var bäst.

Får inte glömma mina favoritchips idag. ICA Basic kör bara på det helt skala: potatis, vegetabilisk olja och salt. När det inte finns några tunga kryddor som döljer råvaran träder den renare potatissmaken fram – precis som chips smakade på 70- och 80-talet innan allt skulle vara "extra allt".
Senast redigerad av PingPongZong 2026-09-14 kl. 16:32.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in