• 1
  • 2
2025-06-08, 13:04
Medlem
Då jag inte hittade någon tråd som berör denna artikel så väljer jag att skapa en ny. Det finns sedan tidigare trådar som handlar om invandringens kostnad eller vinst men denna tråd vill jag centrera kring just denna artikel/rapport.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/k...d-till-inkomst

"Sedan början av 80-talet har invandringen totalt sett varit en belastning för de svenska offentliga finanserna. Det här visar en ny analys från Konjunkturinstitutet som regeringen beställt. Men på senare år har det vänt till plus."

Detta säger ju emot det vi länge har fått höra, nämligen att invandringen historiskt sett har varit en vinst. Enligt denna rapport så har det istället under en lång period varit en förlust affär och enbart på de senaste åren vänt till ett väldigt svagt plus.

För att lyfta ett exempel som jag tog upp i en tidigare tråd: om du köper trisslotter för 30kr varje dag under en månad och får nitlotter alla dagar förutom den 31 dagen då du vinner 60kr, är det då ärligt att använda denna lott som bevis för att ditt lottköpande har genererat en vinst trots att du har gjort en förlust på 870kr?

Det som jag vill diskutera är alltså; stämmer den här rapporten? Är invandringen en vinst för Sverige? Eller har man här använt sig utav statistik för att föra fram sitt ideologiska budskap? Har man tagit alla kostnader i beaktning eller missade man utgifter som segregationen och kriminaliteten medfört?

Kommer invandringen på sikt generera ett nettobidrag eller kommer det alltid tyngas utav de här, enligt rapporten, 40 årens olönsamhet? Vad är anledningen till att det äntligen, återigen enligt rapporten, vänt till plus? Tog det 40 år för att folk skulle hitta jobb och isåfall kommer den kommande pensionen återigen vända invandringen till en förlust affär?

Som ni ser så finns det många frågor kring denna artikel som jag vill diskutera. Jag hoppas att jag har placerat tråden rätt men annars får mod gärna flytta den till relevant kategori (kanske media?)
2025-06-08, 13:07
Invandringen är alltid en vinst. Du kan inte sätta kronor och ören på människors liv. Spela roll om staten går minus på det, det är en vinst på andra sätt.
2025-06-08, 13:10
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Knarkförsäljning och kriminalitet är väldigt lönsamt iSverigestan
2025-06-08, 13:12
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Invandringen är alltid en vinst. Du kan inte sätta kronor och ören på människors liv. Spela roll om staten går minus på det, det är en vinst på andra sätt.

Att ta in tusentals kriminella, terrorister, krigsförbrytare m.fl. som våldtar, rånar, mördar och upploppar är alltid en vinst, eftersom det inte går att sätta kronor och ören på alla deras offers liv? Kan du utveckla det resonemanget?
2025-06-08, 13:18
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Att ta in tusentals kriminella, terrorister, krigsförbrytare m.fl. som våldtar, rånar, mördar och upploppar är alltid en vinst, eftersom det inte går att sätta kronor och ören på alla deras offers liv? Kan du utveckla det resonemanget?

Det tas inte in tusentals kriminella. Att vissa blir kriminella i Sverige är pga av fascister som SD. Man har inget val.

Terrorister tas inte in. Det är ofta infödda Svenskar som är aktiva i NMR som är terroklassade.
2025-06-08, 13:22
Medlem
Molekyl3ns avatar
Ja SVT lutar man verkligen på, opartiska ut i fingerspetsarna
2025-06-08, 13:24
Medlem
Konstnarren5s avatar
Ja, väljer vi att inte beakta externaliteter som kriminalitet, våldtäktstraumabehandling, dåliga skolresultat som leder till att stora delar av barnkullarna när vuxna inte får jobb etc etc, ständigt hattande med lagstiftning för att i panik hantera konsekvenserna av årtionden av dåliga policy beslut, så att resurser och energi tar slut för riktigt, långsikt politiskt arbete, när KI-kalkylen upprättas (på utdrag av ministerstyrande, maktfullkomliga individer i Rosenbad), då ser det säkerligen jättebra ut.

Och så inkluderar vi inte alla som går på bidrag, och det stora antalet extremfall som utgör 10-15% eller mer, ungefär som förra skolministern manipulerade skolstatistiken så att Sverige hamnade i topp inom både eu och oecd, när det visade sig att vi numera stadigt ligger i botten.
Senast redigerad av Konstnarren5 2025-06-08 kl. 14:21.
2025-06-08, 13:37
Medlem
Citat:
Det tas inte in tusentals kriminella. Att vissa blir kriminella i Sverige är pga av fascister som SD. Man har inget val.

Terrorister tas inte in. Det är ofta infödda Svenskar som är aktiva i NMR som är terroklassade.
Ja SD är skuld till allt. De är väl de som är islamister också. De är ju de som ensamma styrt landet sen andra världskriget.
2025-06-08, 14:19
Medlem
Jag hittade nyss denna länk som förmodligen borde ha inkluderats i trådens start.

https://www.konj.se/publikationer/up...nettoeffekter/

Där finns mer information kring hur beräkningen är utförd. Jag har själv inte läst igenom materialet ännu så jag kan inte uttala mig ifall följande artikel som ger stöd åt tanken att det finns flera kostnader som inte tagits i beaktning stämmer.

https://frihetsnytt.se/invandringens...en-inte-visar/

Vad har man räknat med och vad har man missat att räkna med, om det finns något man inte har räknat med?
2025-06-08, 14:28
Medlem
Snart kommer dom väl med att jorden är platt också.
2025-06-08, 14:36
Medlem
Libertarismuss avatar
Det blir missvisande eftersom man inte jämför alternativkostnader, det vill säga att vinsten hade varit betydligt större om vi inte haft någon invandring överhuvudtaget. Dessutom klumpar de ihop alla invandrare i samma kategori, vilket är ett väldigt rasistiskt och lat sätt att se på invandrare. En analfabet med ett IQ på 60 från Somalia ska naturligtvis inte tillhöra samma kategori som en välutbildad jude med ett IQ på 120 från Isreal.

Till sist måste man beakta alla denna enorma brottslighet som mångkulturen medfört och vilken kostnad det inneburit för samhället.
2025-06-08, 14:57
Medlem
Citat:

Även om man tycker det så blir det ändå minus när staten inte längre kan gå runt.
Bara kortsiktigt att resonera på det viset.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in