Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-07, 15:07
Medlem
Svensken är beredd att ta lån större omfattning nu för tiden.

https://www.dn.se/ekonomi/en-av-tio-ska-lana-till-semestern-kortsiktig-beloning/

"4 gånger fler personer än förra året"

Jag tycker det är huvudlöst, då det inte (i min värld) kan ses som en behövlig investering.

Att låna till hus och bil e ok, enligt mig.

Men vill folk passa in, eller är det skämmigt att inte kunna åka till Dubai, för att grannen gör det?

Grannen kanske oxo tar lån för att imponera.

Det blir en risig spiral.
Citera
2025-06-07, 15:19
Medlem
Merwinnas avatar
Det är jättedumt att göra så, precis som det sägs i artikeln så hamnar dessa på det sättet steget efter, och det kommer att förbli så. Eftersom de sedan måste fortsätta låna: till julen, till nästa semester o.s.v.. Jag saknar respekt för sådana människor, det är som ett lackmustest på idioti.
Citera
2025-06-07, 15:21
Att låna till konsumtion är alltid en dålig ide. Alltid.

Lån till att köpa bostad är ju ok såklart, det är en form av sparande. Bil är mer tveksamt, men kanske nödvändigt om man behöver en bil som fungerar. Man där går gränsen. Skall du konsumera, spara först och köp sedan. Kunde du inte spara ihop till semesterresan - då har du förmodligen inte råd!
Citera
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ihantala

https://www.dn.se/ekonomi/en-av-tio-ska-lana-till-semestern-kortsiktig-beloning/

Jag tycker det är huvudlöst, då det inte (i min värld) kan ses som en behövlig investering.

Men vill folk passa in, eller är det skämmigt att inte kunna åka till Dubai, för att grannen gör det?

Håller med om att det är korkat. Har man inte pengar borde man antingen åka till ett billigare resmål eller vänta tills man har pengar. Att låna kostar pengar.
Citera
Medlem
KlasLunds avatar
Det är lätt att skratta åt folk som lånar till semester – tills man själv står där, med barn som frågar varför alla andra får åka någonstans. Då kanske det inte handlar om Dubai, utan om en stuga i Dalarna. Ett lån på 8000 kan kännas mindre “idiotiskt” än att sitta hemma och känna sig som världens sämsta förälder.

Men ja – det är en del av en större spiral. Vi har ett samhälle som säljer lycka på avbetalning och en kultur där status visas upp i Instastories. Felet är inte bara hos individen. Det är systemet som är trasigt.

Citat:
Ursprungligen postat av trident999
Att låna till konsumtion är alltid en dålig ide. Alltid.

Lån till att köpa bostad är ju ok såklart, det är en form av sparande. Bil är mer tveksamt, men kanske nödvändigt om man behöver en bil som fungerar. Man där går gränsen. Skall du konsumera, spara först och köp sedan. Kunde du inte spara ihop till semesterresan - då har du förmodligen inte råd!

Det är intressant hur vissa kategoriskt säger att låna till konsumtion alltid är en dålig idé, men samtidigt tycker att lån till bostad är “en form av sparande”. Det kan det vara – men det förutsätter att bostadsmarknaden fortsätter gå upp, att räntorna hålls i schack, och att man aldrig tvingas sälja i fel läge. Och viktigast: att man har något val.

För i stora delar av landet finns det knappt några hyresalternativ längre. Att köpa bostad är för många inte ett “sparande” utan ett tvång, och med dagens priser är det dessutom ett livslångt åtagande.

Och bil? Ja, det är också “tveksamt” – men bara för den som har alternativ. Bor man på landsbygd, då är bil inte en konsumtionslyx, det är en förutsättning för att kunna arbeta eller ens köpa mat.

Så visst – låna till semester är kanske inget man bör göra lättvindigt. Men vi kanske ska vara lite försiktiga med att slänga oss med absoluta sanningar, särskilt i ett samhälle där ekonomiskt självbedrägeri är mer regel än undantag.
Senast redigerad av KlasLund 2025-06-07 kl. 15:27.
Citera
2025-06-07, 15:26
Medlem
HBTKuks avatar
Det låter inte vidare begpåvat att ta konsumtionslån, särskilt inte för
semester. Men det är väl så synen på lån är i dag. Roa dig nu - pröjsa i morgon, eller nästa år.
Citera
2025-06-07, 15:27
Medlem
991ESSs avatar
Ingen tvingar folk att köpa en massa skit de ej behöver samt ej har råd med. Det är ett korkat beteende som tyvärr de flesta håller på med. Samla ihop aktier som ni får ränta på ränta för istället för lån och krediter som ger det omvända.
Citera
2025-06-07, 15:43
Medlem
Citat:

Är lika dumt låna till hus och bil också kan jag tycka.. det visar ju att man inte har ekonomin för det heller.. banken äger ju det tills du betalar tillbaka!
Citera
2025-06-07, 15:44
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Jag tycker inte det är okej, för mig, att låna till semesterresor. Däremot kanske det är okej för någon annan? Jag förväntar mig inte att andra ska leva efter mina principer. Men det är klart, det kan vara behagligt att sitta på sin höga häst och se ner på dem som känner sig nödgade till att semestra på kredit. Kanske känns det egna livet mindre miserabelt då?
Citera
2025-06-07, 15:55
Medlem
I stället för att betala räntor och amorteringar, spara dessa pengar så kan du åka kontant nästa, fortsätt så så har du kontant resa varje år.
Citera
2025-06-07, 16:13
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Att låna pengar är egentligen bara acceptabelt att göra för framtida investeringar där avkastningen överskrider räntekostnaderna samt övriga lånekostnader. Det kan handla om företagslån, värdepapperskredit, bostadslån eller CSN-lån.

Att låna till konsumtion dock är aldrig försvarligt, av flera skäl. För det första innebär det att konsumtionen blir dyrare än om du bara sparat ihop summan. Att ta ett lån för 30 000 kr för en semester till 7% ränta innebär att du måste 2 100 kr extra för samma resa som du hade fått om du inte lånat. Med andra ord blir din semester dyrare. Antagligen får du betala mer än så med tanke på uppläggningsavgifter m.m. För det andra riskerar man att hamna i en skuldfälla. Lånet på 30 000 kr till årets semester behöver du betala av löpande under ett eller ett par år och tar du då ytterligare ett lån är risken att dina månadskostnader bara blir större och större tills att de en dag överskrider dina inkomster.

Till sist bör väl tilläggas att vanan att låna för sin konsumtion tyder på att du inte sparar pengar överhuvudtaget, vilket är sorgligt i sig. Den som spar han har och den som är i skuld är inte fri.
Citera
2025-06-07, 16:15
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
I stället för att betala räntor och amorteringar, spara dessa pengar så kan du åka kontant nästa, fortsätt så så har du kontant resa varje år.
Precis, och under tiden du sparar kan du ha dem på ett sparkonto, vilket i idag kanske ger 2-3% i ränta, så blir resan några hundringar billigare också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in