Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Återigen - vad har antalet nationalgardister med saken att göra? Vaddå oproportionerligt? Kan folk inte behärska sig om de ser för många poliser samtidigt menar du? Finns det någon diagnos för den sjukan? Jag kan se hur många poliser och militärer samtidigt som helst utan att tappa fattningen. Om man är en laglydig medborgare blir man väl bara glad av att se mycket säkerhetsfolk ute på gatorna. Även de som protesterar fredligt blir väl bara glada av polisnärvaro, då blir ju deras aktioner säkrare.
Det man möjligen skulle kunna argumentera om är ifall de som kommenderats ut hade använt övervåld. Då hade man kunnat prata om provokation. Men det har inte hävdats utan det är antalet som man gnäller om. Det är så genomskinligt som argument. Man har verkligen inget ordentligt att kritisera Trump för, så då måste man uppfinna nåt att kritisera.
Nej det är inte så jag menar överhuvudtaget, men jag gillar din argumentation.
Enligt USA:s lag och långa tradition är det normalt så att guvernören tar initiativet till att kalla in Nationalgardet. Presidenten får en briefing om vad som pågår. Det finns undantag där presidenten har federaliserat Nationalgardet som Lyndon Johnsson 1965 då de användes för att skydda medborgerliga fri- och rättigheter.
Nu hoppade ju Trump över den processen över staten Kaliforniens och Newsoms huvud och därför finns det numera 4000 nationalgardister och 700 militärer i staden.
Nu har jag inte full koll på den senaste händelseutvecklingen och möjligen behövs det nu fler nationalgardister på plats så jag lämnar en reservation för det.
Om du anser att jag inte har några andra argument var vänlig och läs på föregående sida där jag har sammanfattat en del av den kritik jag har. Jag orkar inte dra allting en gång till.