Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-07, 15:50
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Konstig fråga. Varför skulle de inte kunna ha biologiska barn tillsammans ?
Konstig fråga? Har du sett hur en kines ser ut? Skaffar du barn med en sån så ser din avkomma likadan ut. Fan hur är det uppe i huvudkontoret egentligen?
Citera
2025-06-07, 15:52
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Tänk på att Jehovas vittnen praktiserar att man ger 10 % av sin inkomst till "kyrkan". Så utöver din redan höga skatt i Sverige, så skall du betala ytterligare 10 % till en sekt. Förklara det för din fru.

Nej det gör JV inte alls. De är frivilligt att skänka vad man vill eller inte vill.
Citera
2025-06-07, 15:55
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Vad är det för skillnad mellan Jehovas och scientologer?
Det är två olika religioner. Scientologer tror på en historia om är skrivet av en sci-fi författare. Kristendomen tror på Jesus och religiösa skrifter som sammanställts till en bibel. För Jehovas vittnen tror de på skillnaden i vad Jesus sade på korset där det skiljer ett skiljetecken från övriga kristna rörelser.
Så Jehovas tror på ett skiljetecken.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-06-07 kl. 15:57.
Citera
2025-06-07, 16:01
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Tänk på att Jehovas vittnen praktiserar att man ger 10 % av sin inkomst till "kyrkan". Så utöver din redan höga skatt i Sverige, så skall du betala ytterligare 10 % till en sekt. Förklara det för din fru.

Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Nej det gör JV inte alls. De är frivilligt att skänka vad man vill eller inte vill.

Är lite osäker på om Jehovas sysslar med "tionde", som det så fint heter. Är väl mer normalt inom pingströrelsen?
Citera
2025-06-07, 16:02
Medlem
JV är en av de vidrigaste sekterna som finns. De vet att sätta klorna i rätt offer - gärna utlänningar som inte har ett nätverk av släkt och vänner kring sig som kan skydda dem - precis som din fru. De är tokiga i andras pengar och backar inte för att ruinera dig. JV hatar dig om du inte är JV.

Se till att din fru OMEDELBART klipper banden med dem. Herr H visste exakt vad de var för jävlar.

Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Sätter dom klorna i din fru blir hon hjärntvättad och kommer tvingas att välja sekten eller dig. Sekten vinner alltid kan jag meddela dig. Bryt all kontakt med dessa människor. Hitta nytt jobb åt frun. Det kommer aldrig bli bra om hon blir medlem.
Håller med dig helt och fullt vad gäller detta.
Citera
2025-06-07, 16:11
Medlem
Läser svaren och håller med i mycket.

Att vara tillsammans med någon handlar för mig mycket om att dela värderingar. I din text läser jag att du upplever att din fru går en annan väg som skiljer sig åt från din.

Dags att öppna dörren som skaver och uttrycka det, och uppmuntra henne men att vara tydlig med de valen hon gör innebär något annat för er.
Citera
2025-06-07, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Min fru är från Kina och har bott här i Sverige i några år nu. Hon har skaffat vänner via jobbet och allt känns bra. Vi har barn tillsammans, hus, och livet rullar på som det ska.

Men det finns en grej som bekymrar mig lite. Många av hennes nya “vänner” är Jehovas vittnen. Vi blev bjudna på middag hemma hos dem, och de har barn i samma ålder som våra, så det kändes verkligen kul och naturligt. De kommer också från Kina, vilket gjorde det lättare att prata.

Dock var det ett annat par med på middagen – en svensk man och en kvinna från Afrika. När vi skulle börja äta bad de en bön, vilket gjorde mig lite obekväm, men jag försökte att inte tänka så mycket på det. De var i övrigt trevliga och pratade mest om kultur och vardag.

Några dagar senare hittade jag en Jehovas vittnen-bibel hemma hos oss, tillsammans med ett handskrivet brev från någon som skrev att de tyckte det var trevligt att träffas och så vidare. Jag frågade min fru om det, och hon sa bara att hon fått det av en av sina vänner.

Jag har försökt förklara för henne att Jehovas vittnen ofta söker kontakt med personer som kanske är lite mer sårbara eller ensamma, och att jag är orolig för vad deras tro innebär. Jag vet att många av dem är trevliga människor, men det är deras religiösa regler som jag har svårt för, som att de kan utesluta familjemedlemmar som lämnar tron och deras starka regler kring blodtransfusioner.

Jag är i grunden ointresserad av religion, och ser det mest som en slags önsketänkande. Jag tänker att om Bibeln hade skrivits idag hade den kanske varit lika fiktiv som Harry Potter, men det är bara min åsikt.

Min fru sa nyligen att hon skulle följa med sina kompisar till deras “kyrka” för att lyssna på musik. Jag tyckte det lät trevligt, tänkte att kyrkor kan vara fina för musik och gemenskap. Men sen fick jag reda på att det var en Jehovas vittnen-samling. Hon berättade att hon inte riktigt förstod vad som sades och att hon kände sig obekväm där, men ändå fortsätter hon umgås med dem.

Jag har inget emot personerna i sig, men jag vill verkligen inte att hon ska gå med i Jehovas vittnen. Jag antar att de har strikta regler kring äktenskap och andra saker, och jag är orolig för vad det skulle innebära för vår familj.

Har någon här erfarenhet av Jehovas vittnen, eller tips på hur man kan hantera en sådan situation utan att skapa konflikt hemma?

100% , det är en sjuk sekt. Vill du rädda ditt förhållande så låt henne inte umgås med dem. Annars ställ ultimatum , du eller sekten
Citera
2025-06-07, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
JV är en av de vidrigaste sekterna som finns. De vet att sätta klorna i rätt offer - gärna utlänningar som inte har ett nätverk av släkt och vänner kring sig som kan skydda dem - precis som din fru. De är tokiga i andras pengar och backar inte för att ruinera dig. JV hatar dig om du inte är JV.

Se till att din fru OMEDELBART klipper banden med dem. Herr H visste exakt vad de var för jävlar.

Håller med dig helt och fullt vad gäller detta.
Förmodligen är det redan försent för TS. Jehovas har satt klorna i henne och kommer inte släppa henne. TS måste handla omedelbart om det inte ska gå åt helvete
Citera
2025-06-07, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Min fru är från Kina och har bott här i Sverige i några år nu. Hon har skaffat vänner via jobbet och allt känns bra. Vi har barn tillsammans, hus, och livet rullar på som det ska.

Men det finns en grej som bekymrar mig lite. Många av hennes nya “vänner” är Jehovas vittnen. Vi blev bjudna på middag hemma hos dem, och de har barn i samma ålder som våra, så det kändes verkligen kul och naturligt. De kommer också från Kina, vilket gjorde det lättare att prata.

Dock var det ett annat par med på middagen – en svensk man och en kvinna från Afrika. När vi skulle börja äta bad de en bön, vilket gjorde mig lite obekväm, men jag försökte att inte tänka så mycket på det. De var i övrigt trevliga och pratade mest om kultur och vardag.

Några dagar senare hittade jag en Jehovas vittnen-bibel hemma hos oss, tillsammans med ett handskrivet brev från någon som skrev att de tyckte det var trevligt att träffas och så vidare. Jag frågade min fru om det, och hon sa bara att hon fått det av en av sina vänner.

Jag har försökt förklara för henne att Jehovas vittnen ofta söker kontakt med personer som kanske är lite mer sårbara eller ensamma, och att jag är orolig för vad deras tro innebär. Jag vet att många av dem är trevliga människor, men det är deras religiösa regler som jag har svårt för, som att de kan utesluta familjemedlemmar som lämnar tron och deras starka regler kring blodtransfusioner.

Jag är i grunden ointresserad av religion, och ser det mest som en slags önsketänkande. Jag tänker att om Bibeln hade skrivits idag hade den kanske varit lika fiktiv som Harry Potter, men det är bara min åsikt.

Min fru sa nyligen att hon skulle följa med sina kompisar till deras “kyrka” för att lyssna på musik. Jag tyckte det lät trevligt, tänkte att kyrkor kan vara fina för musik och gemenskap. Men sen fick jag reda på att det var en Jehovas vittnen-samling. Hon berättade att hon inte riktigt förstod vad som sades och att hon kände sig obekväm där, men ändå fortsätter hon umgås med dem.

Jag har inget emot personerna i sig, men jag vill verkligen inte att hon ska gå med i Jehovas vittnen. Jag antar att de har strikta regler kring äktenskap och andra saker, och jag är orolig för vad det skulle innebära för vår familj.

Har någon här erfarenhet av Jehovas vittnen, eller tips på hur man kan hantera en sådan situation utan att skapa konflikt hemma?

Ja du bör rädda henne JH är experter på att manipulera och hjärntvätta folk nästan närre än den andra sekten Livets Ord.
Håll din fru borta från detta
Citera
2025-06-07, 17:15
Medlem
En mycket farlig situation som i slutändan kan förstöra din egen familj, jag bekräftar alltså den känsla som du har att det finns anledning att vara orolig.

Jehovas Vittnen är kända för att verkligen på fullt allvar gå in och manipulera hur folk tänker och är en sekt-liknande organisation i ordets rätta bemärkelse. Man ska verkligen inte betrakta de som sina vänner.

Om man inte smidigt lämnar och tackar nej nu innan det blivit allvar så kan det bli riktiga problem, där de kommer att vända din fru emot dig och påstå fula saker som att du är stämplad av djävulen, att du är en dålig människa och helt enkelt säga att du bär tecken på att inte följa guds påbud och därför hamnar hon i synd och fara om hon fortsätter att umgås med dig.

Precis vad som helst kan alltså hända.

Sedan som flera påpekat i tråden så handlar det om att de siktar in sig på de som är svaga på något sätt och som man lyft fram så är det nog ensamheten som är svagheten i detta sammanhang. Hon vill så gärna få lite vänner att hon blundar för att de representerar en sektliknande organisation.

Lösningen måste därför bli att hitta vänner på annat sätt och på det sättet stärka henne att hon inte är svag längre utan har bra vänner redan så hon behöver inte dessa jehovas vittnen som vänner.
Citera
2025-06-07, 17:45
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Du är fan lika hjärntvättad som muslimerna.
Ja där är det väl ändå en viss skillnad då de titt som tätt vidhåller behovet av fysiskt våld?
Nu jämför du äpplen och päron.
Citera
2025-06-07, 17:57
Medlem
Molekyl3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Det är två olika religioner. Scientologer tror på en historia om är skrivet av en sci-fi författare. Kristendomen tror på Jesus och religiösa skrifter som sammanställts till en bibel. För Jehovas vittnen tror de på skillnaden i vad Jesus sade på korset där det skiljer ett skiljetecken från övriga kristna rörelser.
Så Jehovas tror på ett skiljetecken.

Okej! Tack för klargörande och sorry för lite ot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in