• 7
  • 8
2025-06-08, 11:30
Medlem
Public Enemys avatar
ja, du bör vara orolig.
Citera
2025-06-08, 11:36
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Genomskåda vad? Sanningen? De hade ju inte existerat om det de sade var falskt. Logiskt.

Och varför kommer aldrig Harmagedon? Logiskt?
Citera
2025-06-08, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Och varför kommer aldrig Harmagedon? Logiskt?

Tydligen för att JV behöver omvända fler kineser. 😁😎
Citera
2025-06-08, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Ja där är det väl ändå en viss skillnad då de titt som tätt vidhåller behovet av fysiskt våld?
Nu jämför du äpplen och päron.

Menar du att det skulle vara vettigt att gå till en Jehovasförsamling bara för att träffa landsmän?
Citera
2025-06-08, 16:39
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Menar du att det skulle vara vettigt att gå till en Jehovasförsamling bara för att träffa landsmän?
Nej det är väl som att gå på Lidl för att träffa snickare?
Finns sådana där, men vad det ena har med det andra att göra förstår jag inte.

För snickare slår man upp gula sidorna.
Vill man helt urskillningslöst umgås med landsmän får man väl kolla upp vad de brukar ha för hobbys, även om jag tycker att det är rätt märkligt att vilja umgås med folk av samma nationalitet utan hänsyn till hurdana de är.

Föredrar solklart en trevlig spanjor över min kufiska granne med svenskt namn.
Senast redigerad av Kottkompott 2025-06-08 kl. 16:45.
Citera
2025-06-08, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Förmodligen är det redan försent för TS. Jehovas har satt klorna i henne och kommer inte släppa henne. TS måste handla omedelbart om det inte ska gå åt helvete
Ja, mitt råd är att flytta därifrån eller få in henne i nåt annat som kommer att uppta hennes tid. Kanske till och med bäst om hon åker till Filippinerna och landar där ett tag så hon återgår till sin familjs värderingar. Det är dock bråttom för när hon väl är indoktrinerad så kommer allt, som du skriver, gå åt helvete.
Citera
2025-06-08, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Ja, mitt råd är att flytta därifrån eller få in henne i nåt annat som kommer att uppta hennes tid. Kanske till och med bäst om hon åker till Filippinerna och landar där ett tag så hon återgår till sin familjs värderingar. Det är dock bråttom för när hon väl är indoktrinerad så kommer allt, som du skriver, gå åt helvete.
Nu var TS kvinna från Kina men tanken är samma. Låt henne va med sinbnära familj så de kan rädda henne
Citera
2025-06-09, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Nu var TS kvinna från Kina men tanken är samma. Låt henne va med sinbnära familj så de kan rädda henne.
Just det, kinesiska var hon. Ännu bättre ty kineserna är duktiga på att bota sektmedlemmar.

Hata JV.
Citera
2025-06-09, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wastl
Det är tråkigt att se att många är så
negativa till JV. Det handlar INTE om att slå klorna i människor, att få dem med i en sekt eller att tvinga folk att välja mellan sin familj och Gud.

Men - jag har största förståelse för att du är orolig! Det finns så många sekter som ställer till det för människor och deras familjer. Och det här med religion är ett känsligt och svårt ämne.

Spontant kan jag ge dig två råd:

1) Gå in på jw.org och läs på med ett öppet sinne om vad de tror på.

2) Prata ärligt om dina farhågor med dem.
Du kommer att få se att det går att tala med dem om allt, utan omsvep. Många har
själv varit kritiska och på sin vakt i början.

Samtidigt pågår en positiv förändring hos JV
mot allt större resonlighet och flexibilitet.
Det kan jag själv intyga...

Hur var det nu med resonligheten och flexibiliteten? Kan du ha julgran eller äta en bit blodpudding, eller rösta i ett demokratiskt val utan att hamna i trubbel i församlingen? Jag gissar att du aldrig kommer att ge ett uppriktigt svar på dessa frågor.😁😎
Citera
2025-06-09, 18:45
Medlem
Galdars avatar
Får jag av nyfikenhet fråga vilken stad det rör sig om?

I Göteborg finns en del rekryterade som pratar kinesiska som inte är kineser och dom är ganska jobbiga att bli av med . I vissa fall nämner dom inte att dom är Jehovas förens ni kanske umgåtts fyra, fem gånger och de säger inte att det är rikets sal de bjuder in folk till för " att lyssna på musik ", de använder det kinesiska ordet för kyrka .

Förklara för din fru att Jehovas är typ som falun- gong fast värre , då har hon något i sekt väg att jämföra med som hon känner till från hemlandet.

Om din fru är intresserad av att öva på att prata svenska och träffa vänner i kyrkan så är frikyrkan och Svenska kyrkan ett bättre alternativ , med bättre musik dessutom , finns även korskyrka i Göteborg där en del kineser umgås . Håll er långt borta från Jehovas dom är helt galna , har analyserat deras religion och community utifrån en teori som kallas för the bounded choice theory en sekt expert skapat, och kan enkelt säga att det är en sekt .

Om din fru kommer från fastlandet har hon säkert varit tvungen att studera marxism i skolan och lärt sig om Marx syn på religion, jag håller visserligen inte med Marx för jag är kristen, men när det gäller Jehovas, islam och likande så håller jag med . Säg till din fru att Jehovas är det opium för hjärnan Marx talade om, om hon inte förstår hänvisa till 精神鸦片.

Be även din fru att hålla sig så långt borta hon kan från tre själv kyrkan i kina .
Citera
2025-06-18, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Det är väl kanske alla hot om "helvetet" som kanske biter på folk.
Då får du ju vara så god att förklara med källor att "helvetet" är uppfunnet av människan.

Jehovas vittnen tror inte på helvetet. Så de kommer heller inte med hot om det, eller använder det som ett sätt att locka till sig nya medlemmar/vittnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Vad är det för skillnad mellan Jehovas och scientologer?

Jehovas vittnen har vissa likheter med andra kristna trossamfund, men också vissa skillnader. De tror tex på samma Gud, samt Jesus. Men inte på treenigheten. De använder sig av bibeln samt egna publikationer (tex Vakttornet).

Scientologerna fokuserar mer på auditering (en slags terapi eller andlig vägledning) samt kurser. Det kan bli ganska dyrt i slutändan. De har inte gudstjänster eller liknande (Jehovas vittnen har möten och sammankomster, och studerar i bibeln och egna publikationer etc, så lite annorlunda från en vanlig gudstjänst med). Svårt att säga att scientologerna egentligen tror på samma saker. Det beror på hur långt de har kommit med kurser och OT-nivåer (och det kan ta åratal).

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Det är två olika religioner. Scientologer tror på en historia om är skrivet av en sci-fi författare. Kristendomen tror på Jesus och religiösa skrifter som sammanställts till en bibel. För Jehovas vittnen tror de på skillnaden i vad Jesus sade på korset där det skiljer ett skiljetecken från övriga kristna rörelser.
Så Jehovas tror på ett skiljetecken.

Det är dock inte den enda skillnaden mellan Jehovas vittnen och andre kristna trossamfund. JV tror tex att Jesus dog på en påle istället för ett kors, de tror inte på treenigheten, de tror att Jesus är samma person som ärkeängeln Mikael, de vägrar blodtransfusioner av religiösa skäl, firar inte jul, födelsedagar etc och så finns det en del andra skillnader. Så det är inte bara en enda sak.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in