2025-06-07, 19:25
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Hon är inte svensk. Lägg bara ner.

En svensk medborgare som älskar Sverige.
Som vill att vi ska ta efter Norge vad det gäller nationaldagsfirande, dvs bära folkdräkt.
Klart som fan att den vackra och stiliga kvinnan är svensk.

Du pissar på Svenska Akademien vars beskyddare är Hans Majestät Carl XVI Gustaf

Själv så anser jag att svenska språket är mycket fint och att vi ska respektera det och ords innebörd.

Ur Svensk ordbok (SO)

"svensk svensken svenskar
substantiv

1 person med svenskt med*borgarskap
Historik: belagt sedan 1558

2 person som identifierar sig med svensk etnicitet
Exempel: han känner sig som både svensk och kurd
Historik: belagt sedan 1835"

https://svenska.se/tre/?sok=svensk&pz=1"

Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Som jag skrivit flera gånger nu så är de ev. svenska huvuddoken icke-religiösa medan de muslimska hucklena är det och därmed diskvalificerar detta användandet till den svenska nationaldräkten på SVENSKA nationaldagen!

Så kan du tycka. Den vackra stiliga svenska kvinnan har dock all rätt att välja vilken sorts huvuduk/huckle hon vill ha.

Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Som jag skrivit flera gånger nu så är de ev. svenska huvuddoken icke-religiösa medan de muslimska hucklena är det och därmed diskvalificerar detta användandet till den svenska nationaldräkten på SVENSKA nationaldagen!
Senast redigerad av FyFanVadFattigt. 2025-06-07 kl. 19:27.
Citera
2025-06-07, 19:25
Medlem
Mad monks avatar
Jag firade nationaldagen genom att supa och äta griskött.
Citera
2025-06-07, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Som vill att vi ska ta efter Norge vad det gäller nationaldagsfirande, dvs bära folkdräkt.

Själv så anser jag att svenska språket är mycket fint och att vi ska respektera det och ords innebörd.

Ur Svensk ordbok (SO)

substantiv

Så kan du tycka. Den vackra stiliga svenska kvinnan har dock all rätt att välja vilken sorts huvuduk/huckle hon vill ha.

En svensk medborgare som vill att Sverige ska ta efter Norge i nationaldagsfirande?

Fan vad du ljuger! Jag sökte på "Fira 17 maj i slöja" för att hitta bilder på muslimska kvinnor i Norge som viftar med Norges flagga och firar Norges nationaldag samtidigt som de bär slöja.

Gissa vad? Jag hittade absolut ingenting.

Om Kaeli Abdi vill att vi svenskar ska fira nationaldag på samma sätt som norrmännen firar sin, så ska hon ta av sig sin vidriga muslimtrasa på huvudet!
Citera
2025-06-07, 19:45
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Hon firade den förmodligen mer än de flesta svenskar.

Jag vill minnas att man gick ut och sjöng nationalsången och hissade svenska flaggan när jag var barn. Men det slutade man med. Blev det fult att fira nationaldagen eller vad hände?

Det är väl ärligt talat aldrig någon som firade nationaldagen back in the days? För det första fanns den inte ens förrän nån gång på åttiotalet och de flesta var ändå på jobbet i och med att det inte var en helgdag fram tills för typ tjugo år sen. Den kulturella signifikansen av nationaldagen är också minimal för de flesta svenskar (liksom vem bryr sig exakt vilken dag Gustav Vasa valdes till kung), till skillnad från tex norrmännen som har landets självständighet starkt knutet till syttende mai.

Sen kan det absolut ändå finnas anledningar att fira nationaldagen, särskilt i dessa tider då det blir uppenbart vilket fantastiskt land Sverige ändå är, men att det skulle gjorts mer förr i tiden har du ju bara drömt ihop.
Citera
2025-06-07, 19:50
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
En svensk medborgare som vill att Sverige ska ta efter Norge i nationaldagsfirande?

Fan vad du ljuger! Jag sökte på "Fira 17 maj i slöja" för att hitta bilder på muslimska kvinnor i Norge som viftar med Norges flagga och firar Norges nationaldag samtidigt som de bär slöja.

Gissa vad? Jag hittade absolut ingenting.

Om Kaeli Abdi vill att vi svenskar ska fira nationaldag på samma sätt som norrmännen firar sin, så ska hon ta av sig sin vidriga muslimtrasa på huvudet!

Kära rassesvin. Jag ljuger inte det minsta. Dessutom har hon huckle som det heter på äldre svenska på sig. En huvuduk såg du nog på de som firar nationaldagen i Norge iklädda folkdräkt. Vilken sorts huvudduk man väljer att bära har du såklart ingen rätt att bestämma över.

Klädsel är en del av yttrandefriheten. Läs gärna artikel 19 i konventionen om de mänskliga rättigheterna. Då förstår du att det är en del av yttrandefriheten så länge det inte bryter mot någon lag (tex kläder med rassistiska/nazistiska symboler eller slagord).

"Men sen är det också nationaldagen som jag också vill fira, så jag hyr en stuga med ett par vänner där jag ska försöka kombinera de två högtiderna, med mycket god svensk mat, Sverigedräkten och massa böner, säger hon och fortsätter:

Jag försöker att introducera Norges version av nationaldagsfirandet i Sverige, för jag tycker ju att man ska fira, vi har så mycket saker att fira."
Citera
2025-06-07, 20:05
Medlem
-charliesheens avatar
Väldigt uppskattat! Tack Kaeli! Tyckte även dräkten såg cool ut. Hennes svar visar på att hon även är intelligent.
Senast redigerad av -charliesheen 2025-06-07 kl. 20:09.
Citera
2025-06-07, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Om du googlar svensk nationaldräkt ser du att huvudduk ingår i många av dem.

Du verkar vara en av de där välvilliga feministerna som försvarar den muslimska slöjan för att du tror att slöjan handlar om kvinnors rätt att klä sig som de vill. Du kunde inte ha mer fel.

Citat:
Slöjan kan inte betyda annat än underkastelse.

Att stötta kvinnor som ”väljer” förtryck är sålunda inte ett befriande feministiskt projekt utan ett hot mot kvinnors frihet i allmänhet, skriver Devin Rexvid.

https://www.expressen.se/debatt/sloj...underkastelse/

Slöjan är själva förtrycket, eftersom slöjan både symboliserar och upprätthåller könsapartheid, alltså den skarpa sociala, samhälleliga och legala åtskillnaden mellan män och kvinnor i religionens namn. Könsapartheid inom islam är jämförbar med den apartheid mellan vita och svarta som fanns i Sydafrika.

https://s.france24.com/media/display...3231824328.jpg

Men slöjan på muslimer i Sverige betyder ju inte samma sak som den betyder i muslimska länder, säger du kanske. Okej! Då kan vi väl också tillåta hakkors i Sverige? För ett hakkors i Sverige betyder väl inte samma sak som det betydde i Tredje Rikets Tyskland? Ingen blir ju ihjälgasad i ett koncentrationsläger här, och då är det väl okej för oss att bära hakkors?

För övrigt - du inbillar dig väl inte att minderåriga muslimska flickor bosatta i Sverige inte blir förda utomlands och bortgifta? Du inbillar dig väl inte att inga muslimska flickor bosatta i Sverige blir omskurna? Eller hedersmördade?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...mordet-pa-saga

Och det där snacket om svenska folkdräkter ofta hade huvudbonad. De där folkdräkterna är gamla, oftast från 1800-talet eller äldre. På 1800-talet hade svenska kvinnor inte samma rättigheter som svenska män, och folkdräkternas huvudbonader symboliserade det.

Men Sverigedräkten är nyare, den är från början av 1900-talet, när Sverige var på väg att bli ett modernt samhälle. Att sätta slöja på Sverigedräkten är lika illa som att sätta slöja på polisuniformen.

https://static-cdn.sr.se/images/416/..._2048_1152.jpg

Vilka lagar ska den beslöjade poliskvinnan försvara? Sveriges lagar eller sharialagarna? Och vilka normer och seder ska Sverigedräkten symbolisera? Ska den försvara normerna i "ett svenskt Sverige", eller ska den försvara sharialagarna i ett Sverige som har tagits över av islam?
Citera
2025-06-07, 20:34
Medlem
Citat:
Kära rassesvin. Jag ljuger inte det minsta. Dessutom har hon huckle som det heter på äldre svenska på sig.

Huckle: https://ems.dimu.org/image/022yhzcYC...sion=1200x1200

Hijab: https://cdn.abicart.com/shop/ws45/60...pic-ac8a2f.jpg

Citat:
En huvuduk såg du nog på de som firar nationaldagen i Norge iklädda folkdräkt. Vilken sorts huvudduk man väljer att bära har du såklart ingen rätt att bestämma över.

Nej, jag såg ingen huvudduk när jag sökte efter bilder på kvinnor i slöja som firade 17 maj. Men eftersom du anser att det finns sådana bilder, så är det din sak att ta fram en sådan bild och visa den.

Citat:
Klädsel är en del av yttrandefriheten. Läs gärna artikel 19 i konventionen om de mänskliga rättigheterna. Då förstår du att det är en del av yttrandefriheten så länge det inte bryter mot någon lag (tex kläder med rassistiska/nazistiska symboler eller slagord).

Nej, det finns ju ingen anledning att någonsin vara kritisk mot hijaben, enligt dig. För den står ju aldrig för förtryck.

Citat:
Förundersökningen om mordet på 22-åriga Shahida är en skrämmande läsning om hur den familj som hon vuxit upp med, som skulle ha älskat henne och hållit henne trygg, misstänks ha dödat henne.

Hur de tros ha tagit med henne i sin bil, strypt henne med den sjal som hon egentligen inte ville bära, och sedan försökt bränna upp hennes kropp.

Allt, enligt åklagaren, för att bevara familjens heder.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...are-ar-hon-dod

Citat:
Sen den islamiska revolutionen 1979 måste kvinnor i Iran täcka håret när de lämnar hemmet. Den 22-åriga kvinnan Mahsa Jina Amini, som kallades Jina av sin familj, var på besök i huvudstaden från den kurdiska regionen i landet. Hon greps efter att hennes hijab inte satt på rätt sätt enligt sedlighetspolisen. Vad som sen hände är omdebatterat. Enligt polisen föll hon plötsligt ihop, men hennes pappa beskriver att dotterns kropp bar spår av slag. Mahsa Jina Amini hamnade i koma och förklarades senare död på sjukhus. På bilderna från intensivvårdsavdelningen syns 22-åringen med bandage runt huvudet och slangar inkopplade. Myndigheterna har hävdat att hon fick en hjärtattack.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt...sas-dod-i-iran

För din egen del älskar du väl hijaben, därför att SD hatar den. Och allt som SD hatar älskar väl du. Skit samma om en och annan kvinna blir strypt av familjen med just sin hijab, eller blir ihjälslagen av polisen i något muslimskt land för att hennes slöja inte sitter rätt.

Inte konstigt att du älskar idén att fira Sveriges nationaldag i Sverigedräkt med muslimsk slöja!
Senast redigerad av Egna-tankar 2025-06-07 kl. 20:39.
Citera
2025-06-07, 20:48
Medlem
Avalionns avatar
Citat:
Nej du det gör vi inte. Sluta ljug. Muslimer kan inte öppna munnen innan lögnen kommer. Finns inte en muslim som inte konstant ljuger. Helt otroligt.

Är du en av dom?
Citera
2025-06-07, 20:49
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Huckle: https://ems.dimu.org/image/022yhzcYC...sion=1200x1200

Hijab: https://cdn.abicart.com/shop/ws45/60...pic-ac8a2f.jpg

Nej, jag såg ingen huvudduk när jag sökte efter bilder på kvinnor i slöja som firade 17 maj. Men eftersom du anser att det finns sådana bilder, så är det din sak att ta fram en sådan bild och visa den.

Nej, det finns ju ingen anledning att någonsin vara kritisk mot hijaben, enligt dig. För den står ju aldrig för förtryck. Din whataboutism tänker jag inte kommentera.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...are-ar-hon-dod

För din egen del älskar du väl hijaben, därför att SD hatar den. Och allt som SD hatar älskar väl du. Skit samma om en och annan kvinna blir strypt av familjen med just sin hijab.

Inte konstigt att du älskar idén att fira Sveriges nationaldag i Sverigedräkt med muslimsk slöja!

Kvinnan hade på sig en huvudduk, ett huckle helt enkelt.
Att du tror att du har tolkningsföreträde till vilken sort huvudduk kvinnan väljer att ha är bara patetiskt.
Hon väljer vilken klädsel som hon vill.
Sverigerassister klagar ofta på bristen av yttrandefrihet. Men denna vackra, stiliga kvinnas yttrandefrihet och mänskliga rättigheter vill man tydligen inskränka. Patetiskt.
Senast redigerad av FyFanVadFattigt. 2025-06-07 kl. 20:51.
Citera
2025-06-07, 21:11
Medlem
alicia66s avatar
Citat:

Ur Svensk ordbok (SO)

substantiv

Missbruka inte språket då. Hon har inte stil. Byxor och gympadojor till klänning är allt annat än stil. hon är inte vacker utan ful som stryk. Dessutom är hon fet.
Om jag går till mosken iklädd muslimskt huckle kort kjol och urringad magtröja. Tror du det skulle vara ok?
Citera
2025-06-07, 21:22
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Missbruka inte språket då. Hon har inte stil. Byxor och gympadojor till klänning är allt annat än stil. hon är inte vacker utan ful som stryk. Dessutom är hon fet.
Om jag går till mosken iklädd muslimskt huckle kort kjol och urringad magtröja. Tror du det skulle vara ok?

Du behöver nog gå till Specsavers.

Menar du att moskéer är offentliga byggnader?
Beskriver du vad du brukar ha på dig när du går i Kyrkan eller är du både rasist och ateist?

Jag tycker att det är underbart att en svensk, stilig och vacker ung kvinna älskar Sverige och vår nationaldag och att hon har på sig nationaldräkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in