• 4
  • 5
2025-06-07, 22:13
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
Sluta inte. Det är på många sätt ett bättre liv att vara sparsam. Färre ting att bry sig om och mindre sveda när saker går sönder. Dopaminkicken man får att konsumtion får man ändå äta upp senare. Jag drömmer om ett så enkelt liv som möjligt med så få ting som möjligt.
Nja jag vet inte.
Jag njuter ju inte på något sätt av mina pengar.
Dom hamnar i slutändan på stora sparkontot och där rörs dom aldrig nånsin. Aldrig till semester, inte till nånting.
Jag kan inte hjälpa att jag faktiskt ser på mina skuldsatta kollegor som lever loppan samtidigt som dom är på ruinens brant med avund. Vad är det man brukar säga, korkade människor är lyckligare?
Dom njuter åtminstone av sina pengar, även om dom tar slut.
För mig är det bara siffror som hamnar på en stor hög som jag inte kan använda för då raserar världen. Om inte familjen behöver pengarna, då går det plötsligt jätte bra.
Mitt berg bara växer och kommer fortsätta växa tills jag är död medans jag klurar på om jag ska köpa en uppdaterad mobil eller inte.

Jag kanske bara har som lösning att jag lägger undan en sparsam pott varje månad som skall spenderas med benämning på skall.
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-06-07 kl. 22:24.
Citera
2025-06-07, 22:15
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Samma här, Desto mer kontot växer desto mindre vill jag spendera på prylar så länge det inte gäller barnen och då oftast resor då jag vill ge dom minnen.

Kan det ha att göra med att man blir äldre och det är inte lika kul att köpa det senaste av allt? Tyckte nöjet med prylar försvann när man faktiskt fick råd att köpa det man vill ha utan problem.
Ja det finns definitivt ett mönster där även hos mig, ju mer kontot växer desto snålare blir jag.
Citera
2025-06-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nastrixer
Har lite samma problem. Men jag har löst det genom att unna mig en schysst massage varje månad och medlemskap i ett bra gym med bastu osv. Lite guldkant på tillvaron utan att spendera för mycket.

Samma här! Jag har samma problem.

Men jag unnar mig en till två massage i månaden samt så kör jag alltid en stor kaffe på Circle K när jag har vägarna förbi.
Citera
2025-06-09, 16:17
Medlem
Jag och frun kör gemensam ekonomi med månadspeng. Jag (långtids-)sparar inte min månadspeng, utan den går till uteluncher, kläder, prylar, bärs med kompisarna, etc.

Med andra ord: sätt en budget för vad du ska spendera på dig och sen följer du den.
Citera
2025-06-09, 20:26
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Ja det finns definitivt ett mönster där även hos mig, ju mer kontot växer desto snålare blir jag.
Jag hade den tanken också nyligen och då får man gå tillbaka till sig själv vad man verkligen vill. Man ställer ju sig många frågor innan man slår till på något nytt.

Det kan också vara bra att göra motsatsen. Då saker tar upp tid för underhåll, användning och transport. Denna tiden blir ju fri och ledig om du gör dig av med sakerna?

Tid är pengar?

När du förstår detta så är det värt att skaffa nya skor. Jag köpte nya igår och kan gå snabbare. Jag vet ej hur mycket snabbare exakt men det känns så.

Mobiluppdatering kan ge tillbaka tid men även nedgradering till dumtelefon utan appar eller en app som installeras och gör om en nyare telefonen till dum kan också hjälpa dig. Detta minskar distraktionerna så att du kan vara levande i nuet och känna av de intryck som man kan få i den närvaron som många andra snabbspolar förbi.

Jag tycker väl mindre om att spendera på mig själv när jag fokuserar på "viktigare" saker eller människor än mig själv. Det kanske där skon klämmer.

Man måste älska sig själv lite mer så kommer man antagligen spendera lite mer.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in