2025-06-09, 14:11
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modig39
Hur kan energibolaget låna ut deras bilar till en person som saknar körkort??? Låter helt sjukt och företaget borde åka på detta. Man kollar körkort innan man lånar ut en bil. Så jävla oseriöst företag i mina ögon.

Det är rätt många företag som inte kollar körkort. På många kontor har man ett skåp hos administrationen där pärm med bokningslista, bensinkort och bilnycklar ligger. Man utgår från att de anställda är pålitliga individer. Det fungerar i 99.9% av alla fall.

Det här företaget kommer dock att få sig en käftsmäll. Många försäkringar har en klausul där ersättning inte betalas ut om en person kört bilen utan körkort eller onykter. Detta är vanlig standardformulering i försäkringsklausuler.
Företaget får vackert köpa en ny bil för egna pengar och skippa 2025 års julfest.
Citera
2025-06-09, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Jag vet. Det är löjligt. Behöver mest JSs p-nr för koll om hon verkligen har skyddad ID, vill ingen dra iväg ett PM? Eller lägga upp domarna? Julia har inte överklagat någon dom så man kan ta det via hovrätten. Vänersborgs tingsrätt lessnade väl när flera personer begärt ut samma domar.

En ny trend jag märkt av under våren är också att ordningsvakter sätts vid datorer i domstolarnas receptioner. Ja, de undertecknar med sitt yrke. En ordningsvakt skrev att förundersökningen i ett av förra veckans största åtal inte är offentlig förrän domen har kommit. Drygt att tjafsa med sådant när man har koll själv.

Utifrån att jag delar med mig av FUP och domar på forumet i princip dagligen kan det kännas trist när inga andra vill dela med sig. Jag bor inte i Sverige så har lite svårt att förstå den svenska individualismen.

sverige är ett land där alla tar hand som sig själva och skiter i andra människor, så räkna inte med någon hjälp

jag tror jag kom ihåg den händelsen med tjejen o en annan tjej snodde väskan från en tant,
Citera
2025-06-09, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qozoker
Låter som att killarna satt i baksätet obältade därav inte överlevde kraschen och bilen verkar ha träffat ett träd på höger sida baserad på bilder på olycksplatsen så Erika har blivit troligtvis träffad och intryckt av kraften medans chauffören klarat sig med lindriga skador. En liknande olycka skedde för många år sen och endast chauffören klarade sig oskadd pga ovanstående scenario.

De hade säkert jättekul fram till det smällde. Spännande att åka snabbt och alla skrattar.

Däremot är jag fundersam över vad det är för HR avdelning på det företaget som anställde dessa opålitliga.
Citera
2025-06-09, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perpersan
De hade säkert jättekul fram till det smällde. Spännande att åka snabbt och alla skrattar.

Däremot är jag fundersam över vad det är för HR avdelning på det företaget som anställde dessa opålitliga.

Sommarn närmar sig och de behövde nog personal inför semestertider samt vem fan vill jobba som telefonförsäljare så nog var det akut att ta vem som än sökte tjänsterna
Citera
2025-06-09, 15:43
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perpersan

Citat:
Ursprungligen postat av qozoker
Sommarn närmar sig och de behövde nog personal inför semestertider samt vem fan vill jobba som telefonförsäljare så nog var det akut att ta vem som än sökte tjänsterna
Det är ett mer eller mindre blufföretag inom "den gröna näringen" - katastrofala siffror har bolaget.
Citera
2025-06-09, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobsteel
Såg hon var vän me håkkymålisen Råbin på boken.

Men vem den tredje passageraren var har efter 49 sidor inte framgått.
Liam , från Stockholmstrakten är allt som framgått hittills.
Citera
2025-06-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realfake
Erika heter J*nass*n i efternamn. Från Motala.
Svensk tjej med fallenhet för utländska killar med drogproblem.

* = O

Hur vet du hennes preferenser? Är det en polare till dig?
Citera
2025-06-09, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nä, men svårt att avgöra om någon man nyss träffat bara är en "spontan, crazy och sprallig" damp-brud eller fjuttad. Framförallt svårt när man bara levt i 21 år, i ett mindre samhälle...

Jag håller med dig. Och vid 21 är livet fortfarande relativt outforskat och YOLO. Lider med de anhöriga
Citera
2025-06-09, 17:18
Medlem
Så kvinnan saknade körkort, synd att man inte kan åtala för mord i såna här lägen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rce=androidapp
Citera
2025-06-09, 17:21
Medlem
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bamse231
Så kvinnan saknade körkort, synd att man inte kan åtala för mord i såna här lägen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rce=androidapp

Dom som åkte med är ju lika dumma i huvudet dom som sätter sig i en bil som en berusad person utan körkort skall köra.
Citera
2025-06-09, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Dom som åkte med är ju lika dumma i huvudet dom som sätter sig i en bil som en berusad person utan körkort skall köra.

Hur skulle dom kunnat veta att deras nya kollega är påtänd och saknar körkort?
Citera
2025-06-09, 17:27
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
sverige är ett land där alla tar hand som sig själva och skiter i andra människor, så räkna inte med någon hjälp

jag tror jag kom ihåg den händelsen med tjejen o en annan tjej snodde väskan från en tant,

Det är en trist inställning. Folk vill bara ha, inte ge något själva.

Källkritik gott folk!
Friande domar kan ge mer fakta än fällande. Kolla därför upp allt på personen.

I domen 2024 där Julia frias från folkbokföringsbrott har hon inte skyddad ID. För isåfall hade det framkommit överst. Istället står en Vänersborgsadress.

Någon har tidigare i tråden misstolkat domen och tolkat den som att

- JS frias från folkbokföringsbrott = hennes bortförklaring i tingsrätten att hon har skyddad identitet stämmer.

Ingen i tingsrätten har tagit reda på fakta. Eftersom åklagaren inte för fram fakta om JS status i folkbokföringsregistret frias hon av Vänersborgs tingsrätt, som måste gå på Julias uppgifter. Tingsrätten själva hittar ingen uppgift om skyddad ID i folkbokföringen så de skriver ut JS adress och postar domen dit, i vanlig ordning. Domar till personer med sekretess ser helt annorlunda ut och går till Skatteverket.

Julia är uppenbart en manipulativ människa. Därför kan man inte ta hennes bortförklaringar till brott som hon är misstänkt för, som sanning. Trist att ingen kunde uppge källa till sina säkra Skyddad ID- inlägg. Hur svårt är det att nämna att man citerar en dom (som man har missförstått)?

Kvinnan har inte skyddad ID 2024-11-22. Isåfall har hon erhållit det senare i livet. Det är dock mycket tveksamt.

Citat:
Ursprungligen postat av dom om folkbokföringsbrott
Det är klarlagt att polisen vid en slagning fått uppgift om att Julia S inte var
folkbokförd på adressen där hon bodde. Julia S har lämnat uppgift om att
hon vid tillfället hade skyddade uppgifter vilket åklagaren inte motsagt. Julia
S har vidare uppgett att hon vid flytten ringde Skatteverket för att
kontrollera hur hon skulle gå till väga just på grund av att hon hade skyddade
uppgifter. Julia S har på fråga från förhörsledare svarat att hon erkänner
brott men samtidigt angivit uppgifter som tingsrätten uppfattar som en
invändning om uppsåt.

Att en person med skyddade personuppgifter behöver gå annorlunda till väga
när denne ändrar folkbokföringsadress än en person som inte har skyddade
personuppgifter förefaller inte på något sätt osannolikt. Julia S lämnade
uppgifter om att hon kontaktat Skatteverket för att höra hur hon skulle göra för
att adressändra och att hon, enligt egen uppfattning, gjorde som hon blev
instruerad kan inte lämnas utan avseende. Julia S ska således inte dömas till
ansvar för folkbokföringsbrott.
Vänersborgs tingsrätt
AVDELNING 1
DOM
2024-11-22
Målnummer
B 5005-23
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera