• 1
  • 2
2025-06-03, 11:10
Medlem
https://www.dn.se/brandstudio/arbets...att-kompetens/

Så arbetsförmedlingen hyllar sitt initiativ till nystartjobb (där skattebetalare står för lönen istället för arbetsgivaren). Arbetslöshet bland nyanlända är drygt 90% och nu hyllar man inititivet att en av dessa arbetslösa får ett jobb med att utbilda andra arbetslösa invandrare.

För att summera vad som sker:
1) ett sfi i privat regi öppnar.
2) de försöker lära nyanlända prata svenska.
3) de behöver en mattelärare. Istället för att anställa en behörig så anställer de en av invandrarna som aldrig kan få ett jobb.
4) skattebetalarna betalar lönen som går direkt i ägarnas fickor på det privata sfi företaget.

Är detta initiativ värt att hyllas? Bör detta vara ett skolexempel på samhällsdestruktiv invandring?
Citera
2025-06-03, 11:23
Moderator
Ancistruss avatar
Jag tror annonsen är helt allvarlig.
Senast redigerad av Ancistrus 2025-06-03 kl. 11:58.
Citera
2025-06-03, 11:30
Medlem
Om du hade en annan om hur många invandrare som lever av att valla andra invandrare skulle du bli förvånad.
Citera
2025-06-03, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tror artikeln är helt allvarlig.

Jag också tyvärr.
Ytterligare ett sätt för oseriösa individer att lura staten på pengar och tjäna pengar samtidigt som de som vill lära sig något inte kommer att göra det.
Citera
2025-06-03, 11:50
Medlem
Busgriss avatar
Det är en ANNONS, ingen artikel!
Citera
2025-06-03, 11:53
Medlem
Busgriss avatar
För AF och alla andra etablerade ser det bra ut i statistiken, som är anpassad att se bra ut för vissa samhällsgrupper och satsningarna på dem. Det gör förstås ingen större skillnad i praktiken. De det berör kanske känner sig mer nyttiga. Arbetsförmedlingen handlägger arbetslöshet, inget annat. Namnet på myndigheten är vilseledande.
Citera
2025-06-03, 11:57
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gharris
Jag också tyvärr.
Ytterligare ett sätt för oseriösa individer att lura staten på pengar och tjäna pengar samtidigt som de som vill lära sig något inte kommer att göra det.

Ja, det är nog tyvärr om inte helt bortkastade pengar så åtminstone en väldigt hög kostnad per person de eventuellt får in i arbetslivet.

Hon är tydligen mattelärare. Inget fel i att lära folk matte, men att många invandrargrupper ofta har extremt svårt att komma ut i arbetslivet beror oftast inte på att de är för dåliga på matte utan på svenska. Och därtill har många svårt att passa in på en svensk arbetsplats liksom saknar kontakter i Sverige osv osv.

Men kul för henne, nu fick ju åtminstone hon ett jobb -finansierat med skattepengar...
Citera
2025-06-03, 12:08
Medlem
Bäst för Sverige vore att slippa både AF och invandrare från icke EU-länder.
Citera
2025-06-03, 12:21
Medlem
george.sthlms avatar
Så där har det ju funkat länge. Leder ligan gör bussbranchen.

dom lämnar anbud på att köra bussar för SL.

När dom vunnit ett anbud så ringer dom Arbetsförmedlingen:

Tjena Keolis här. Första januari behöver vi 900 bussförare. Samtliga skall vara arbetslösa idag och
kunna få lönebidrag.

Arbetsförmedlingen: Toppen ! Vilken möjlighet. 900 nya jobb ! Vi börjar genast utbilda nya
bussförare .

Första Januari har dom fixat 900 nya bussförare och andra januari anmäler sig 900 bussförare
som arbetslösa då dom blivit uppsagda av Nobina som körde innan.
Citera
2025-06-03, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen

4) skattebetalarna betalar lönen som går direkt i ägarnas fickor på det privata sfi företaget.

Är detta initiativ värt att hyllas? Bör detta vara ett skolexempel på samhällsdestruktiv invandring?
Hur tänker du när du säger att lärarens lön hamnar i ägarnas fickor? Tror du att läraren inte får ut någon lön och arbetar gratis?

Statliga subventioner för att få invandrare i arbete är positivt, under grundförutsättningen att invandrarna har tillåtits komma hit från första början. Det är en separat fråga om det är klokt eller inte att ta in (många) invandrare, och vilka utmaningar som ställs på ett samhälle som tar in stora mängder. Men när de väl är här, och det är beslutat att de ska stanna, så måste vi göra allt vi kan för att så många som möjligt ska lära sig språket, utbilda sig och börja arbeta för att bidra till samhället.

Alternativet är att de aldrig kommer in på arbetsmarknaden, och det kostar betydligt mer under en livstid än att lönen subventioneras under ett par månader. Det är enkel matematik.

Jag förstår inte hur du kan se det som samhällsdestruktivt att få fler i arbete. Det är väl snarare samhällsdestruktivt att skita i dem och låta dem leva på bidrag resten av livet? Det betalar du ju också. Nu har hon en chans att jobba och på sikt dra in lön som inte betalas av skattebetalare, och dessutom betala in egen skatt. Hon har dessutom fått en anledning att vidareutbilda sig (på sidan av jobbet dessutom) för att få en lärarlicens.
Citera
2025-06-03, 12:55
Medlem
Konstnarren5s avatar
Rusta, matcha, jobbcoacher mm mm.

Initiativen har varit många under årens lopp och miljarderna har rullat - men färre än ett par hundra har fått jobb genom dessa "glamorösa" program. Enligt någon utredning från 2018 kostade dessa åtgärder mer än 5 miljoner per person som fick jobb. Bra resultat? Låter som Sverige och offentlig sektor i ett nötskal. Eller är jag orättvis?
Att lajva arbetsförmedling är ju bara patetiskt. Sverige kan bättre. Mitt forslag. Kom ihåg var ni läste om det först. Höj pensionsåldern till 80 för vita. Och sänk den till 35 för mörkhyade. Problemet löst.
Senast redigerad av Konstnarren5 2025-06-03 kl. 12:58.
Citera
2025-06-03, 13:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Om du hade en annan om hur många invandrare som lever av att valla andra invandrare skulle du bli förvånad.

Ja de som har ett jobb överhuvudtaget, gör ofta precis det. När det gäller zigenare t.ex., så har jag nog aldrig träffat på en som arbetar överhuvudtaget, som inte gör det med/för andra zigenare på något sätt. Och betalar gör vi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in