2025-06-03, 21:29
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Med lite övertygelse så går det nog att hitta en plats Vad tycker du om färdiga kryddblandningar?

Har varit inne på kötthallen i Stockholm flera gånger och de har en hel del, är dessa generellt bra? Jag är inget större fan av det, för mig räcker det med salt och peppar, kryddningen får inte ta över.

Har hört att kryddor bränns extra lätt när man grillar och det ger en inte så angenäm eftersmak, det kanske du vet mer om?

Hon gillar ju också produkterna från sagd rök tänker jag.

Risken är lägre att bränna kryddorna i röken än på grillen. Temperaturen är ju relativt låg när man röker. Så nej jag tycker inte att man brukar uppfatta bränd smak av rubben.

Sen beror det lite på vad kryddorna innehåller. Socker karamelliseras normalt. Dom andra kryddorna drar åt sig av röksmaken och hjälper till att bilda ”barken”. Men dom bränns inte.
Citera
2025-06-03, 21:33
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Grillat hjärta är iktigt riktigt gott. Mört som fan och folk äter det ite pga nån konstig motvilja.

Det kan jag tänka mig!
Rökt älg/renhjärta är f-n det godaste som finns!!
Citera
2025-06-03, 21:55
Medlem
Ryggbiff (hel) blir ju riktigt bra i grillen, men även kammben.
Helfall av vildsvin är också riktigt trevligt, men kräver extremt med tid och att man är mer än 3-4 pers.
Citera
2025-06-03, 21:57
Avslutad
Citat:
Damn, grillning hos dig låter som en riktigt fest

Ja för fasen! Finns inget kostnadstak på matlagning hemma hos mig.
Citera
2025-06-03, 22:02
Medlem
Kinaskis avatar
Grillkorv är fint. Gärna Dennis.

Bröd, bostongurka, rostad lök, ketchup, senap. Ja det vanliga. Visst kan man prova nytt, lite surkål, relish, chutney, picklad lök, bacon eller såna amerikanska grejer, coleslaw, jalapeno, salsa med mera. Bara fantasin sätter gränserna.

Men grillad KÖRV med kall folköl en varm sommarkväll, inga konstigheter. Inget slår det.
Citera
2025-06-03, 22:12
Medlem
Skvistens avatar
Skall prova ”njurtapp” vilket tydligen skall vara extremt mört och prisvärt.

Någon som provat?
Citera
2025-06-03, 22:22
Medlem
mingtians avatar
Pluma. Man är väl ingen tönt.
Citera
2025-06-03, 22:27
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Det tråkiga svaret är ju att det lägst ansedda är godast. Grillkorv med eller utan baconlinda och flintastek. Det är godare än ryggbiffen på grillen. Tyvärr.
Citera
2025-06-03, 22:37
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne
Ja för fasen! Finns inget kostnadstak på matlagning hemma hos mig.
Grymt! Oslagbart med en stor bit kött och egen chimichurri mm.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det tråkiga svaret är ju att det lägst ansedda är godast. Grillkorv med eller utan baconlinda och flintastek. Det är godare än ryggbiffen på grillen. Tyvärr.
Du hatar att du gillar det?
Citera
2025-06-03, 23:01
Medlem
Förlorar man inte väldigt mkt saft och fett ner i kolen när man grillar?
Föredrar att äta det än att lukta maten

Möjligen använda klotgrillen som en ugn med köttet i en gjutjärnspanna borde bli svingott
Typ ugnsbakad och rökt

Annars är favoriten alla sorters revben på grisen gärna med svål

Finns det nåt som inte går att grilla?
Allt går men tar tid
Citera
2025-06-03, 23:14
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Någon som grillat Skirt steak? Mellangärde på svenska, det är tydligen populärt i Mexiko och ska tydligen vara smakrik detalj.
Jag har gjort det ett par gånger, min slaktare är britt så därför känner jag till namnet. Väldigt god detalj, är väldigt lik en chuck flap eller en flankstek. Behandlas på samma sätt, hög värme kort tid och låt den under inga omständigheter gå över medium.
Citera
2025-06-03, 23:17
Medlem
Picanha såklart finns inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här