2025-06-03, 16:35
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Låter grymt. Vad röker du den i, stort oljefat som du modifierat? Sett en del videos, mestadels från Texas där de kan sin sak, man går rätt hårt med svartpeppar på?

Har en stor Kamado, är sugen att bygga en offset smoker som du sett på tuben, kanske inte av oljefat men samma princip. Vet dock inte vart frun tillåter att jag har den Även om jag har rätt stor fastighet.

Salt och peppar är ju klassisk texaskryddning. Finns ju andra, men salt och peppar lyfter ju fram köttsmaken väldigt väl.
Citera
2025-06-03, 16:46
Medlem
Aakkes avatar
Säl
Citera
2025-06-03, 17:05
Medlem
Det finns en variant på luffarbiff som såldes på lokala maxi förra året, väldigt fint marmorerat med men en sena som gick mitt i köttbiten. Skar man bort senan så var det fantastiskt kött! Top blade tror jag de kallade den.

Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Nu är sommaren här och det betyder grilltider. Entrecote i all ära men jag har fått upp ögonen för flankstek, otroligt gott och lite av en ny favorit.

Vad har ni för kött på grillen?
Citera
2025-06-03, 17:21
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Har en stor Kamado, är sugen att bygga en offset smoker som du sett på tuben, kanske inte av oljefat men samma princip. Vet dock inte vart frun tillåter att jag har den Även om jag har rätt stor fastighet.

Salt och peppar är ju klassisk texaskryddning. Finns ju andra, men salt och peppar lyfter ju fram köttsmaken väldigt väl.
Med lite övertygelse så går det nog att hitta en plats Vad tycker du om färdiga kryddblandningar?

Har varit inne på kötthallen i Stockholm flera gånger och de har en hel del, är dessa generellt bra? Jag är inget större fan av det, för mig räcker det med salt och peppar, kryddningen får inte ta över.

Har hört att kryddor bränns extra lätt när man grillar och det ger en inte så angenäm eftersmak, det kanske du vet mer om?
Senast redigerad av Masinga 2025-06-03 kl. 17:23.
Citera
2025-06-03, 17:27
Medlem
Ananas
Citera
2025-06-03, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Flintastek är överskattat
Det är oftast sämsta biten som man lagt undan som ej går att sälja
Som går till flintastek, bara skit

I allt annat än hålor och på husvagnskamping så skulle jag påstå att flintasteken är grymt underskattad. Folk anser som du att det är skit för att det har fått en WT-stämpel. Men sanningen är att den får ligga och marinera i butik fler dagar än någon lär göra hemma och det är i princip omöjligt att misslyckas med att grilla den. Dessutom är den billig (även om det tyvärr blir dyrare om man skär bort fett-kappan).
Citera
2025-06-03, 17:53
Avslutad
Kolgrill utan tändvätska eller så drar jag fram en pistol.

Köper amerikansk styckningsdetaljer från en lokal bonde, t-bone, tomahawk etc och marinerar själv.

Brukar grilla på spett med div tillbehör så som paprika, svamp, rödlök, aubergine, majs, korvbitar och marinerat fläsk som tillbehör.

Grillar också sparris, tomat, halloumi, peppar med cheddar ost i och svamp med cheddar ost och bacon i.

Grillar även vitlöksbaugetter
Citera
2025-06-03, 17:55
Medlem
Om man vill grilla gott och billigt så är det färdigmarinerad fläsk ytterfile som man skivar i två cm skivor
Citera
2025-06-03, 17:56
Medlem
Antivalents avatar
Brukar köra hel entrecote, men kommer att ge mig på helstekt spädgris i sommar. Kommer bli spännande.
Citera
2025-06-03, 17:57
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne
Kolgrill utan tändvätska eller så drar jag fram en pistol.

Köper amerikansk styckningsdetaljer från en lokal bonde, t-bone, tomahawk etc och marinerar själv.

Brukar grilla på spett med div tillbehör så som paprika, svamp, rödlök, aubergine, majs, korvbitar och marinerat fläsk som tillbehör.

Grillar också sparris, tomat, halloumi, peppar med cheddar ost i och svamp med cheddar ost och bacon i.

Grillar även vitlöksbaugetter
Damn, grillning hos dig låter som en riktigt fest
Citera
2025-06-03, 17:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
I allt annat än hålor och på husvagnskamping så skulle jag påstå att flintasteken är grymt underskattad. Folk anser som du att det är skit för att det har fått en WT-stämpel. Men sanningen är att den får ligga och marinera i butik fler dagar än någon lär göra hemma och det är i princip omöjligt att misslyckas med att grilla den. Dessutom är den billig (även om det tyvärr blir dyrare om man skär bort fett-kappan).

Gott men ändå ganska tråkigt i jämförelse med andra kreatur och styckningsdetaljer som har mer fetthalt insprängt i köttet.

Grilla t.ex en bit flintastek och en bit entrecote eller bringa, salta och peppra endast och jämför så ska du se.
Citera
2025-06-03, 18:02
Medlem
lunarluddes avatar
Helst grillar jag viltkött från våra svenska skogar, tex älgkött eller renkött, men annars sitter inte ryggbiff helt fel, även fläskfile/karre funkar också, bara jag har goda tillbehör så blir det mesta av köttet gott, som grillost och majskolvar och grillade tomater och en rejäl sallad.

Lax och kyckling är en favorit också men är inte speciellt kräsen så det mesta funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in