• 1
  • 2
2025-06-01, 20:06
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Ibland så ploppar det bara upp artister och låtar i flödet från ingenstans. Förra året så dök inhemska Ape upp för mig med låten "Another Lover". Och den kändes väldigt medryckande - i alla fall refrängen.

Jag trodde först att det här bandet var relativt nystartat men det verkar ändå som att man funnits med ett antal år i branschen. Något skivkontrakt har man dock inte just nu, vad jag kan se?

Vill man ha lite mer information om den här konstellationen kan man kolla på Facebook. Där har killarna skrapat ihop 2,4 tn gilla-markeringar • 2,3 tn följare. Deras profil på Instagram är dock skrotad, trodde jag först, men så ser jag nu att den bara har bytt namn. Och någon officiell hemsida hittar jag inte.

Bandet har en låt på Spotify som ligger nära 1 miljon streams men i övrigt är det sparsmakat med spelningssiffror. Jag såg också förut att man spelat som förband till Smash Into Pieces. Verkar som att man kommer från Örebro? När jag hittar lite mer information lär jag uppdatera tråden.

Syftet med den rockmusik som bandet framför är nog knappast att revolutionera världen. Och det är ju heller inget krav.

Är det någon här som lyssnar på svenska rockbandet Ape? Och vill infoga något i denna tråd? Några fans i vårt avlånga land borde bandet trots allt fått ihop.
Citera
2025-06-01, 20:17
Medlem
HBTKuks avatar
Om det är de jag tänker på så är de, åtminstone några, hemmahörande i norra Stockholm. Tror även att de kan ha en koppling till graffitivärlden.

Återigen, jag är inte säker, men om det är de jag tänker på har de gjort musik länge. 20 år lätt.
Citera
2025-06-01, 20:17
Medlem
Gillar skarpt Another Lover.

https://www.orebronyheter.com/ape-ko...allt-och-alla/

Citat:
Ape är bandet som från början ville driva med machokulturen inom hardcore-scenen, startade för hela 17 år sedan och var helt enkelt en rolig idé. Där och då slog man sönder möbler på scenen, oftast på bekostnad av bandet som köpte rekvisita som skrotades och slogs sönder.
Citera
2025-06-01, 20:19
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destroyer911
Gillar skarpt Another Lover.

https://www.orebronyheter.com/ape-ko...allt-och-alla/

Kände du till den sen förut? Verkar som att man betalat PR i sociala medier själva.
Citera
2025-06-01, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Kände du till den sen förut? Verkar som att man betalat PR i sociala medier själva.
Första gången jag hörde talas om ape var för 8-10 år sen. Men jag lyssnar bara då och då.
Citera
2025-06-02, 14:09
Medlem
Men detta är väl inte riktig rock? Låter mera som popmusik.
Citera
2025-06-02, 15:31
Medlem
vitvinsfyllas avatar
Hette väl Ape Rape Escape förr, och är från Örebro tror jag. Såg live som förband till LOK i Örebro 2020, bra energi. Inte lyssnat jättemycket men Pistol Party är en bra låt
Citera
2025-06-06, 18:16
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555

Du kan ha rätt i det du säger men alla har olika referensramar. Kan du ge oss ett exempel på redig rockmusik?
Citera
2025-06-11, 21:38
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555

Sjung ut nu, du behöver inte vara rädd för att besvara frågan. Kunde du posta en kommentar kan du posta en till utan bekymmer.
Citera
2025-06-14, 20:25
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitvinsfylla
Hette väl Ape Rape Escape förr, och är från Örebro tror jag. Såg live som förband till LOK i Örebro 2020, bra energi. Inte lyssnat jättemycket men Pistol Party är en bra låt

Tack för att du kommer med relevanta uppgifter om bandet. År 2007 när bandet hade sin första spelning slog de ner som en bomb. Ape, eller före detta Ape Rape Escape, uppmärksammades för en häpnadsväckande liveshow och deras Apa/Mosh-Monkey.

Inget dunderbra namn på ett rockband men det kanske fyller en funktion?
Citera
2025-06-20, 17:39
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Här har vi lite information om en release som bandet har.

Citat:
Ape Rape Escape - Misfits Monkeys EP

FAKTA
Catchy punkpop from Örebro
Artist: Ape Rape Escape
Label: Zorch Produc
Lev. Artnr.: ZC-42
Leverantör: Bengans
TCB Media: CD

Releasedatum: 2009-04-10

LÅTLISTA
1. Coma Heart
2. Pirates
3. Owned
4. Get Ready
5. My Reality
Citera
2025-07-04, 14:54
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
P3 Osignat sänds inte längre men här var Ape med en gång i programmet.

Citat:
Ape är rockbandet med säte i Örebro som gjort musik tillsammans sen 2007 i olika bandkonstellationer. De har bland annat spelat på Arvika Festivalen, Millencolins 20-års jubileum och Pier Pressure.

22 december 2014.
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2025-07-04 kl. 14:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in