Citat:
Ursprungligen postat av
OceanDeep
Jag försöker förstå...
Inlärning är något som skapas olika även om den ofta går i samma mönster. Delvis borde denna inlärning vara genetisk men också beroende på uppväxt och hur mycket stimuli man får. Det exponentiella stannar sedan av när detta är klart och utvecklat.
Sedan kommer nästa expansion där verktyg kommer in. Kroppsspråk bär på språkliga ord i form av minnen där dessa betyder en serie ord eller liknande.
Vidare mer avancerad inlärning kräver ibland mycket informationsinhämtning som via "micro-expressioner" där de delvis kan uppfattas automatiskt eller tränas att uppfattas till en högre nivå.
- Har du visat biljettet?
- Ja. *vickar på huvudet från sida till sida*
Tillbaka till enbart text.
Erfarenhet kan bli snedvriden eller biased mot det hållet du lärt dig eller tror. Om du läser en text kan du uppfatta den tvärtom mot en annan som har annan bakgrund och uppväxt. Vilken annan faktor tar in och översätter orden därefter till något man kan förstå? Hjärnan. Dess hastighet styr men även verktyg som. Uttala inte orden högt i huvudet när du läser och hoppas över alla ord och syna exempelvis bara subjektiv och verb.
En större text kan avslöja andra detaljer om hur en individ tänker bakom den text hen skrivit eller varför den existerar från första början. Hur texten formas även om den inte är en bild. Till exempel om texten är lättläst eller svårläst då den följer eller inte följer grammatiska regler.
På vilket sätt kan någon vara bättre och avancera i detta område och hur måste den välja dessa vägar mot mer naturliga och lättare motorvägsstigar?
Ja, det finns inget snack om saken när det gäller att vi uttrycker oss på mer sätt än bara genom "budskapen i orden". Ett ansiktsuttryck i komplement till det som sägs, eller ett sammanhang som påvisar någon särskild riktning, för att nämna två exempel. Det ingår i hör- och läsförståelse lite högre upp i nivån, att behärska förståelse även för detta.
Vad man tycker sig uppfatta om exempelvis mig som person utifrån vad jag skriver här, mitt liv, mina erfarenheter, det är ju ren gissningslek i slutändan och kan inte inkluderas "fair and square" i diskussion. Du bör väl inte bemöta något annat än det jag skriver, informationen som finns att hämta i orden, helt enkelt? Om det inte är något alldeles för uppenbart, något jag själv tydliggör i diskussionen på sätt som går att peka ut och att det faktiskt blir relevant för samtalet.
Man kan gå in i absurdum i gissningslekar kring att förstå så mycket mer än vad som sägs. Det finns nog som en sorts "vetenskap" i det, med ett rätt och fel. Tolkar du in alldeles för mycket, tror på det och adderar det till diskussionen på sätt som med stor sannolikhet trots allt inte stämmer.. Då tycker jag nog man kan säga att din hör- och läsförståelse brister.
Det skulle gå att ändra på tekniken för läsförståelse, och använda det för indoktrinering, men när jag nu pratar om ämnet känner jag mig säker på att det är som en vetenskap i sig. Det finns olika fack att kategorisera budskap efter, och således förstå dom, men där finns ett rätt och fel.