2025-06-02, 00:42
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Du ska fungera som en maskin PLUS vara supersocial.
Tror jag håller med om det där.

Normal is boring.
Men det är ändå extremt mycket som kallas onormalt idag, och som egentligen bara har och göra med hur samhället och tidsandan är.
Citera
2025-06-02, 01:54
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vet inte hur ni tänker, men ribban är skyhög. För att vara normal ska man uppfylla krav som ingen människa kan. Alla ska känna sig utanför och dåliga. Du ska fungera som en maskin PLUS vara supersocial.

Jag vill nog också påstå att vi har ganska höga krav på oss som människor idag.

Allting ska effektiviseras. Barn, karriär, sparande, träning och ett socialt berikat liv både digitalt och ute i verkligheten.

Men det är väl individuellt och beroende på var vi lägger fokus.

Ur ett mer mänskligt perspektiv och vår egna utveckling på ett personligt plan kanske ribban kan vara lite låg.

Att vi fort nöjer oss vid att vara en kugge i hamsterhjulet utan vidare reflektion.
Citera
2025-06-04, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Det är också djuriskt att göra kalkylen mellan risk och möjlighet. Det kan oxå kallas självbedrägeri, rationalisering, kognitiv dissonans för att bara ta några exempel. Och visst undviker vi att lyss på den sträng som brister istället för att spänna bågen. Det är mänskligt och bra, men för vissa blir de negativa konsekvenserna för stora.

Jag förstår nästan vad du säger, kan du förklara vad du menar med kalkylen mellan risk och möjlighet?
Citera
2025-06-04, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Som jag tolkar din fråga så är du nära en av tankarna i Camus filosofi.

Det som samhället säger är normalt är en illusion som döljer tillvarons absurditet
Det är ett uttryck för konformism och likgiltighet, något vi måste vakna upp från, inte följa blint

Han uppmanar oss att ifrågasätta det som tas för givet, att leva autentiskt även i en värld utan medfödd mening.

Intressant!

Det stämmer att det finns en illusion som döljer tillvarons absurditet och det är säkerligen uttryck för fler saker också. Det känns ju även rimligt att det är något att "vakna upp ifrån", särskilt när det finns en medvetenhet om att såhär är fallet.

Jag skulle dock säga att vi uppmanas att göra det ganska mycket, men ett problem är att vi kanske sällan nuddar vid på vilket sätt vi bör leva autentiskt? Handlar det om att leva ut sina personliga drömmar och intressen, eller handlar det mer om att vara sann inför sig själv och andra? Vi har uttalade krav på att vara sanna, men även många uttalade ursäkter för att slippa vara det. Det verkar ineffektivt på alla sätt.
Citera
2025-06-04, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Folk blir rädda av det "onormala", det djävulska i att någon annan är smartare än hen. De blir rädda och säger. Du är konstig och babblar och har teorier som jag inte kan komma på eller förstå. Därför är du den som avviker och jag som tycker som gruppen är den som är normal.

Jag är normal och du har fel är kontentan när de själva är den som fallerar och inte förstår oavsett orsak intelligens eller rädsla.

Att hoppa över tankebanor som förstör eller tar en på sidovägar är något man måste träna på och arbeta på och inget som kommer lättvindigt alltid.

Frågan är väl om det inte är en bättre väg att våga utmana sig själv än att så att säga ljuga för sig själv. Det som du kallar ärligt. En del går den vägen. Andra tar lättare vägar där ljug och båg ingår i smeten.

Ja men precis!

Och som du säger, där väljer man olika vägar. Men, finns det inte egentligen en kollektiv, uttalad vilja att en majoritet ska välja den ärliga vägen? Är det också inte den mest effektiva lösningen för att slippa känna sig "dummare" än andra?
Citera
2025-06-04, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntonioCassano
Brett ämne kan man kanske säga. Jag håller med om rubrikens frågeställning. Det finns så otroligt mycket mer än det vi ägnar oss åt. Vi lever som några % av vår kapacitet. Vi nöjer oss med att fungera enligt hur andra fungerar och så är det gott.

Men som zombie-nation är inne på så finns det olika ramverk här. Köpta färdigheter med jaget som insats? Där är ribban för hög. Jag tror att vi har otroligt mycket att vinna på att sakta försonas med vår personlighet. Även skuggorna och det vi håller utanför vår medvetande.

Mm. Vad menar du när du säger att "vi" bör försonas med vår personlighet, skuggor och det som försiggår i det undermedvetna? Uppmanar du till det individuella arbetet då? Och skulle man kunna göra det enklare i så fall genom mindre generell acceptans av "omedvetenhet" till exempel?
Citera
2025-06-04, 12:47
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snibbis
Ja men precis!

Och som du säger, där väljer man olika vägar. Men, finns det inte egentligen en kollektiv, uttalad vilja att en majoritet ska välja den ärliga vägen? Är det också inte den mest effektiva lösningen för att slippa känna sig "dummare" än andra?
Ja. Intressant. Jag diskuterar gärna massa med dig.

Den dummare vägen är den enkla vägen.

Det finns också mer motstånd till vägar som i slutändan ger tillbaka men som till en början har motstånd. Jämför narcissistens världbild där den krackelerar så fort de har fel... alla andra har fel, inte jag. Beteenden är snarlikt det avvikande beteende där personen agerar väldigt likt men där skillnaden är att den senare kan ändra sig om de får insikt. Vilket den första aldrig kan egentligen.

Citat:
Mm. Vad menar du när du säger att "vi" bör försonas med vår personlighet, skuggor och det som försiggår i det undermedvetna? Uppmanar du till det individuella arbetet då? Och skulle man kunna göra det enklare i så fall genom mindre generell acceptans av "omedvetenhet" till exempel?
Skuggor är det som inte insikten når. Ibland relaterar man en känsla till en händelse och skapar kopplingar till förståelse.

En del har analysverktyg som kontrollerar de vi tänker som en funktion som är över meningstillbyggnader. Jag kan inte beskriva det just nu.

Jag förstår inte sista frågan men jag håller mig uppdaterad i tråden och väntar in svaret.
Citera
2025-06-04, 12:49
Citat:
Hej

Det var en klok idé. Dels att vi accepterar det helt i oss själva men även att vi accepterar det hos varandra.
Citera
2025-06-04, 12:52
Citat:
Skuggor är det som inte insikten når. Ibland relaterar man en känsla till en händelse och skapar kopplingar till förståelse.

En del har analysverktyg som kontrollerar de vi tänker som en funktion som är över meningstillbyggnader. Jag kan inte beskriva det just nu.

Jag förstår inte sista frågan men jag håller mig uppdaterad i tråden och väntar in svaret.
.
Du verkar klokare än mig tyckte jag först men vi fattade olika saker. Fattar inte ens första meningen
Citera
2025-06-04, 12:55
Medlem
Pripps0.0s avatar
Inte tänkt på det innan, men vad är "läsförståelse" egentligen?
Är det att förstå kontexten av ordens sammansättning, budskapet? Går det att tolka olika? Finns det rätt och fel? Och om så är fallet, är läsförståelse en sorts indoktrinering?
Citera
2025-06-04, 13:42
Medlem
Citat:
Ja. Intressant. Jag diskuterar gärna massa med dig.

Den dummare vägen är den enkla vägen.

Det finns också mer motstånd till vägar som i slutändan ger tillbaka men som till en början har motstånd. Jämför narcissistens världbild där den krackelerar så fort de har fel... alla andra har fel, inte jag. Beteenden är snarlikt det avvikande beteende där personen agerar väldigt likt men där skillnaden är att den senare kan ändra sig om de får insikt. Vilket den första aldrig kan egentligen.

Ja, den dumma vägen är den enkla vägen, således kanske man skulle kunna säga att den även är "barnslig" eller "omogen" eller liksom, den minst utvecklade vägen?

Angående narcissism så kan man på något sätt förstå att de tycker att de är bäst och lite över andra, för faktum är att det är många som spelar samma spel. Narcissisten är bäst, på det spelet, som ju är uppbyggt av de skadliga/dumma mekanismer många använder väldigt omedvetet. Så frågan är, vilket spel vill vi spela? Är det inte lite väl otydligt och motsägelsefullt?

När jag säger det, så motsäger jag ju i och för sig det jag sa från början. Utveckling kan ju ske åt olika håll, således är en "förenkling" en sorts utveckling också.
Senast redigerad av Snibbis 2025-06-04 kl. 13:51.
Citera
2025-06-04, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Inte tänkt på det innan, men vad är "läsförståelse" egentligen?
Är det att förstå kontexten av ordens sammansättning, budskapet? Går det att tolka olika? Finns det rätt och fel? Och om så är fallet, är läsförståelse en sorts indoktrinering?

Ellerhur!

Jag skulle säga att det är att förstå budskapet, och det går att tolka på olika sätt men det finns grader där. Vissa budskap är givetvis tvetydiga, motsägelsefulla, dubbla osv. Men läsförståelse är att urskilja klara budskap från oklara, vara uppmärksam på ifall man tolkar in egna förståelser och kunna separera dessa ifrån det verkliga budskapet, eller inkludera de på ett verklighetstroget sätt.

Så jag tänker att den läsförståelse man lär sig som barn, är högst grundläggande och således inte att liknas med "indoktrinering" för man lär sig mekaniken. Hur man sedan ombeds att använda detta i högre åldrar, och hur det rent praktiskt används under en uppväxt skiljer sig ändå från vad man lärt sig tycker jag, vad tycker du?

Det skulle väl kunna klassas som indoktrinering i att lära sig förstå, och man kan motsätta sig det, men varför skulle man det?
Senast redigerad av Snibbis 2025-06-04 kl. 13:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in